Advocaten over Koppen: 'Rechter heeft uitzending niet verboden'

03/12/15 om 22:26 - Bijgewerkt om 22:25

Een Brusselse rechtbank heeft de VRT "op geen enkele wijze verboden" een reportage van het actualiteitenmagazine Koppen over de gevaren van sociale media uit te zenden. Men wou enkel de naam in het programma laten verwijderen. Dat laten de advocaten van de vader en de zoon die naar de rechtbank stapten in een communiqué weten.

Advocaten over Koppen: 'Rechter heeft uitzending niet verboden'

Phara de Aguirre © Belga

"De rechtbank heeft uitsluitend opgelegd om tijdens het uitzenden van de betreffende reportage geen gebruik te maken van de volledige naam van cliënt teneinde enige link tussen hemzelf en het gevoelige thema en karakter van de reportage te vermijden".

De VRT besliste woensdagavond om de uitzending van Koppen over "grooming", waarbij volwassenen een vals internetprofiel maken om jongeren te verleiden, op het laatste moment te schrappen. Kort voor de uitzending was bij de VRT een eenzijdig verzoekschrift binnengekomen. De openbare omroep sprak ook over een dwangsom van 1 miljoen euro per inbreuk.

In de uitzending werd een vals Facebook-profiel gebruikt om kinderen aan te spreken. Die fictieve naam zou echter zeer sterk gelijken op die van de zoon. Het advocatenkantoor van de twee spreekt in het communiqué over een "aantal onwaarheden" in de berichtgeving uitgaande van de Koppen-redactie, en een "zelfs onvolledige" berichtgeving. Volgens hen heeft de Koppen-redactie wel degelijk de tijd en mogelijkheid gekregen om aan hun verzoek tegemoet te komen. "De procedure heeft op geen enkele wijze als motivatie het beweerde bekomen van een schadevergoeding van 1 miljoen euro. De procedure heeft als uitsluitende voorwerp de bezorgdheden van een student aan het begin van zijn carrière en diens ouders om in verband te worden gebracht met het gevoelige thema en karakter van de reportage en dit terwijl er geen enkele objectieve noodzaak bestaat om zijn volledige naam hieraan te koppelen".

De zaak zal nu verder voor de rechtbank worden beslecht.

'8 minuten'

In het radio-programma Hautekiet gaf Phara de Aguirre een heel andere versie. Zij presenteert Koppen en maakte de reportage. Volgens haar kwam de mail van het advocatenbureau woensdag om 15.22 binnen en werd uiterlijk om 15.30, 8 minuten later, een schriftelijke bevestiging verwacht dat er in de uitzending geen verwijzing zou zitten naar de naam van de persoon.

De juridische dienst van de VRT zag geen bezwaar om door te gaan met de uitzending. "We hadden die naam gekozen omdat die niet voorkwam op Facebook."

Maar om 20 uur stond er een gerechtsdeurwaarder aan de deur: "De vader vroeg 1 miljoen euro per inbreuk. De rechter was gelukkig zo slim om daar niet op in te gaan, en vroeg 10.000 euro."

De naam "wegbeepen" of "blurren" was volgens De Aguirre geen optie. Praktisch was dit niet meer mogelijk, maar ook principieel kon de redactie van "Koppen" zich daar niet in vinden. "Want we vinden niet dat we in de fout zijn gegaan."

De VRT maakt zich sterk dat het programma volgende week wordt uitgezonden.

(Belga/RR)

Onze partners