Tv-tip: Mijn pop-uprestaurant @ VTM (20.35u)

04/03/14 om 15:35 - Bijgewerkt om 15:35

Bron: Knack Focus

Zeg niet zomaar 'Mijn restaurant' tegen 'Mijn pop-uprestaurant', het nieuwe Vtm-programma gepresenteerd door Evi Hanssen. Deze keer draait het allemaal om het beste, hipste concept.

Mijn pop-uprestaurant

Dinsdag 4/3, 20.35 - VTM

Tv-tip: Mijn pop-uprestaurant @ VTM (20.35u)

© VTM

Zeg niet zomaar Mijn restaurant tegen Mijn pop-uprestaurant. Er wordt niet meer gejaagd achter die droom van een eigen zaak, het draait allemaal om het beste, hipste concept. Nieuwe presentatrice Evi Hanssen zet nog eens extra in de verf dat het allemaal anders zal zijn.

Evi Hanssen: Een pop-uprestaurant is een eetgelegenheid die je plots ergens ziet opduiken. Vaak is dat in een leegstaand pand, voor ons programma worden het tijdelijke constructies op een bekend stadsplein. Vaak gaat het ook om een uniek concept waarvan de mensen weten dat het er maar een tijdje zal zijn. Er op tijd bij zijn is de boodschap, want anders heb je misschien wel iets fantastisch gemist.

Dat tijdelijke karakter is de grootste verandering tegenover Mijn restaurant. De hoofdprijs, een eigen zaak, is er niet meer. Maar evenmin dus het gevaar dat die prijs een molensteen om je nek wordt. Hanssen: Absoluut. Zo biedt de nieuwe formule de deelnemers echt een kans om te bewijzen hoe creatief ze uit de hoek kunnen komen. Ze kunnen bovendien uittesten hoe het is om een idee in de praktijk te brengen. En ze kunnen zich daarbij echt smijten, omdat heel wat riskante aspecten van een zaak runnen wegvallen. De hoofdprijs is 100.000 euro en de winnaars zijn vrij om daarmee te doen wat ze willen.

De vijf geselecteerde duo's ogen stuk voor stuk erg jong. Hanssen: Het is me ook opgevallen dat er redelijk wat twintigers tussen zitten. Maar er zijn ook dertigers bij, hoor. Dit programma lijkt me echt iets voor jonge mensen, die nog ongebonden zijn en zich gemakkelijker in zo'n avontuur kunnen storten.

Wat moeten we ons voorstellen bij jullie pop-uprestaurants? Vip-tenten? Hanssen: Nee, en ook geen containers. Ik mag nog niet te veel verklappen maar het worden alle vijf gelijkaardige constructies - units, zoals we ze noemen. Ze zullen zeker in het oog springen op de pleinen waar ze komen: het Muntplein in Brussel, het Koningin Astridplein in Antwerpen, het Woodrow Wilsonplein, het Zuid, in Gent, het Schouwburgplein in Kortrijk, en het Capucienenplein in Hasselt.

Is jouw rol als presentatrice anders dan die van jouw voorganger Rani De Coninck? Hanssen: Ja, ik ga meer betrokken zijn bij de kandidaten. Ik sta hen bij en als het nodig is, help ik hen de zaken te relativeren. Als ze schrik hebben voor de jury bijvoorbeeld. Dat is voor niets nodig. De alom bekende Sergio Herman, bekroond sommelier Sepideh Sedaghatnia en interieurexpert Max Borka jureren niet alleen, ze zullen de kandidaten ook echt coachen.

Iedereen herinnert zich nog hoe Peter Goossens soep uitspuwde, terwijl nauwelijks nog iemand zich de laatste, bravere Mijn restaurant-jury voor de geest kan halen. Hoe gaan jullie het evenwicht houden tussen spektakel en respectvolle televisie? Hanssen: In wat ik net allemaal heb opgesomd, vind je dat evenwicht al terug. Iets nieuws opstarten zorgt sowieso voor spanningen, die moeten we niet kunstmatig opdrijven. En als tegengewicht is er nog dat tijdelijke - er hangt geen levensdroom van af.

In 2009, het jaar van Claudio Dell'Anno en de betreurde Chris Aerts, was de Mijn restaurant-hype zo groot dat sommige mensen hun stem voor het programma belangrijker vonden dan die voor het Vlaams Parlement. Hoop jij straks op hetzelfde? Hanssen: Ik verwacht in elk geval wel dat het programma opnieuw geweldig zal leven. Ik merk nu al aan allerlei kleine dingetjes dat men ernaar uitkijkt. Op straat spreken de mensen mij aan: wanneer begint het weer? Hoe zit dat met die pop-uprestaurants?

En gaat echt alles op de schop, ook de begintune, met Chelsea Dagger van The Fratellis? Hanssen: (begint spontaan te zingen) Pa-ra-dam, pa-ra-dam, pa-da-ra-ra-ra-da-dam! Omdat we werkelijk elk onderdeel van het programma tegen het licht hebben gehouden, zijn we ook op zoek naar de perfecte tune voor dit nieuwe begin. Uit in totaal drie honderd nummers. Het moet echt goed zitten, zodat de kijker meteen weet: aha, Mijn pop-uprestaurant. (HVG)

Onze partners