‘Ik moet vaak op de rem gaan staan’: Marie Wynants over haar post-epileptische fotografie

© Marie Wynants
Eline Van Lancker Medewerker Knack Focus.be en Knack Weekend.be

Ze is de fotografe en videoclipregisseuse achter Oscar and the Wolf, Vuurwerk en Bazart, en ze mocht al campagnes maken voor Ann Demeulemeester en Delvaux. Meet Marie Wynants, een 23-jarige Gentse met een missie.

Marie Wynants is amper 23 jaar, maar ze heeft naar eigen zeggen al drie midlife crises achter de rug. Op haar veertiende verliet ze de reguliere schoolbanken om dans te gaan studeren, tot haar buikgevoel haar plots zei dat fotografie haar nieuwe roeping zou worden. Na haar studies aan Sint-Lukas hield ze zich nog een jaar bezig met drummen, en tegenwoordig legt het Gentse multitalent zich vooral toe op video. Zelf omschrijft ze haar rusteloze levensstijl als ‘post-epileptisch’: ‘Dat is eigenlijk heel letterlijk, ik heb vroeger een paar epileptische aanvallen gehad. Maar het is ook een goede beschrijving voor mijn vluchtige manier van leven: ik ben iemand die vaak op de rem moet gaan staan.’

Ondertussen is Wynants bij het Vlaamse publiek vooral bekend om haar fotografie en videowerk voor een hele reeks artiesten uit de Belgische muziekscene, zoals Oscar and the Wolf, Tsar B, Bazart, Charlotte De Witte en Vuurwerk. ‘Daar ben ik eigenlijk heel toevallig ingerold. De jongens van Vuurwerk wilden een clip maken bij hun remix van Balthazar, Bunker. Ik deed de art direction, niet de regie. Tot de regisseur ziek viel. Ik stond zo dicht bij het project dat ik het dan maar overgenomen heb.’

Ik vind het tof om het alter ego van een artiest mee in te vullen.

Opvallend daarbij is de persoonlijke band die ze heeft met de artiesten die ze voor haar lens haalt. Met Max Colombie (Oscar and the Wolf) is ze al jaren bevriend, met Thieu Seynaeve (Vuurwerk) deelt ze naast het collectief Run Tell Secrecy ook de lakens. ‘De beste beelden maak ik van mensen die ik goed ken. Er is een groot vertrouwen, en ik weet wat ik uit hun lijf kan halen. Dichte vrienden kan je ook makkelijker richtlijnen geven, en je kan hen echt uitdagen. Ik werk niet zo vaak met modellen of acteurs: de mensen die in mijn films voorkomen, inspireren me zoals ze echt zijn. Kijken naar hoe iemand zijn of haar handen beweegt, dat is voor mij al genoeg om getriggerd te raken.’

Eén van haar inspiratiebronnen is Dua Lipa, een Brits-Kosovaars tieneridool dat enkele weken geleden nog in de AB stond. ‘Haar muziek spreekt me niet meteen aan, maar ze heeft wél een coole stijl, en een eigen identiteit. Dat is het type meisje waar ik veel mee zou kunnen doen op een set.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ook de Belgische modewereld heeft Wynant’s talent inmiddels ontdekt. Na Ann Demeulemeester en Black Balloon mocht de fotografe ook voor Delvaux twee campagnes uitwerken. ‘Veel mensen beschouwen mijn werk als modefotografie. Zelf zie ik dat anders. Ik leg nooit echt de nadruk op kledij, wel op het lichaam zelf. Ik heb voor Delvaux bijvoorbeeld veel meer aandacht besteed aan de casting van de juiste mensen dan aan de styling op zich.’

Hoewel videoclips en (mode)fotografie heel verschillende media zijn, hoopt Wynants in de toekomst beide te kunnen combineren. ‘Bij modefotografie hou ik vooral van het belang dat aan esthetiek gehecht wordt: er wordt een geheel eigen wereld gecreëerd. Werken met artiesten geeft dan weer veel diepgang. Die mensen zijn constant bezig met muziek, en met hoe ze hun alter ego’s kunnen uitwerken. Ik vind het interessant om daarvan de visuele invulling te doen.’

'Ik moet vaak op de rem gaan staan': Marie Wynants over haar post-epileptische fotografie
© Marie Wynants

En nu is er dus een eerste eigen expo, waarin het speelse en excentrieke universum van Marie Wynants centraal staat. Kenmerkend voor haar fotografie is de focus op het vrouwelijke lichaam, dat door een ongewone pose of uitdrukking toch telkens wat bevreemdend aandoet. ‘Ik ben vooral geïnspireerd door vrouwelijke vormen, dat ligt misschien aan mijn dansachtergrond. Mannen kan ik minder goed regisseren, hen moet ik al heel nauwkeurig zeggen wat ze moeten doen.’ Een uitzondering daarop is Max Colombie, al jaren één van Wynants’ favoriete modellen. ‘Max kent zijn eigen lichaam enorm goed: hij is heel sierlijk en weet hoe hij ‘pakt’ op beeld.’

Max Combie kent zijn lichaam enorm goed. En hij weet hoe hij ‘pakt’ op beeld.

De expo zal vooral een overzicht geven in haar foto’s. Op de overheersend donkere tinten na, is er niet echt een rode draad. Naast beelden van Colombie en uit de modecampagnes van Demeulemeester, zal ook persoonlijk werk getoond worden. Al maakt Wynants dat onderscheid liever niet. ‘Ik vind het net leuk om mij te laten inspireren door mensen uit de mode of de muziek. Ik zie mezelf niet direct naar Zuid-Amerika vertrekken om daar dan een reportage over te maken. Dat is niet mijn ding.’

'Ik moet vaak op de rem gaan staan': Marie Wynants over haar post-epileptische fotografie
© Marie Wynants

Hoewel dit nog maar haar eerste tentoonstelling is, ligt een internationale doorbraak al op de loer. Wynants studeerde in Hamburg, en woont momenteel samen met Thieu Seynaeve gedeeltelijk in Londen. Zo hoopt ze voet aan de grond te krijgen in de internationale branche. ‘In België is er nauwelijks een platform voor modefotografie of videoclips, zelfs niet voor muziek. Als je het daarin wil maken, móét je wel naar het buitenland. Al is Londen op dit moment wel nog error error voor mij, hoor.’

Marie Wynants heeft in elk geval alles in huis om potten te breken op het internationale toneel. Ga haar werk bekijken in Antwerpen, want straks zult u daarvoor misschien wel een retourtje Londen moeten betalen.

De expo Marie Wynants loopt van 16/12 tot 15/1 in de HAVN Gallery, Geuzenstraat 5, Antwerpen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content