Opinie | Vrije Tribune 'Hoe lang zal die hernieuwde appreciatie voor de socioculturele sector standhouden?'
Opinie | Vrije Tribune 'Amper 15% van Bruut, de nieuwe muziekstream van Studio Brussel, is vrouwelijk. Dat kan niet meer'
Muziek Muziek Belgisch livecircuit roept in een open brief op tot dialoog De Belgische livesector is bezorgd over de toekomst. 'Nu ook de festivalzomer steeds nadrukkelijker op de helling komt te staan, groeit de vrees voor een enorm economisch en maatschappelijk slagveld', klinkt het in een open brief, ondertekend door tal van festivals, organisaties en artiesten.
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune 'RTBF, neem niet deel aan het Eurovisiesongfestival in Israël' België moet zich terugtrekken uit het Eurovisiesongfestival in Israël, schrijven Daan Stuyven, Marijke Pinoy, Chokri Ben Chikha en Alain Platel. 'Israël gebruikt kunst en cultuur als rookgordijn om de aandacht af te leiden van manifeste bewijzen van schendingen van Palestijnse rechten.'
Film Film 'Kijk mama, die prinses uit Black Panther lijkt op mij!' Johanna-Baptista Pelgrims, een Afropeaanse mama, ging met haar twee kinderen naar Black Panther kijken. Een belangrijke gebeurtenis voor haar en haar kroost: 'Waar blijft die Afrikaanse nicht van Mega Mindy?'
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune Een open brief van jonge artiesten: 'Gratis werken? Wij moeten ook pensioensparen' Jonge dansers schrijven in een open brief dat ze niet langer gratis aan de slag willen gaan, enkel voor de reclame. 'Ongeveer drie dagen werk, vergoed met wat kledij, wie zou daar gelukkig mee zijn? Dansers blijkbaar.'
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune 'Concertprogrammatoren, ofwel stoppen jullie met voorprogramma's, ofwel moet het anders' Bert Van Raemdonck, onlinecorrespondent voor rekto:verso, ergert zich aan de stiefmoederlijke behandeling van support acts. 'Wie kreeft bestelt, kan je echt geen plezier doen met een lauwe kom mosselen als voorgerecht.'
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune 'Nieuwe muziek is nooit een publiekstrekker: echte kunst is haar tijd vaak vooruit' Annelies Van Parys en Gaea Schoeters verdedigen de opgelegde werken in de Koningin Elisabethwedstrijd. 'Hedendaags klassiek ligt moeilijk bij media en publiek, maar elk jaar verleiden de werken tientallen luisteraars tot een eerste voorzichtige vrijage met nieuwe muziek. En bij sommigen wordt het liefde.'
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune De belofte van groeiende populieren Sophia Zürcher werd tweede in de Prijs voor de Jonge Kunstkritiek met dit essay over Marinus Boezem en diens 'Groene Kathedraal', een voorbeeld van de door haar geïntroduceerde term 'promised-based arts'. 'Dit kunstwerk is een motie van vertrouwen in de toekomst.'
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune De recensent is dood. Leve de recensent Frank Adam, librettist van de opera voor kinderen en volwassenen BABEL (Opera Vlaanderen, HETPALEIS & I Solisti del Vento), reageert op de recensie Knack Focus over het stuk.
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune 'Chantal Akerman is de enige die op zo een unieke manier de stap zette van cinema naar beeldende kunst' 'Onnavolgbaar en onversneden klasse', zo blikt voormalig tentoonstellingsmaker Bart Cassiman terug op de veelzijdigheid van de eerder deze week overleden cineaste Chantal Akerman.