Film Film Warren Ellis over zijn documentaire: ‘Ik wist dat dit heel veel pijn zou doen’ Opper-Bad Seed Warren Ellis laat zich niet meer gijzelen door een gitzwart jeugdtrauma. In de documentaire Ellis Park komt de rechterhand van Nick Cave zijn demonen onder ogen. ‘Deze film heeft mijn leven fundamenteel veranderd.’
Film Film De romcomzomer van Dakota Johnson: ‘Lang leve risico’s!’ Met Splitsville zet Dakota Johnson deze zomer al voor de tweede keer haar stempel op een eigenzinnige romantische komedie. Tien jaar na Fifty Shades of Grey legt ze er graag zelf de zweep op. Als actrice én producer. ‘Van altijd hetzelfde wordt niemand beter.’
Film Film Filmnachtje door: 5 ravefilms om na ‘Sirât’ te bekijken Opgaan in een rave zonder je luie zetel te verlaten? Deze vijf ravefilms helpen je op weg.
Film Film Oliver Laxe over zijn ravefilm ‘Sirât’: ‘Raven is louterend’ Voor een rave voorbij de extase hoeft u niet naar de plaatselijke danstempel maar wel naar de cinema, voor het zinderende Sirât. Cannes-lieveling Oliver Laxe bouwt een metafysisch feestje in de woestijn. ‘Waarom zou je willen filmen in een dansende menigte vol gedrogeerden?’
Film Film Christian Petzold wil Duitse zomers weer sexy maken Miroirs n°3 is meer dan een mysterieuze, melancholische zomerfilm. Regisseur Christian Petzold droomt ervan Duitsland zijn door fascisten vernielde zomers terug te bezorgen.
Film Film ‘The Roses’: Olivia Colman en Benedict Cumberbatch over hun vechtscheiding In de huwelijkssatire The Roses gaan Olivia Colman en Benedict Cumberbatch elkaar verbaal te lijf. Een kooigevecht is er niets tegen. Twee van de sterkste Britse acteurs van hun generatie over het plezier van het sneren, het variëren op klassiekers en samen bedden opmaken.
Film Film Waarom Darren Aronofsky in ‘Caught Stealing’ lol wilde trappen Donkere tijden vragen om wervelende actiekomedies, vindt Darren Aronofsky. In Caught Stealing krijgt pretty boy Austin Butler rammel van Russische mafiosi, Britse punkers, chassidische gangsters en zelfs Bad Bunny. ‘Ik wilde iets leuks doen.’
Reviews 3 / 5 Reviews Met ‘Caught Stealing’ maakt Darren Aronofsky een dolle rit naar de nineties Met Caught Stealing laat Darren Aronofsky zich eens niet betrappen op grote levensvragen, pathos en duistere tragiek, maar op humor, mafketels en gewelddadige avonturen.
Muziek Muziek Op de thee bij Wolf Alice: ‘Er gaat niets boven een beetje mysterie. Wil jij echt weten wie Banksy is?’ Ze zijn blij met hun carrière, maken zich niet langer zorgen om wat mensen van hen denken en ruilen op hun vierde plaat, The Clearing, folkpunk in voor softrock. Wolf Alice is volwassen geworden.
Muziek Muziek Op de thee bij Wolf Alice: ‘Er gaat niets boven een beetje mysterie. Wil jij echt weten wie Banksy is?’ Ze zijn blij met hun carrière, maken zich niet langer zorgen om wat mensen van hen denken en ruilen op hun vierde plaat, The Clearing, folkpunk in voor softrock. Wolf Alice is volwassen geworden.
Film Film Weg van de waarheid: hoe waargebeurd is ‘The Salt Path’ echt? Gillian Anderson en Jason Isaacs puffen als de besten in wandeldrama The Salt Path. Alleen hebben ze onbewust een bestseller verfilmd die een loopje neemt met de waarheid. En om rechtsomkeert te maken is het te laat.
Film Film Redt Liam Neeson met de broek op de enkels de blockbusterkomedie? Vermist: komedies die bioscopen laten bulderen van het lachen. Een reboot van The Naked Gun moet het tij keren. Liam Neeson gaat all-in en wurmt zich op zijn 72e in een slipje met aardbeienmotief. Geen grap.
Film Film De goudeerlijke filmtrilogie van Dag Johan Haugerud: ‘Er zijn andere manieren om over liefde na te denken’ De Noorse filmmaker Dag Johan Haugerud tackelt drie grote onderwerpen, sex, liefde en dromen, in een nieuwe trilogie. ‘Zelfs met drieduizend films kom je er niet. Maar we moeten ergens beginnen.’
Film Film Danny Boyle over ‘28 Years Later’: ‘Fucking hell, zo gewelddadig! Heb ik dat gedaan?’ Regisseur Danny Boyle deed het zombiegenre in 2002 opstaan uit de doden met 28 Days Later. Nu keert hij terug naar de wereld van het extreem besmettelijke razernijvirus. ‘28 Years Later gaat níét over zombies.’
Film Film Veertig jaar Studio Ghibli: hoera! Maar wat nu? Toeters en bellen, taart en Totoro! Studio Ghibli, de geliefde animatiestudio van grootmeester Hayao Miyazaki en co., blaast op 15 juni veertig – schattig pratende – kaarsjes uit. Maar de donkere bosgeesten liggen op de loer.
Film Film Hoe Dogma 95 de cinema in zijn blootje zette Binnenkort opnieuw in de bioscoop: de Deense uppercut Festen. De doorbraakfilm van Thomas Vinterberg was de vaandeldrager van Dogma 95, een radicale filmbeweging die precies dertig jaar oud is. ‘Cinema is rotzooi geworden. Wat kunnen we daaraan doen?’
Film Film Wes World: de inspiratie achter ‘The Phoenician Scheme’ Wes Anderson creëerde voor The Phoenician Scheme weer een wonderlijke wereld en een zo mogelijk nog kleurrijker hoofdpersonage, de steenrijke, sigaren rokende tycoon Zsa-zsa. Met dank aan zijn schoonvader, Prada en Citizen Kane.
Film Film De 9 levens van Tom Cruise Na dertig jaar zwaait Tom Cruise Mission: Impossible uit met The Final Reckoning. Maar dat wil niet zeggen dat Cruise nu op zijn lauweren gaat rusten.
Film Film ‘The Bibi Files’, de documentaire die verboden werd door Netanyahu De Israëlische premier Benjamin Netanyahu vindt het maar normaal dat hij en zijn vrouw champagne, sigaren en juwelen cadeau krijgen. Maar het gerecht had vragen, en The Bibi Files brengt die ondervragingen in beeld. ‘Een goede leugenaar gelooft zijn eigen leugens.’
Festivals Festivals Sire, er zijn nog Belgen in Cannes Voor een titanische tiende keer dingen de broers Dardenne naar de Gouden Palm, en in hun zog duiken nog drie andere Belgische langspeelfilms in Cannes op.
Film Film ‘The Jacket’-regisseur Mathijs Poppe: ‘Ik wil de Palestijnse geschiedenis beter begrijpen’ Wat betekent het om solidair te zijn met de Palestijnse gemeenschap? Die vraag probeert Mathijs Poppe in zijn debuutfilm The Jacket te beantwoorden.
Festivals Festivals De moord op een Mongools paard (en andere tips voor Mooov) Drie o’s, drie tips voor Mooov filmfestival.
Film Film Neo Sora over zijn debuutfilm ‘Happyend’: ‘Iedereen heeft een platform. Gebruik het’ Binnenkort te zien op Mooov: Happyend, de eerste langspeelfilm van Neo Sora. De zoon van de legendarische filmcomponist Ryuichi Sakamoto debuteert met een sf-film over twee schoolvrienden in een steeds autoritairder wordende maatschappij.
Film Film In ‘Traffic’ verfilmt Teodora Ana Mihai het perspectief van de kunstdief Een geruchtmakende kunstroof in Rotterdam inspireerde de Roemeens-Belgische Teodora Ana Mihai tot haar tweede fictiefilm. Traffic huilt niet om de gestolen Picasso, maar toont het perspectief van de Roemeense kunstdieven.
Film Film In ‘Warfare’ toont Alex Garland oorlog op een neutrale manier: ‘Dat maakt ons nog niet niet-politiek’ Na zijn zelfverzonnen Civil War vuurt regisseur Alex Garland nu een waargebeurde brok oorlog op u af. Samen met Navy Seal Ray Mendoza reconstrueert hij een bloederige aanval in Irak. En dat is bijna niet te verdragen. ‘Eerlijk zijn over oorlogvoering is waardevol.’
Film Film Laurence Fishburne over ‘The Amateur’: ‘Het was niet zo zwaar als een Marvel- of Matrix-film’ Rami Maleks voornaamste tegenspeler in The Amateur is Laurence Fishburne, die als veertienjarige al meespeelde in Apocalypse Now, en eeuwige roem verwierf als Morpheus in The Matrix.
Film Film Rami Malek wordt spion in ‘The Amateur’: ‘Af en toe moest ik me tegen een muur laten smijten’ Rami Malek won een Oscar voor zijn vertolking van Queen-zanger Freddie Mercury. In The Amateur werpt hij zich op als CIA-agent, met zijn brein als voornaamste wapen. ‘Ik heb mezelf verbaasd.’
Film Film De plattelandsmens in Saoirse Ronan: ‘De afgelopen jaren is de wereld voor me opengegaan’ Ze is een van de grootste actrices van haar generatie. Ze werkte samen met regisseurs als Greta Gerwig, Peter Jackson en Wes Anderson. Voor haar nieuwste film, The Outrun, neemt Saoirse Ronan voor het eerst ook de rol van producent op zich. ‘Ik vond het erg stresserend.’
Festivals Festivals Sterren, sextortion en slavernij: acht tips voor Docville Het internationale documentairefestival Docville strijkt dit jaar voor de 21e keer neer in Leuven.
Film Film De antifoodpornfilm ‘La Cocina’ is zoals ‘The Bear’, maar dan met uitbuiting Vies eten, hoogoplopende conflicten en exploitatie van immigranten zijn dagelijkse kost in de keuken van een toeristenlokker op Times Square. La cocina van de Mexicaanse regisseur Alonso Ruizpalacios is The Bear meets Ken Loach. ‘Deportaties? Als de immigranten staken, komt heel Amerika tot stilstand.’
Reviews 3,5 / 5 Reviews Steven Soderberghs spionagethriller ‘Black Bag’ bevat meer babbels dan Bond Met Black Bag trakteert Steven Soderbergh op een nette, slimme spionagethriller met meer tafelscènes en huwelijksperikelen dan ontploffingen en geopolitiek.
Film Film Bong Joon-ho kopieert Robert Pattinson: ‘In het verleden ben ik te wreed geweest voor mijn personages’ Zes jaar nadat hij met Parasite de Gouden Palm én de Oscar voor beste film won, slaat Bong Joon-ho eindelijk terug met nieuw werk. Een gesprek over Mickey 17, zijn maffe sciencefictionparabel met Robert Pattinson en Mark Ruffalo.
Film Film ‘I’m Still Here’-regisseur Walter Salles, van Rio naar de rode loper Na dertien jaar stilte is arthouse-icoon Walter Salles terug met een nieuwe film, meteen goed voor drie Oscarnominaties. ‘Ik wilde een stukje geschiedenis oprakelen, maar bleek de tijdsgeest bij de lurven te pakken.’
Film Film Johan Grimonprez, Belg met een Oscarnominatie: ‘Ik moet met die Oscars altijd een beetje lachen’ Er zit straks een Belg in het Dolby Theatre: Johan Grimonprez maakt kans op de Academy Award voor beste documentaire.
Film Film Daniel Craig over ‘Queer’: ‘Zonder seksscènes was de film mislukt’ Hij is dan wel geen James Bond meer, op pensioen is Daniel Craig nog lang niet. In Queer van Luca Guadagnino laat hij zich van zijn meest bezopen, verliefde en naakte kant zien. ‘Ik ben acteur geworden om dit soort rollen te spelen.’
Film Film Rúnar Rúnarsson over de rouwfilm ‘When the Light Breaks’: ‘Ook op de verschrikkelijkste dag van je leven krijg je honger’ De IJslandse regisseur Rúnar Rúnarsson volgt in When the Light Breaks jongeren die rouwen om een abrupt gestorven vriend. Ze vinden troost en schoonheid in de kleinste momenten, en bij elkaar. ‘Rouw is voor iedereen anders. Cinema kan laten zien wat je op zo’n moment aan je medemensen hebt.’
Film Film Wie heb ik aan de lijn? Van ‘Patsers’ naar K3 met Nora Gharib Het geheim van een goede sequel is doorgaans bigger, better, faster, more. In het geval van Patsers betekent dat alvast méér Nora Gharib, die haar grote doorbraakrol herneemt. Maar het is niet de enige nieuwe rol die ze dit jaar zal spelen.
Film Film Bob Dylan vindt het prima dat Timothée Chalamet hem vertolkt Bob Dylan gaf zowaar zijn zegen over James Mangolds biopic A Complete Unknown, én over de duizelingwekkende prestatie van Timothée Chalamet. Maar hoe word je een enigmatisch icoon?
Reviews 3,5 / 5 Reviews De jacht op een neonazi in ‘The Order’ is zo vergezocht dat het alleen maar waargebeurd kan zijn In 1983 had Amerika ook al last van levensgevaarlijke neonazi’s, maar toen kon de FBI hen nog net tegenhouden. In The Order zet Justin Kurzel de true (hate) crime stijlvast en ordentelijk uiteen.
Film Film ‘The Brutalist’-regisseur Brady Corbet: ‘Waarom blijf ik films maken als het zo zwaar en pijnlijk is?’ Met The Brutalist waagt Brady Corbet zich aan zijn Citizen Kane: een ontzagwekkend ambitieus epos over de Amerikaanse droom. In bijna alle belangrijke Oscarcategorieën is de film genomineerd. De 36-jarige Amerikaan speelde hoofdrollen in Thirteen (2003) en Michael Hanekes Amerikaanse versie van Funny Games (2007), maar schoolde zich tien jaar geleden om tot regisseur. ‘Mijn …
Film Film Adrien Brody, van pianist tot brutalist: ‘Voor zo’n rol wil élke acteur een moord begaan’ Adrien Brody ligt, twee decennia na The Pianist, op koers om een tweede Oscar te winnen. In het monumentale The Brutalist speelt hij opnieuw een overlevende van de Holocaust met een buitengewoon talent.
Film Film Pablo Larraín verfilmt de laatste aria van Maria Callas: ‘La Divina blijft een mysterie’ Wie was de grootste diva aller tijden? De kans is groot dat u meteen aan de iconische Maria Callas denkt. In de nieuwe film van Pablo Larraín wordt zij gespeeld door Angelina Jolie.
Film Film Documentairemaker Andres Veiel: ‘Ja, Leni Riefenstahl was een nazi’ De regisseuse achter baanbrekende films als Olympia. Een slachtoffer van de filmambities van de Führer. Of een geslepen actrice die hardnekkig loog over haar verleden. Andres Veiel zoekt in zijn documentaire uit wie Leni Riefenstahl écht was.
Film Film Veerle Baetens, te zien met haar dochter in ‘Comeback’: ‘Ik vind het moederschap vrijheidsbeperkend’ Een techno-dj spelen in een Vlaamse film met Zwangere Guy en haar bloedeigen dochter? Veerle Baetens moest geen twee keer nadenken over Comeback. Een no-nonsensegesprek over moederschap, Vlaamse glamour en werken aan een opvolger van Het smelt.
Film Film Billie-Louise Vlegels, dochter van Veerle Baetens: ‘Mijn mama speelt niet altijd in de vrolijkste films’ Dé ster van Comeback is niet Veerle Baetens maar haar dochter, Billie-Louise Vlegels.