Recensie: De Canvasconnectie / Goudvis

Canvas maakt een statement over cultuur, en doet dat met twee uitstekende programma’s: het nieuwe De Canvasconnectie gevolgd door het tweede seizoen van de onvolprezen portrettenreeks Goudvis.

De Canvasconnectie / Goudvis

Elke zondag, *** en ***

Juicht gij allen, want cultuur mag weer op de Vlaamse televisie en zelfs in primetime! En dan hebben we het niet over veredelde cultuuragenda’s (Cobra.tv), ongemakkelijke talentenjachten (De Canvascollectie) of onzinnige talkshows (De Leeuw in Vlaanderen), maar over echte lange reportages waarin één kunstenaar een halfuur of langer aan het woord mag komen en hun werken uitgebreid in beeld te zien zijn. Canvas brengt vanaf nu op zondagavond een culturele ‘double bill’, met eerst het nieuwe De Canvasconnectie gevolgd door het tweede seizoen van de onvolprezen portrettenreeks Goudvis.

Het idee achter De Canvasconnectie lijkt ietwat onzinnig. De makers hebben namelijk een map gemaakt met daarin een selectie uit de belangrijkste tentoonstellingen van het najaar, en die laten ze dan door een kunstenaar doorbladeren en becommentariëren. Het is een gimmick die je liever niet ziet in dit soort programma’s, maar eerlijk is eerlijk: wat Saul Leiter, die in de eerste aflevering centraal stond, aan de hand van de map vertelde over Henri Cartier-Bresson of Pablo Picasso was wel interessant. Aan de andere kant waren het toch vooral de momenten waarop de map niet in beeld kwam en Leiter gewoon over zichzelf en zijn werk kon vertellen, die De Canvasconnectie de moeite waard maakten.

Terwijl Goudvis in het eerste seizoen nog opgehangen werd aan een lang interview met de geportretteerde kunstenaar, lijkt de reeks deze keer meer de richting van Vormgevers uit te gaan: een cameraploeg volgt de artiest terwijl hij of zij aan een werk bezig is, en dat wordt dan afgewisseld met getuigenissen en archiefbeelden. Wim Delvoye mocht de spits afbijten en hij leidde de kijkers in zijn bekende geen-blad-voor-de-mond-stijl rond in zijn studio en langs de sets van zijn nieuwe kunstwerken. Grappig detail: Delvoye klaagde in het begin over hoe zijn atelier bleek afstak tegenover al die mooie kunstenaarlofts die hij gezien had in het eerste seizoen van Goudvis, maar vergeleken met het groezelige appartementje waar Saul Leiter blijkt te wonen, is hij niet zo slecht af.

Zullen De Canvasconnectie en Goudvis honderdduizenden kijkers bereiken nu ze in primetime worden uitgezonden? We vrezen het: tenslotte heeft Canvas Panorama net verplaatst van de zondag- naar de donderdagavond omdat het nieuwsmagazine te vaak slaag kreeg van de populaire concurrenten op één. Maar als statement kan het tellen, en het feit dat dat statement gemaakt wordt met twee van de beste cultuurprogramma’s die we de afgelopen jaren op de openbare omroep hebben gezien, maakt het alleen maar mooier.

Stefaan Werbrouck

Wat vond u van De Canvasconnectie en Goudvis? Geef uw mening via onderstaande reageermodule.