Streamtips - Portals

Genre - Soul/gospel

Label - Day Dreamer

Jonas Boel
Jonas Boel Jonas Boel is medewerker van Knack Focus

Laaf je aan de soulpassie en gospelbezieling van Jimetta Rose en haar gezelschap van harmonieuze stemmen.

Het was de mooiste podiumopkomst die we deze festivalzomer al mochten aanschouwen: zeven zangeressen en twee zangers, die vanuit de coulissen, netjes op een rij, kleurrijk uitgedost en opgemaakt, heupwiegend en in de handen klappend naar hun plaats achter de microfoon schuifelden. Om kwart voor vijf ’s middags maakte Gent Jazz kennis met de soul- en gospelbezieling van The Voices of Creation.

Met veertien poseren ze op de hoes van Things Are Getting Better, en centraal zit de spilfiguur: Jimetta Rose, geen onbekende in de muzikale scene van LA. Ze zong bij Kamasi Washington en werkte samen met onder meer Noname en Meshell Ndegeocello. Haar naar Erykah Badu neigende solodebuut The Light Bearer (2016) werd geproducet door Georgia Anne Muldrow, een mooie referentie in de alternatieve hiphop.

Jimetta Rose richtte vijf jaar geleden The Voices of Creation op, een koor en band met de missie om de ziel te balsemen. Hun gospel legt de klemtoon op vreugde, verbinding en harmonie, zonder dat daar per se het koninkrijk der hemelen aan te pas komt. ‘Focus on yourself, on your business, do your thing’, klinkt het als een mantra in To Each A Zone, een aanstekelijke hymne over zelfontplooiing. Wie zijn muzikale zegeningen met een snuifje Sault lust, spits de oren.

Ook het nummer Portals klutst percussie, piano, en ritmisch geklap samen met begeesterende samenzang. De joie de vivre herinnert aan het tijdperk waarin soulbroeders en -zusters zich naar hartenlust verzoenden met bloemenmeisjes en -jongens. Denk aan Sly & The Family Stone, of de hippiemusical Hair. Maar niet te lang, want Everyday Blessings heeft – nu echt álle handjes in de lucht – een housebeat in de aanbieding. Gospel en house, het is sinds Joe Smooth en Robin S een standvastig huwelijk.

Tijdens Surrender The Day en Already Real To Me smoort de stroop de passie, maar een borrelend orgel en funky blazers tillen het optimisme van de titeltrack krachtdadig de hoogte in, à la Lovely Day van Bill Withers. Met het in crescendo geharmoniseerde ‘love is all around!’ in Everywhere I Look (Love Is Everywhere) sluit deze welgekomen pil tegen cynisme de boeken. Luister en vermenigvuldig u.