Film Film ‘The Damned’-regisseur Roberto Minervini: ‘Een Hollywoodwestern maken? Voor geen miljoen!’ In The Damned trekt Roberto Minervini tot ver achter de frontlinie van de Amerikaanse burgeroorlog. De outsiderchroniqueur over geweld als spektakel, en hoe je als Italiaan Amerika beter begrijpt dan de Amerikanen zelf. ‘Oorlogsfilms zijn politieke wapens.’
Film Film ‘Hard Truths’-regisseur Mike Leigh denkt niet aan stoppen: ‘Als je kunt creëren, moet je creëren’ Met Hard Truths doet Mike Leigh nog eens wat hij het beste kan: de rauwe realiteit van gewone mensen schetsen met humor en compassie. De Britse kitchen-sinkmaestro over drama op straat, stelen van kapitalisten en andere harde waarheden.
Reviews 4 / 5 Reviews Mike Leigh dwingt je om ‘Hard Truths’ onder ogen te zien Hoe voelt het om vast te zitten in jezelf? Kitchen-sinkmaestro Mike Leigh toont het al grijnzend in het bitterzoete Hard Truths.
Reviews 4 / 5 Reviews In het subtiele ‘Vermiglio’ is alles vertraagd en verborgen Passies en frustraties smeulen in Vermiglio, Maura Delpero’s fraaie fresco in de schaduw van de Tweede Wereldoorlog.
Film Film Documaker Raoul Peck geeft vergeten fotograaf Ernest Cole zijn stem terug Hij maakte al vlammende films over James Baldwin en Patrice Lumumba. Met de docu Lost and Found zet Raoul Peck nu Ernest Cole in de kijker, de Zuid-Afrikaanse fotograaf die de wreedheid van de apartheid vastlegde maar zelf werd uitgewist.
Film Film Paolo Sorrentino over ‘Parthenope’: ‘Als het een ramp wordt, stop ik ermee’ Ook in Parthenope brengt Paolo Sorrentino een serenade aan zijn thuishaven Napels en alle paradijsvogels die er rondfladderen.
Film Film Voor Gary Oldman was nuchter worden geen keuze: ‘Het was een kwestie van overleven’ In Parthenope, de nieuwe fabel van filmdandy Paolo Sorrentino, speelt Gary Oldman een depressieve en doorzopen schrijver – een rol die akelig dichtbij komt. De Britse karakterkameleon over drank, Hollywood en andere duivels.
Reviews 2,5 / 5 Reviews ‘Mickey 17’ toont opnieuw dat ‘Parasite’-regisseur Bong Joon-ho minder scherp is in het Engels Bong Joon-ho’s scifitrip Mickey 17 serveert satire, spektakel en twéé Robert Pattinsons, maar mist scherpte en gewicht.
Film Film Met ‘All We Imagine as Light’ maakte Payal Kapadia een echte stadsfilm: ‘Beter dan reizen in het echt’ Met het lumineuze All We Imagine as Light vestigt de Indiase Payal Kapadia zich als een van de spannendste stemmen in de hedendaagse cinema. Maar dan op gedempte, jazzy toon. ‘Ik wil films maken die aanvoelen als fluisteringen in het donker.’
Film Film De pronostiek: onze chef film voorspelt de uitslag van de Oscars Wie gaat straks op de 97e Academy Awards met de belangrijkste Oscars lopen? Onze filmchef Dave Mestdach trotseerde AI en foute tweets en duidt ondanks alle verrassende plotwendingen nu al de winnaars aan. In foutloos Hongaars.
Reviews 4,5 / 5 Reviews ‘All We Imagine As Light’ is een jazzy stadssymfonie die langzaam onder je huid en in je hart kruipt Mumbai bruist en verstikt in Payal Kapadia’s sublieme vrouwenkroniek All We Imagine as Light.
Expo Expo Berlinde De Bruyckere in Bozar: ‘Ik wil mensen doen voelen, geen standpunt opdringen’ In Khorós – haar eerste grote solo in Bozar – laat Berlinde De Bruyckere haar spirituele sculpturen van aartsengelen, paardenkadavers en verwrongen lichamen in dialoog treden met andere kunstenaars, als een koor van zoekende zielen. Een gesprek in haar studio in Gent.
Reviews 3 / 5 Reviews Met ‘A Complete Unknown’ wil James Mangold vooral een mythe vertellen De Bob Dylan-biopic A Complete Unknown – met Timothée Chalamet als Bawb – schetst de artiest als jonge man én mysterie. Met metier, maar braaf binnen de lijntjes.
Reviews 4,5 / 5 Reviews ‘The Brutalist’ durft monumentaal te zijn, zonder tactiliteit en intimiteit te verliezen In The Brutalist (de)construeert Brady Corbet de Amerikaanse droom met een monumentaal epos over trauma, ambitie en de kunst van het compromis.
Expo Expo Vreugde als daad van verzet: de expo ‘When We See Us’ stelt de rijkdom van Afrikaanse kunst tentoon Een grote nieuwe expo in Bozar neemt witte kunst op de korrel met een complexloze explosie van kleur. Laaf je aan het vrolijke activisme van When We See Us: geen opgestoken middelvinger, maar een uitgestoken hand. Paint it loud: I’m black and I’m proud!
Expo Expo Kunst aan het IJ: 5 expotips in Amsterdam Zin in een gevarieerde, hopelijk ook geestverruimende cultuurtrip? Dan moet u de komende weken niet zozeer in Londen of Parijs zijn, maar in Amsterdam. Vijf expo’s om ‘hartstikke top’ tegen te zeggen.
Reviews 3,5 / 5 Reviews Er zit een harde noot in het stille verzet van ‘My Favourite Cake’ Liefde op leeftijd wordt een daad van rebellie in My Favourite Cake, een dramady van het Iraanse filmkoppel Maryam Moghadam en Behtash Sanaeeha.
Festivals Festivals Zeven tips voor Filmfestival Oostende 2025 Van Timothée Chalamet die Like a Rolling Stone zingt tot een verfijnde parel uit Bollywood: hiervoor moet u straks aan zee moet zijn tijdens de zeventiende editie van het filmfestival van Oostende.
Reviews 4 / 5 Reviews Het folkhorrordrama ‘Des Teufels Bad’ baadt in mos, modder en (kinder)moord Met Des Teufels Bad duiken Veronika Franz en Severin Fiala in de duistere krochten van zeventiende-eeuws Oostenrijk én de vrouwelijke psyche.
Film Film Afscheidsbrief aan David Lynch, de regisseur die ons leerde dromen De Amerikaanse filmmaker David Lynch overleed op 15 januari op 78-jarige leeftijd. Dave Mestdach, chef film van Knack Focus, schreef een brief aan de onnavolgbare regisseur van Twin Peaks, Eraserhead en andere wonderlijke, verontrustende gesamtkunstwerken.
Film Film Robbie Williams over zijn apenfilm: ‘Mijn ego is erg fragiel. Altijd geweest’ In de muzikale biopic Better Man hangt Robbie Williams ongegeneerd de aap uit, en dat mag u vrij letterlijk nemen: de popster wordt vertolkt door een CGI-chimpansee. ‘Ik ben een professionele aandachtshoer, en deze film is een grandioze manier om aandacht te krijgen.’
Reviews 4 / 5 Reviews Het erotische ‘Babygirl’ is een verademing in deze puriteinse tijden Nicole Kidman laat haar basisinstincten los op een jonge minnaar in Halina Reijns deugddoend kinky thriller Babygirl.
Expo Expo De schilderijen van Jusepe de Ribera zijn niet voor gevoelige magen Straatkinderen, droeve heiligen en verwrongen lichamen: de retrospectieve Ténèbres et lumière in het Parijse Petit Palais brengt hommage aan Jusepe de Ribera, de Spaans-Italiaanse barokmeester van het vlees.
Reviews 3,5 / 5 Reviews ‘The Room Next Door’ illustreert het gerijpte vakmanschap van Pedro Almodóvar The Room Next Door is niet Pedro Almodóvars beste werk, maar blijft een verfijnde en tedere meditatie over afscheid nemen.
Expo Expo De vooruitblik: dit mag je verwachten van het expojaar 2025 Kunst mag in 2025 weer ongebreideld zichzelf zijn. Zowel in het buitenland, als bij ons.
Film Film De vooruitblik: dit mag je verwachten van het filmjaar 2025 Onderwatersmurfen, Paddington in Peru en een gay romance van Daniel Craig: zowel voor cinefielen als popcornkijkers wordt 2025 een mooi jaar.
Film Film ‘Grand Tour’-regisseur Miguel Gomes stond op het punt om te trouwen: ‘En toen las ik een boek’ Als er een bolletjestrui bestond voor cinefiele filmavonturiers, dan had Miguel Gomes daar al een hele collectie van. En opnieuw verrast de Portugese beeldenmagiër, deze keer met Grand Tour, waarmee hij in Cannes de beste regisseur van het festival werd.
Film Film Barry Keoghan: ‘Mijn rollen moeten je ongemakkelijk maken’ Het afgelopen jaar veroorzaakte hij opschudding met de kinky thriller Saltburn en zijn rumoerige relatie met popster Sabrina Carpenter. 2025 zet it-boy Barry Keoghan in met Andrea Arnolds Bird, een sociaal sprookje waarin hij een volatiele jonge vader speelt. ‘Als acteur put je uit pijn, en geloof me, die heb ik genoeg.’
Reviews 4 / 5 Reviews Ook in ‘Bird’ legt Andrea Arnold een jeugdige lust for life in een grauwe wereld vast Andrea Arnolds Bird is een vreemde vogel van een sociaal sprookje. Maar er zit een levendig fladderende ziel in.
Reviews 3,5 / 5 Reviews ‘Nosferatu’ van Robbert Eggers: een kinky nachtmerrie waaruit je niet per se wilt ontwaken Robert Eggers’ Nosferatu hult de vampiermythe in een sierlijke nevel van psychoseksuele suspense, al mist de film wat pit.
Expo Expo Het leven zoals het is: 100 jaar geleden ontstond de nieuwe zakelijkheid Straks is het precies een eeuw geleden dat in Kunsthalle Mannheim een tentoonstelling werd georganiseerd met de titel Die neue Sachlichkeit. Een nieuwe expo op dezelfde plek flitst je terug naar de turbulente tijd van Otto Dix, George Grosz, Max Beckmann en andere ‘ontaarde’ nieuwlichters.
Film Film RIP: deze grootheden overleden in 2024 Vier sterren van wie we dit jaar afscheid moesten nemen.
Film Film Dit zijn de beste 10 films van 2024 Knack Focus blikt terug op het beste dat 2024 te bieden had. Dit zijn de beste films van 2024.
Expo Expo Dit zijn de beste 10 expo's van 2024 Knack Focus blikt terug op het beste dat 2024 te bieden had. Dit zijn de beste expo's van 2024.
Reviews 1 / 5 Reviews Apocalypse nou, nou, nou: aan de incoherente rommel van ‘Megalopolis’ is niets grandioos Francis Ford Coppola’s scifi-fabel Megalopolis is een miskleun van epische proporties én campy fun.
Reviews 1 / 5 Reviews ‘Wicked’ is een pretpark waar alles glinstert en schreeuwt, maar niets echt voelt Wicked Part One – de prequel op The Wizard of Oz – is een musical die zo glad en overvol oogt dat alle magie eruit verdampt.
Expo Expo Michaël Borremans: ‘Een schilderij is nooit van mij. Het is van wie ernaar kijkt’ Zijn schilderijen ogen klassiek, maar voelen hedendaags. Als frames uit films waarbij je zelf het verhaal moet verzinnen. De retrospectieve A Confrontation at the Zoo in Museum Voorlinden heet je welkom in de wondere, maar ontregelende wereld van Michaël Borremans.
Reviews 3 / 5 Reviews Hugh Grant is een overtuigende duivel in debardeur in de verder brave horrorfilm ‘Heretic’ Hugh Grant showt met duivels genoegen zijn creepy kant in Heretic, maar écht akelig wordt het nooit. Zonde!
Expo Expo Tom Wesselmann, de sensuele sater van de popart Kleuren die knallen, lippen die lonken en vrouwen die naakt over het canvas kronkelen: Fondation Louis Vuitton hijst de Amerikaanse popartkunstenaar Tom Wesselmann eindelijk op gelijke hoogte met Warhol en Lichtenstein.
Reviews 2,5 / 5 Reviews De oorlog in Steve McQueens ‘Blitz’ mist vuurkracht Steve McQueens oorlogsdrama Blitz is zijn tederste film tot nu toe, maar ook zijn minst intense. De stomp in de maag blijft uit.
Film Film ‘Le Royaume’-regisseur Julien Colonna: ‘De cultuur van wraak en eer zit diep in Corsica’s DNA’ Julien Colonna – zelf de zoon van een gangsterbaas – steekt The Godfather in een Corsicaans en rauw realistisch jasje met zijn broeierigevader-dochterdrama Le royaume.
Reviews 3 / 5 Reviews Veni, vidi, Ridley: ‘Gladiator 2’ biedt 140 fors gespierde minuten aan decadent filmplezier Ridley Scotts Gladiator 2 biedt evenveel brood en spelen als het origineel, plus Paul Mescal in blote bast en hondsdolle bavianen. Vae victis!
Expo Expo Bij Francis Bacon weet je nooit zeker: is het een mens of een schreeuwend stuk vlees? Geen schilder die de condition humaine op zo’n verstikkende manier kon kooien als Francis Bacon. Een retrospectief in de Londense National Portrait Gallery laat de rillingen over je rug rollen.
Reviews 4 / 5 Reviews ‘The Substance’ is een absurd sprookje dat het patriarchaat op de naaldhak neemt In het heerlijk groteske The Substance gaat Coralie Fargeat de schoonheidscultus te lijf met humor, horror en feminiene furie.
Film Film ‘The Substance’-regisseur Coralie Fargeat: ‘Denken dat je leven voorbij is na je veertigste is behoorlijk geschift, toch?’ De film was dé shocker van Cannes en er lopen al eens mensen weg uit de bioscoop: The Substance, Coralie Fargeats schaamteloze bodyhorrortrip met Demi Moore en Margaret Qualley, is even gruwelijk als de schoonheidsidealen die hij aankaart.