Film Film ‘Eagles of the Republic’-regisseur Tarik Saleh: ‘Dictators zijn ridicuul, maar het lachen vergaat je snel’ In Eagles of the Republic, de nieuwe thriller van Tarik Saleh, wordt een Egyptische steracteur verplicht om de dictatoriale president al-Sisi te spelen in een propagandafilm.
Film Film De Frankenstein in Guillermo del Toro: ‘Monsters zijn een deel van mijn DNA’ Guillermo del Toro heeft zich verlost van een decennialange obsessie, door met flair en ontzag Frankenstein te verfilmen. ‘Kunst ontstaat pas echt wanneer je er jezelf volledig inlegt.’
Film Film De biecht van Noomi Rapace: ‘Moeder Teresa was een vrouw in een mannenwereld’ In de fictieve biopic Mother trekt Noomi Rapace het habijt aan van Moeder Teresa. De Zweedse actrice over haar ‘punkrockportret’ van de heilige non die van armoede een deugd én een carrière maakte.
Film Film Waarom Colin Farrell zo goed een gokverslaafde kan spelen In Ballad of a Small Player gokt, zuipt en vreet Colin Farrell alsof het zijn laatste dag is. In het echte leven blijft hij daar al jaren ver van weg. Dat vertelt hij tijdens een masterclass op het filmfestival van Zürich. ‘Op het einde van de opnames was iedereen een wrak.’
Film Film Jeremy Strong over ‘Springsteen: Deliver Me From Nowhere’: ‘We hebben niet gerepeteerd’ Jeremy Strong neemt zijn werk heel serieus. De Succession-acteur gaat dit keer volledig op in Jon Landau, de manager die over Bruce Spingsteen waakt als een roofvogel over zijn jongen.
Film Film Jeremy Allen White speelt The Boss: ‘Hoe kan ik meer op Bruce Springsteen lijken?’ Jeremy Allen White moest voor Springsteen: Deliver Me from Nowhere leren zingen, gitaar spelen én somberen als de jonge Bruce Springsteen. ‘Het zou raar zijn als hij er níét bij betrokken was.’
Film Film En toen ging ‘La Petite Dernière’-regisseur Hafsia Herzi op de thee in de moskee van Parijs In Queer Palm-winnaar La petite dernière portretteert Hafsia Herzi een jonge moslima die haar geaardheid wil verzoenen met haar geloof. ‘De rector van de Grote Moskee van Parijs was meteen aan boord.’
Film Film En de Knack Focus Jo Röpcke Award gaat naar… Cato Kusters Talent kan niet vroeg genoeg worden aangemoedigd. Met de even empathische als geëngageerde liefdesfilm Julian zet twintiger Cato Kusters zichzelf op de kaart, goed voor de Jo Röpcke Award. ‘Een mooi eerbetoon aan de twee vrouwen in de film.’
Film Film Joshua Oppenheimer over ‘The End’, zijn eerste fictiefilm (en musical) Joshua Oppenheimer maakte ophef met documentaires over de Indonesische genocide. The End, zijn eerste fictiefilm, is een volbloed musical met vrolijke melodieën én Tilda Swinton. Feestje? ‘We maken onszelf wijs dat morgen de zon weer schijnt.’
Reviews 2,5 / 5 Reviews ‘Tron: Ares’ verliest zichzelf in artificiële ernst Tron: Ares is niet half zo visionair als de sf-klassieker uit 1982 maar flitst wel voorbij. De muziek van Nine Inch Nails draagt daar meer toe bij dan het spel van Jared Leto.
Festivals Festivals Anamaria Vartolomei, ster in ‘L’intérêt d’Adam’: ‘Hulp vragen vergt moed’ In Mickey 17 keek Anamaria Vartolomei Robert Pattinson in de ogen. In L’intérêt d’Adam, van de Belgische regisseur Laura Wandel, excelleert ze als moeder die bij haar ondervoede kind wordt weggerukt. ‘Cinema kan zowel doen dromen als confronteren met de harde realiteit. Dat is prachtig.’
Festivals Festivals Nicolas Roeg, de meester-tovenaar die van David Bowie een alien maakte Met Nicolas Roeg belicht Film Fest Gent een van Engelands meest visionaire, virtuoze en verontrustende filmregisseurs. ‘Hij was zijn tijd vér vooruit.’
Film Film Jafar Panahi over ‘It Was Just an Accident’: ‘De Gouden Palm verandert niet veel voor mij’ Een werkverbod? Gevangenisstraf? Het houdt de Iraanse regisseur Jafar Panahi niet tegen. Met zijn nieuwste film won hij zelfs de hoogste prijs in Cannes. ‘De toekomst van Iran is belangrijker dan blinde wraak. Je moet het geweld stoppen, niet herhalen.’
Film Film Hoe ‘One Battle After Another’ even waanzinnig als de werkelijkheid werd Met One Battle after Another brengt Paul Thomas Anderson het filmjaar tot ontploffing. Het fabriceren van die splinterbom duurde een slordige 20 jaar.
Reviews 5 / 5 Reviews ‘One Battle After Another’: niet viva la revolución maar wel viva Paul Thomas Anderson De tegelijk hilarische en zenuwslopende dollemansrit One Battle after Another is Paul Thomas Anderson op het toppunt van zijn kunnen. En Amerika in het diepste dal.
Film Film De evolutie van Jude Law: hoe ouder, hoe stouter Alleen God kan overal zijn, maar ook Jude Law doet zijn stinkende best. Zeker dit jaar. Hij zet de wetten van de cinema schijnbaar op hun kop. Soms is kalen en verrimpelen het beste wat een filmster kan overkomen.
Film Film Warren Ellis over zijn documentaire: ‘Ik wist dat dit heel veel pijn zou doen’ Opper-Bad Seed Warren Ellis laat zich niet meer gijzelen door een gitzwart jeugdtrauma. In de documentaire Ellis Park komt de rechterhand van Nick Cave zijn demonen onder ogen. ‘Deze film heeft mijn leven fundamenteel veranderd.’
Film Film De romcomzomer van Dakota Johnson: ‘Lang leve risico’s!’ Met Splitsville zet Dakota Johnson deze zomer al voor de tweede keer haar stempel op een eigenzinnige romantische komedie. Tien jaar na Fifty Shades of Grey legt ze er graag zelf de zweep op. Als actrice én producer. ‘Van altijd hetzelfde wordt niemand beter.’
Film Film Filmnachtje door: 5 ravefilms om na ‘Sirât’ te bekijken Opgaan in een rave zonder je luie zetel te verlaten? Deze vijf ravefilms helpen je op weg.
Film Film Oliver Laxe over zijn ravefilm ‘Sirât’: ‘Raven is louterend’ Voor een rave voorbij de extase hoeft u niet naar de plaatselijke danstempel maar wel naar de cinema, voor het zinderende Sirât. Cannes-lieveling Oliver Laxe bouwt een metafysisch feestje in de woestijn. ‘Waarom zou je willen filmen in een dansende menigte vol gedrogeerden?’
Film Film Christian Petzold wil Duitse zomers weer sexy maken Miroirs n°3 is meer dan een mysterieuze, melancholische zomerfilm. Regisseur Christian Petzold droomt ervan Duitsland zijn door fascisten vernielde zomers terug te bezorgen.
Film Film ‘The Roses’: Olivia Colman en Benedict Cumberbatch over hun vechtscheiding In de huwelijkssatire The Roses gaan Olivia Colman en Benedict Cumberbatch elkaar verbaal te lijf. Een kooigevecht is er niets tegen. Twee van de sterkste Britse acteurs van hun generatie over het plezier van het sneren, het variëren op klassiekers en samen bedden opmaken.
Film Film Waarom Darren Aronofsky in ‘Caught Stealing’ lol wilde trappen Donkere tijden vragen om wervelende actiekomedies, vindt Darren Aronofsky. In Caught Stealing krijgt pretty boy Austin Butler rammel van Russische mafiosi, Britse punkers, chassidische gangsters en zelfs Bad Bunny. ‘Ik wilde iets leuks doen.’
Reviews 3 / 5 Reviews Met ‘Caught Stealing’ maakt Darren Aronofsky een dolle rit naar de nineties Met Caught Stealing laat Darren Aronofsky zich eens niet betrappen op grote levensvragen, pathos en duistere tragiek, maar op humor, mafketels en gewelddadige avonturen.
Muziek Muziek Op de thee bij Wolf Alice: ‘Er gaat niets boven een beetje mysterie. Wil jij echt weten wie Banksy is?’ Ze zijn blij met hun carrière, maken zich niet langer zorgen om wat mensen van hen denken en ruilen op hun vierde plaat, The Clearing, folkpunk in voor softrock. Wolf Alice is volwassen geworden.
Muziek Muziek Op de thee bij Wolf Alice: ‘Er gaat niets boven een beetje mysterie. Wil jij echt weten wie Banksy is?’ Ze zijn blij met hun carrière, maken zich niet langer zorgen om wat mensen van hen denken en ruilen op hun vierde plaat, The Clearing, folkpunk in voor softrock. Wolf Alice is volwassen geworden.
Film Film Weg van de waarheid: hoe waargebeurd is ‘The Salt Path’ echt? Gillian Anderson en Jason Isaacs puffen als de besten in wandeldrama The Salt Path. Alleen hebben ze onbewust een bestseller verfilmd die een loopje neemt met de waarheid. En om rechtsomkeert te maken is het te laat.
Film Film Redt Liam Neeson met de broek op de enkels de blockbusterkomedie? Vermist: komedies die bioscopen laten bulderen van het lachen. Een reboot van The Naked Gun moet het tij keren. Liam Neeson gaat all-in en wurmt zich op zijn 72e in een slipje met aardbeienmotief. Geen grap.
Film Film De goudeerlijke filmtrilogie van Dag Johan Haugerud: ‘Er zijn andere manieren om over liefde na te denken’ De Noorse filmmaker Dag Johan Haugerud tackelt drie grote onderwerpen, sex, liefde en dromen, in een nieuwe trilogie. ‘Zelfs met drieduizend films kom je er niet. Maar we moeten ergens beginnen.’
Film Film Danny Boyle over ‘28 Years Later’: ‘Fucking hell, zo gewelddadig! Heb ik dat gedaan?’ Regisseur Danny Boyle deed het zombiegenre in 2002 opstaan uit de doden met 28 Days Later. Nu keert hij terug naar de wereld van het extreem besmettelijke razernijvirus. ‘28 Years Later gaat níét over zombies.’
Film Film Veertig jaar Studio Ghibli: hoera! Maar wat nu? Toeters en bellen, taart en Totoro! Studio Ghibli, de geliefde animatiestudio van grootmeester Hayao Miyazaki en co., blaast op 15 juni veertig – schattig pratende – kaarsjes uit. Maar de donkere bosgeesten liggen op de loer.
Film Film Hoe Dogma 95 de cinema in zijn blootje zette Binnenkort opnieuw in de bioscoop: de Deense uppercut Festen. De doorbraakfilm van Thomas Vinterberg was de vaandeldrager van Dogma 95, een radicale filmbeweging die precies dertig jaar oud is. ‘Cinema is rotzooi geworden. Wat kunnen we daaraan doen?’
Film Film Wes World: de inspiratie achter ‘The Phoenician Scheme’ Wes Anderson creëerde voor The Phoenician Scheme weer een wonderlijke wereld en een zo mogelijk nog kleurrijker hoofdpersonage, de steenrijke, sigaren rokende tycoon Zsa-zsa. Met dank aan zijn schoonvader, Prada en Citizen Kane.
Film Film De 9 levens van Tom Cruise Na dertig jaar zwaait Tom Cruise Mission: Impossible uit met The Final Reckoning. Maar dat wil niet zeggen dat Cruise nu op zijn lauweren gaat rusten.
Film Film ‘The Bibi Files’, de documentaire die verboden werd door Netanyahu De Israëlische premier Benjamin Netanyahu vindt het maar normaal dat hij en zijn vrouw champagne, sigaren en juwelen cadeau krijgen. Maar het gerecht had vragen, en The Bibi Files brengt die ondervragingen in beeld. ‘Een goede leugenaar gelooft zijn eigen leugens.’
Festivals Festivals Sire, er zijn nog Belgen in Cannes Voor een titanische tiende keer dingen de broers Dardenne naar de Gouden Palm, en in hun zog duiken nog drie andere Belgische langspeelfilms in Cannes op.
Film Film ‘The Jacket’-regisseur Mathijs Poppe: ‘Ik wil de Palestijnse geschiedenis beter begrijpen’ Wat betekent het om solidair te zijn met de Palestijnse gemeenschap? Die vraag probeert Mathijs Poppe in zijn debuutfilm The Jacket te beantwoorden.
Festivals Festivals De moord op een Mongools paard (en andere tips voor Mooov) Drie o’s, drie tips voor Mooov filmfestival.
Film Film Neo Sora over zijn debuutfilm ‘Happyend’: ‘Iedereen heeft een platform. Gebruik het’ Binnenkort te zien op Mooov: Happyend, de eerste langspeelfilm van Neo Sora. De zoon van de legendarische filmcomponist Ryuichi Sakamoto debuteert met een sf-film over twee schoolvrienden in een steeds autoritairder wordende maatschappij.
Film Film In ‘Traffic’ verfilmt Teodora Ana Mihai het perspectief van de kunstdief Een geruchtmakende kunstroof in Rotterdam inspireerde de Roemeens-Belgische Teodora Ana Mihai tot haar tweede fictiefilm. Traffic huilt niet om de gestolen Picasso, maar toont het perspectief van de Roemeense kunstdieven.
Film Film In ‘Warfare’ toont Alex Garland oorlog op een neutrale manier: ‘Dat maakt ons nog niet niet-politiek’ Na zijn zelfverzonnen Civil War vuurt regisseur Alex Garland nu een waargebeurde brok oorlog op u af. Samen met Navy Seal Ray Mendoza reconstrueert hij een bloederige aanval in Irak. En dat is bijna niet te verdragen. ‘Eerlijk zijn over oorlogvoering is waardevol.’
Film Film Laurence Fishburne over ‘The Amateur’: ‘Het was niet zo zwaar als een Marvel- of Matrix-film’ Rami Maleks voornaamste tegenspeler in The Amateur is Laurence Fishburne, die als veertienjarige al meespeelde in Apocalypse Now, en eeuwige roem verwierf als Morpheus in The Matrix.
Film Film Rami Malek wordt spion in ‘The Amateur’: ‘Af en toe moest ik me tegen een muur laten smijten’ Rami Malek won een Oscar voor zijn vertolking van Queen-zanger Freddie Mercury. In The Amateur werpt hij zich op als CIA-agent, met zijn brein als voornaamste wapen. ‘Ik heb mezelf verbaasd.’
Film Film De plattelandsmens in Saoirse Ronan: ‘De afgelopen jaren is de wereld voor me opengegaan’ Ze is een van de grootste actrices van haar generatie. Ze werkte samen met regisseurs als Greta Gerwig, Peter Jackson en Wes Anderson. Voor haar nieuwste film, The Outrun, neemt Saoirse Ronan voor het eerst ook de rol van producent op zich. ‘Ik vond het erg stresserend.’
Festivals Festivals Sterren, sextortion en slavernij: acht tips voor Docville Het internationale documentairefestival Docville strijkt dit jaar voor de 21e keer neer in Leuven.