‘Beste media, laat die homoclichés toch achterwege’

Studio Brussel oogst heel wat kritiek na het online plaatsen van gefotoshopte homoseksuele Studio 100-figuren. De radiozender is niet het enige mediamerk dat te ver gaat met ‘goedbedoelde’ homohumor. Er moeten lessen getrokken worden voor de toekomst, schrijft Trends Style-redacteur Stijn De Wandeleer.

‘Is ie homo of is ie het niet?’ De kans is groot dat u Koen Crucke voornamelijk kent uit zijn rol als Alberto Vermicelli in de Studio 100-serie Samson & Gert. Over de geaardheid van de televisiekapper die zich steevast in een zalmroze kappersjas hulde, werden de lippen lang stijf op elkaar geklemd. Dat was tot gisterenochtend, toen Crucke in een Nederlandse radioshow duidelijkheid ging scheppen. ‘Alberto is homo’, klonk het daar. Hij voegde er nog aan toe dat er bovendien ongetwijfeld andere homoseksuele Studio 100-figuren rondlopen. Goed nieuws voor de holebigemeenschap.

Beste media, laat die homoclichu0026#xE9;s toch achterwege.

Die bekentenis volstond voor het socialmediateam van Studio Brussel om te brainstormen over wie die andere figuren dan wel zouden zijn. Het resultaat verscheen wat later online: de behoorlijk clichématig aangepaste afbeeldingen dragen titels als Het Huis Anaalbis tot Maya De Gay. Kabouter Plop werd uit zijn vertrouwde tenue gesleurd en in een roze pak gehesen. Slecht nieuws voor de holebigemeenschap.

Je kan erover discussiëren of – ongetwijfeld goedbedoelde – grappen als deze stigmatiserend zijn. Wat ze ondertussen wel zijn, is vermoeiend. Met dergelijke goedkope humor werden heel wat holebi’s vaak al in hun kindertijd geconfronteerd door pestkoppen op krijtborden. Wanneer een mediaplatform met een marktaandeel van veertien procent zijn macht gebruikt om aloude clichés op te rakelen, mogen we daar onze bedenkingen bij hebben.

Van een radiozender die zich op de borst klopt om progressief te zijn en enkele weken geleden nog een hele campagne voerde die de pride month in de verf moest zetten, mogen we meer verwachten dan enkele wel heel ongeïnspireerde homomoppen om tóch maar in te springen op een actuele gebeurtenis en de daarbij horende clicks binnen te rijven.

Zijn die moppen stigmatiserend? Ze zijn vooral vermoeiend.

Goedbedoelde maar slecht uitgedraaide grappen zijn bovendien geen nieuwe kost voor het internet. Vorige week gooide het tienermagazine Tagmag nog een video online waarin ze een heksenjacht op homo’s organiseerden maar daar zelf wel de humor van inzagen. Het concept was eenvoudig: een groep tieners werd opgezadeld met de huzarentaak om op een festivalweide op het zicht homo’s uit een mensenmassa te plukken. We hoeven u wellicht niet uit te leggen dat dat problematisch is, want zou u het leuk vinden om plots tot prooi van een hitsige groep tieners te worden gedegradeerd terwijl u gewoon een pakje friet wou bestellen? Hetero’s reageerden verbouwereerd, homo’s voelden zich vooral ongemakkelijk.

Hoewel Tagmag zelf overtuigd is dat de mensen in de video goed op het ‘grapje’ reageerden, kan je ook vraagtekens bij trekken wanneer één van de tieners luidkeels brult dat ze ‘les pédés’ moet zoeken. Nou.

Mediaplatformen lijken het na het posten van een misplaatste grap moeilijk te hebben om op hun stappen terug te komen.

De mediaplatformen die allebei heel wat kritiek over zich heen kregen na het posten van dergelijk materiaal, hebben het bovendien opvallend moeilijk om nadien op hun stappen terug te komen. Studio Brussel haalde de beelden van zijn site, maar heeft ze nog steeds op zijn Facebook staan. Tagmag haalde het filmpje offline en deed een poging tot verontschuldigingen, maar opperde meteen ‘dat we toch ook nog eens fun mogen hebben’. Wel, er zijn veel dingen hilarischer dan een groep tieners aansporen om naar iemand geaardheid te gokken.

Voor wie zijn haat-e-mail naar mijn adres al had klaarstaan: ik wil niet zeggen dat we niet meer mogen lachen met de homoseksuele medemens. Ik geloof er heel erg hard in dat we met alles moeten kunnen lachen, én dat we beter kunnen dan dit.

In 2017 mag je van media verwachten dat ze doordacht omspringen met hun platform en de impact die daarbij komt kijken. Het openen van een heksenjacht op homo’s is niet grappig en om een woordspeling à la Maya De Gay kan ik hoogstens lichtjes grinniken na enkele glazen wijn.

Noem me na het lezen van dit stuk dus geen boze homo, noem me vooral een vermoeide homo. Al mag u beter uitgewerkte homomoppen steeds naar me mailen. Als u écht uw best gedaan heeft, beloof ik dat ik erom zal lachen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content