Comedy Central kaapt TMF: 'We willen vrouwen zeker niet afschrikken'

01/11/15 om 09:59 - Bijgewerkt om 10:03

TMF ruimt na 17 jaar plaats voor Comedy Central, een komisch kanaal waar je 24 uur op 7 terecht zal kunnen om de dagelijkse school- en werkstress van je af te schuddebuiken. General manager Maurice Hols geeft tekst en uitleg.

Comedy Central kaapt TMF: 'We willen vrouwen zeker niet afschrikken'

© Comedy Central

Vroeger moest je als bakvis je televisie aanzetten om via MTV, TMF of JIM de allernieuwste muziekclips te bekijken, tegenwoordig gebeurt dat veel vaker via online muziekkanalen zoals Youtube of Vimeo. Muziekzenders voor jongeren zijn voorbijgestreefd, zo lijkt het. Tieners kijken vaak alleen naar de desbetreffende kanalen om internationaal bekende programma's te bekijken zoals Cribs of Punk'd. Het was voor de moedergroep Viacom International Media Networks (VIMN) dan ook duidelijk dat het tijd was voor verandering.

Die verandering staat voor de deur met Comedy Central, een zender die TMF zal vervangen en komische programma's, talkshows en series zal uitzenden. De zender is vooral gefocust op een jong publiek tussen de 18 en 34 jaar oud en zal programma's brengen zoals South Park, POPOZ en The Daily Show. Die laatste heeft er voor het nieuwe seizoen trouwens een nieuwe presentator bij na het vertrek van Jon Stewart: de 31-jarige Noah Trevor.

Comedy Central is een zender die al in meer dan 97 landen bestaat. "We waren voorheen eigenlijk ook al in België te zien, aangezien we op TMF een Comedy Central-blok invoerden tussen 22u en middernacht, om te kijken of de zender zou aanslagen bij het Belgische publiek", zegt Maurice Hols, de general manager bij Viacom. "En succes had het, want we kregen meer en meer vraag van Comedy Central-fans om de programmatie uit te breiden."

Met veel uitzendtijd voor kolderieke programma's zoals POPOZ (een soap in de stijl van New Kids Turbo) en Workaholics lijkt de nieuwe komische zender vooral geprogrammeerd met een mannelijke doelpubliek in het achterhoofd. "We willen vrouwen zeker niet afschrikken", klinkt het. "Met programma's als Inside Amy Schumer en Broad City willen we ook een vrouwelijk publiek aantrekken. Ook de Comedy Central Roast is een show die tegenwoordig meer en meer bekeken (en gemaakt) wordt door vrouwen."

Broad City

Broad City © Comedy Central

Maar er staat niet alleen internationaal populaire content op het programma: ook Vlaams cartoonist Jeroom liet in 2014 al weten dat zijn cartoons gebruikt zullen worden voor het volgende seizoen van Comedy Central-programma Triptank. In TripTank wordt het talent van creatieve en humoristische schrijver-tekenaars gedemonstreerd in filmpjes die elkaar in zeer snel tempo opvolgen.

TMF kende zijn eerste uitzending in 1998 en het VJ-schap op de zender was voor velen een springplank naar het BV-schap. Zo begonnen onder meer Stijn Smets, Ann Lemmens, Inge Moerenhout, Katja Retsin en Yasmine er aan hun Vlaamse mediacarrière.

Je kan Comedy Central vanaf deze zondag terugvinden op kanaal 18 op telenet en op kanaal 160 van Proximus.

(EVH)

Onze partners