Film Bong Joon-ho kopieert Robert Pattinson: ‘In het verleden ben ik te wreed geweest voor mijn personages’
Film Film Johan Grimonprez, Belg met een Oscarnominatie: ‘Ik moet met die Oscars altijd een beetje lachen’ Er zit straks een Belg in het Dolby Theatre: Johan Grimonprez maakt kans op de Academy Award voor beste documentaire.
Film Film Daniel Craig over ‘Queer’: ‘Zonder seksscènes was de film mislukt’ Hij is dan wel geen James Bond meer, op pensioen is Daniel Craig nog lang niet. In Queer van Luca Guadagnino laat hij zich van zijn meest bezopen, verliefde en naakte kant zien. ‘Ik ben acteur geworden om dit soort rollen te spelen.’
Film Film Rúnar Rúnarsson over de rouwfilm ‘When the Light Breaks’: ‘Ook op de verschrikkelijkste dag van je leven krijg je honger’ De IJslandse regisseur Rúnar Rúnarsson volgt in When the Light Breaks jongeren die rouwen om een abrupt gestorven vriend. Ze vinden troost en schoonheid in de kleinste momenten, en bij elkaar. ‘Rouw is voor iedereen anders. Cinema kan laten zien wat je op zo’n moment aan je medemensen hebt.’
Film Film Wie heb ik aan de lijn? Van ‘Patsers’ naar K3 met Nora Gharib Het geheim van een goede sequel is doorgaans bigger, better, faster, more. In het geval van Patsers betekent dat alvast méér Nora Gharib, die haar grote doorbraakrol herneemt. Maar het is niet de enige nieuwe rol die ze dit jaar zal spelen.
Film Film Bob Dylan vindt het prima dat Timothée Chalamet hem vertolkt Bob Dylan gaf zowaar zijn zegen over James Mangolds biopic A Complete Unknown, én over de duizelingwekkende prestatie van Timothée Chalamet. Maar hoe word je een enigmatisch icoon?
Reviews 3,5 / 5 Reviews De jacht op een neonazi in ‘The Order’ is zo vergezocht dat het alleen maar waargebeurd kan zijn In 1983 had Amerika ook al last van levensgevaarlijke neonazi’s, maar toen kon de FBI hen nog net tegenhouden. In The Order zet Justin Kurzel de true (hate) crime stijlvast en ordentelijk uiteen.
Film Film ‘The Brutalist’-regisseur Brady Corbet: ‘Waarom blijf ik films maken als het zo zwaar en pijnlijk is?’ Met The Brutalist waagt Brady Corbet zich aan zijn Citizen Kane: een ontzagwekkend ambitieus epos over de Amerikaanse droom. In bijna alle belangrijke Oscarcategorieën is de film genomineerd. De 36-jarige Amerikaan speelde hoofdrollen in Thirteen (2003) en Michael Hanekes Amerikaanse versie van Funny Games (2007), maar schoolde zich tien jaar geleden om tot regisseur. ‘Mijn …
Film Film Adrien Brody, van pianist tot brutalist: ‘Voor zo’n rol wil élke acteur een moord begaan’ Adrien Brody ligt, twee decennia na The Pianist, op koers om een tweede Oscar te winnen. In het monumentale The Brutalist speelt hij opnieuw een overlevende van de Holocaust met een buitengewoon talent.
Film Film Pablo Larraín verfilmt de laatste aria van Maria Callas: ‘La Divina blijft een mysterie’ Wie was de grootste diva aller tijden? De kans is groot dat u meteen aan de iconische Maria Callas denkt. In de nieuwe film van Pablo Larraín wordt zij gespeeld door Angelina Jolie.
Film Film Documentairemaker Andres Veiel: ‘Ja, Leni Riefenstahl was een nazi’ De regisseuse achter baanbrekende films als Olympia. Een slachtoffer van de filmambities van de Führer. Of een geslepen actrice die hardnekkig loog over haar verleden. Andres Veiel zoekt in zijn documentaire uit wie Leni Riefenstahl écht was.
Film Film Veerle Baetens, te zien met haar dochter in ‘Comeback’: ‘Ik vind het moederschap vrijheidsbeperkend’ Een techno-dj spelen in een Vlaamse film met Zwangere Guy en haar bloedeigen dochter? Veerle Baetens moest geen twee keer nadenken over Comeback. Een no-nonsensegesprek over moederschap, Vlaamse glamour en werken aan een opvolger van Het smelt.
Film Film Billie-Louise Vlegels, dochter van Veerle Baetens: ‘Mijn mama speelt niet altijd in de vrolijkste films’ Dé ster van Comeback is niet Veerle Baetens maar haar dochter, Billie-Louise Vlegels.
Film Film Fabrice Du Welz verfilmt de zaak Dutroux: ‘Ik wilde een helende film maken’ Met Maldoror maakte Fabrice Du Welz een fictiefilm over de zaak-Dutroux, dertig jaar na de feiten. De impact blijft groot, meent hij. ‘Van België blijft niets over.’
Film Film ‘Des Teufels Bad’ is nu al de donkerste film van het jaar In Des Teufels Bad doodt een depressieve vrouw een kind om te ontsnappen aan eeuwige verdoemenis. De film van het Oostenrijkse duo Veronika Franz en Severin Fiala is misselijkmakend, en dat is precies de bedoeling. ‘We wilden de ernst van de situatie tonen.’
Film Film Met ‘The Room Next Door’ ontdekt Almodóvar alsnog Amerika Zijn eerste Engelstalige film, The Room Next Door, speelt klaar wat zijn tweeëntwintig Spaanse films niet lukte: goud pakken op een groot Europees filmfestival. Een reconstructie van Pedro Almodóvars jarenlange haat-liefdeverhouding met Amerika.
Film Film Halina Reijn over ‘Babygirl’, haar film die een glas melk sexy maakt Halina Reijn blaast de erotische thriller nieuw leven in met Babygirl, met Nicole Kidman als een CEO die een affaire begint met een veel jongere stagiair. ‘Je zou het niet denken, maar ik ben heel preuts.’
Film Film Regisseur Miwako Van Weyenberg ‘Dankzij film heb ik een stem’ Er blijven maar nieuwe talenten opstaan in de Vlaamse film. Vorig jaar was er Leonardo Van Dijl met Julie zwijgt. Dit jaar zijn de ogen gericht op Miwako Van Weyenberg en haar intieme debuut Soft Leaves.
Film Film ‘Grand Tour’-regisseur Miguel Gomes stond op het punt om te trouwen: ‘En toen las ik een boek’ Als er een bolletjestrui bestond voor cinefiele filmavonturiers, dan had Miguel Gomes daar al een hele collectie van. En opnieuw verrast de Portugese beeldenmagiër, deze keer met Grand Tour, waarmee hij in Cannes de beste regisseur van het festival werd.
Film Film Robert Eggers over ‘Nosferatu’: ‘Mijn respect voor ratten is toegenomen’ Met de hulp van Lily-Rose Depp en tweeduizend incontinente ratten blaast Robert Eggers de oerklassieker over vampiers nieuw leven in: het onheilige Nosferatu. ‘Wat je ook onderdrukt, het borrelt altijd naar boven.’
Film Film Waarom Barry ‘Moonlight’ Jenkins toezegde om ‘Mufasa: the Lion King’ te regisseren De prequel op Disney-klassieker The Lion King is gemaakt door niemand minder dan Barry Jenkins, de regisseur achter fijnzinnige Oscarwinnende films als Moonlight. ‘Tot mijn eigen verbazing heb ik toegehapt.’
Film Film 2024, het jaar dat de kuisheidsgordel uit mocht In 2024 eisten erotiek, seks en aantrekking hun plaats weer op in films. Als vanouds maar toch anders.
Film Film Bezemstelen, Broadway en bakken geld: alles wat je moet weten over ‘Wicked’ Met Wicked is een van de meest succesvolle Broadway-musicals aller tijden verfilmd. De geldmachine achter de hekserij verbijstert meer dan de hoge noten van Ariana Grande.
Film Film ‘Crossing Istanbul’ is Levan Akins liefdesbrief aan Istanbul en zijn trans gemeenschap Met Crossing Istanbul kiest Levan Akin voor een hoopvolle, zachtaardige duik in Istanbuls bloeiende trans gemeenschap. ‘Het klinkt zo banaal dat ik het bijna niet durf te zeggen: ik wil wat vriendelijkheid tussen mensen tonen.’
Film Film Sophie Thatcher (’Heretic’) heeft ondanks alles geen ambitie om de nieuwe scream queen te worden Sophie Bathsheba Thatcher bracht vorige maand haar debuut-ep Pivot & Scrape uit, maar kon nog niet laten horen hoe haar ‘experimentele pop’ live klinkt. Daarvoor had ze het te druk. Ze moest naar Vancouver voor het derde seizoen van Yellowjackets, de hitserie over voetballende tienermeiden die na een vliegtuigcrash kannibalen tackelen in de Canadese wildernis. …
Film Film Ierse hiphopgroep Kneecap: ‘Oproepen om te stoppen met kinderen opblazen zou niet controversieel mogen zijn’ Een balorige biopic vol drugs, beats en anti-Britse raps vertelt het ontstaan van de Ierse hiphopgroep Kneecap. Slechts de helft is verzonnen. ‘Controverse is voor ons iets positiefs.’
Film Film Rare jongens, die Romeinen in 'Gladiator II' Op sandalen in een versgestreken toga achter een opgeblonken aquilastaf lopen: vanaf volgende week is dat net iets minder raar, want dan verschijnt Gladiator II. Er zijn vele redenen waarom er zo hard wordt uitgekeken naar Ridley Scotts gerokte mannen met zwaarden.
Film Film ‘Anora’-regisseur Sean Baker: ‘Ik wil sekswerk niet exploiteren, maar ik moet het wel tonen’ Anora is een kleurrijke, knetterende film over de romance tussen een sekswerkster en een rijke Russische jongeling. Regisseur Sean Baker kreeg er de Gouden Palm voor in Cannes en draagt de film op aan alle sekswerkers. ‘Zonder hen zou ik niet gewonnen hebben.’
Film Film 'The Apprentice': de film die Trump koste wat kost uit de zalen wilde houden Het had wat voeten in de aarde, maar The Apprentice komt nu toch in de bioscoop. In de spraakmakende film toont de Iraans-Deense regisseur Ali Abbasi hoe Donald Trump Donald Trump werd. ‘Trump is al zo vaak geparodieerd, neergesabeld en bespot. Wij nemen hem ernstig.’
Film Film En de Knack Focus Jo Röpcke Award gaat naar... Leonardo Van Dijl Julie zwijgt spreekt voor zich. Met Leonardo Van Dijl staat een regisseur op die in de slagkracht van cinema gelooft.
Film Film Joaquin ‘Joker’ Phoenix: ‘Ik was zo boos op mezelf omdat ik Jacques Brel niet goed kreeg’ Er wordt gezongen, gedanst en Joker wordt verliefd op Lady Gaga: Joker: Folie à Deux is alles wat het origineel niet is. Op Joaquin Phoenix na, dan. Die doet weer mee. Een exclusief gesprek met de steracteur.
Festivals Festivals Regisseur Tim Mielants: ‘Emily Watson speelt een grote rol in mijn leven’ Peaky Blinders-ster Cillian Murphy schakelde voor Small Things Like These de hulp in van de Belgische regisseur Tim Mielants. ‘We vullen elkaar aan.’
Festivals Festivals Het wonderjaar van Emily Watson: ‘Je moet een beetje een idioot zijn om te willen acteren’ 2024 is een wonderjaar voor Emily Watson. In februari won ze een Zilveren Beer met haar rol in het door Cillian Murphy geproducete Small Things Like These. Volgende maand voert ze de prestigeserie Dune: Prophecy aan. En volgende week opent ze Film Fest Gent. ‘Het is gemakkelijker om te doen alsof je iemand anders bent dan om jezelf te zijn.’
Reviews 3,5 / 5 Reviews ‘Joker: Folie à deux’ is een hypercreatieve sequel die van lef en bravoure getuigt Joker: Folie à Deux is wel een vervolg op Joker maar allesbehalve een doorslag van de beruchte bioscoophit. En niet alleen omdat Lady Gaga en Joaquin Phoenix zo verliefd zingen en dansen.
Film Film Waarom we van de Joker houden In Joker: Folie à Deux zingt een verliefde Joker covers van Jacques Brel voor Lady Gaga. We zien het Batman niet zo direct doen. Waarom de kleurrijke misdaadclown zoveel interessanter is dan de duistere superheld.
Reviews 2 / 5 Reviews De actiekomedie ‘Wolfs’ verandert Brad Pitt en George Clooney in makke wolven Schiet niet op Brad Pitt en George Clooney, die met hun charisma en star power nog iets proberen te maken van de actiekomedie Wolfs. Maar hun ruggen doen pijn.
Film Film Mati Diop over haar documentaire ‘Dahomey’: ‘Als we teruggegeven kunst willen verbranden, moet dat kunnen’ In 2021 besloot Frankrijk 26 gestolen kunstschatten terug te geven aan het West-Afrikaanse Benin. Het werd het startpunt van de met de Gouden Beer bekroonde documentaire Dahomey van Mati Diop. ‘Die restitutie is een erkenning: "Ja, we hebben van alles geroofd".’
Reviews 3 / 5 Reviews ‘Beetlejuice Beetlejuice’ is eindelijk weer een bonte Burton Tim Burton heeft zich zichtbaar geamuseerd met Beetlejuice Beetlejuice, het lang uitgebleven vervolg op zijn beduvelende doorbraakhit. Nu de kijker nog. Doe uzelf een plezier en vergeet het verhaal.
Film Film Waarom de wereld wat meer Beetlejuice kan gebruiken It’s showtime! Met Beetlejuice Beetlejuice komt er na ruim drie decennia een vervolg op de cultklassieker Beetlejuice. Goth zij dank? Of is Tim Burtons kwelduivel een reliek dat beter in de jaren tachtig was gebleven?
Reviews 3 / 5 Reviews De claustrofobische thriller ‘Birthday Girl’: kruistocht op een cruiseschip Een moeder gaat tot het uiterste om de verkrachting van haar dochter op een cruise op te helderen. Birthday Girl is een Deense thriller met zeebenen.
Film Film Jacques Audiard over ‘Emilia Pérez’: ‘“Fucking french director”, zag ik Selena Gomez denken’ Het klinkt te getikt om waar te zijn: een Mexicaanse drugsbaron wordt na een geslachtsoperatie plots menslievend en doet daarvan kond in zang en dans. Regisseur Jacques Audiard raakt er met glans mee weg.
Reviews 4 / 5 Reviews ‘Emilia Pérez’ van Jacques Audiard: een genderoverschrijdende Fiësta Mexicana Emilia Pérez is een schandalig opwindende, genreoverschrijdende musical over een Mexicaanse drugsbaron die van geslacht wisselt.
Reviews 3 / 5 Reviews ‘Blink Twice’: een blinkende debuutfilm waar je niet te veel op voorhand over wil weten Blink Twice is voor Zoë Kravitz wat Get Out voor Jordan Peele was: een donkerkomisch regiedebuut dat entertaint en een ongemakkelijk maatschappelijk thema binnenstebuiten keert.
Film Film Alleen ‘Alien’ blijft bestaan: waarom de xenomorf niet klein te krijgen is De laatste keer dat een Alien-film echt imponeerde, ligt lichtjaren achter ons. Toch staan er een zevende film en een serie voor de deur. Wat maakt de franchise zo onverwoestbaar als de gevreesde xenomorf zelf?
Reviews 3 / 5 Reviews ‘The Instigators’: een ‘Ocean’s Eleven’ van de kleine man Ocean’s Eleven-alumni Matt Damon en Casey Affleck trakteren zichzelf met The Instigators op een kraakfilm zonder glamour, en zonder andere bedoelingen dan even te entertainen.
Film Film Peter Sarsgaard, de tegenspeler waar Jessica Chastain blind vertrouwen in heeft Nadat hij indruk maakte met films als The Batman en series als Dopesick, speelt Peter Sarsgaard tegenover Jessica Chastain in Memory, de nieuwe film van de Mexicaanse misantroop Michel Franco. ‘Als het van mij afhing, was het einde nóg donkerder’