Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

24/12/13 om 12:42 - Bijgewerkt om 12:42

Theaterauteurs brengen 'kookboek' uit

Raf Walschaerts gebruikt salami als leeswijzer, Dimitri Leue vangt muizen met jeugdtheaterteksten en Jan Sobrie vindt een theatertekstenbundel de perfecte pureestamper...

Theaterauteurs brengen 'kookboek' uit

© Paul Verrept

Raf Walschaerts gebruikt salami als leeswijzer, Dimitri Leue vangt muizen met jeugdtheaterteksten en Jan Sobrie vindt een jeugdtheatertekstenbundel de perfecte pureestamper... Kortom, de drie zetten al hun fantasiemiddelen in om de nieuwste jeugdtheaterbundel 'Klein Magazijn 5' - waarin een van hun teksten prijkt - als lekkers aan te prijzen. Terecht.

Dit is de vijfde bundel in de reeks. Dat er een decennium ligt tussen nummer vier en nummer vijf vertelt veel over het jeugdtheater waar sterke teksten de afgelopen jaren een minder grote prioriteit leken. Of beter: de kwaliteit van de meest jeugdtheaterteksten was nogal matig.

Nu ligt dan toch een 'lekkere' bloemlezing op tafel. Elf jeugdtheatergezelschappen kozen op vraag van Wouter Hillaert en Paul Verrept (samen met Esther Severi vormen zij Uitgeverij Bebuquin) een stuk uit het eigen oeuvre (vanaf 2000). Thema: het leven is (g)een spel. De teksten moesten aan twee criteria voldoen: overeind blijven als leestekst en leerkrachten/ theaterdocenten prikkelen om zelf aan de slag te gaan.

Het resultaat is een bonte verzameling aanstekelijke teksten die samen het jeugdtheater van de afgelopen tien jaar portretteren. De bundel toont hoe dat theater terug sprookjes durfde te besnuffelen. Zoals De koning zonder schoenen van Raf Walschaerts, wiens pen zo vol ritme zit dat zijn tekst leest als an een rotvaart en bijna te zingen is. Ook Ellen Schoenaerts laat de muziek een belangrijke rol laat spelen in haar sprookje en jeugdtheaterdebuut Cézar de Eigenaardige. De bundel toont ook hoe in dat jeugdtheater klassiekers zoals Shakespeare's Othello aangewend werden voor een heus taalkunstwerk (Leues Azen) of een ernstig kinderspel (Jo Roets' en Greet Vissers' Othello-bewerking). Terwijl Herman van den Wijdeven een andere klassieker, De drie musketiers, gebruikte om een klassiek jeugdtheaterthema (ouder-kindrelaties) speels uit te werken. En dat de fantasie nog steeds welig kan tieren blijkt evengoed uit deze bundel in, bijvoorbeeld, Fleur Hendriks' Botst het niet dan klinkt het of het Arabisch getinte Love in Babylon van Johan Buytaert.

Maar vooral (en eindelijk) weerklinkt in deze gebundelde jeugdtheaterteksten niet zozeer een verheerlijing van de kinderwereld maar een scherpe stem waarmee de lelijkheid van de wereld in heldere maar niet van humor noch van hoop gespeende woorden geformuleerd wordt. Joost Vandecasteele en Joris Van den Brande slagen daar voortreffelijk in met Sorry voor alles, evenals Jan Sobrie en Geert Vandyk die met Remember Me een pakkend stuk over vooroordelen en pesten schreven of Hanneke Paauwe die poëzie aan vlijmscherpe maatschappijkritiek koppelt in Miss Moskou en de potloodmoordenaar. En met Ruth Mellaerts is ook de jonge garde vertegenwoordigd. Al schreef zij een verdienstelijke tekst die nog niet de eigen(zinnig)heid bezit waarover de pennen van Walschaerts, Leue, Sobrie (met Vandyck), Paauwe en Vandecasteele (met Van den Brande) wél al beschikken.

Die eigenzinnigheid maakt hun teksten tot steengoede, grappige gevatte, aanstekelijke en scherpzinnige theaterteksten waarvan de wereldverbeterende schwung een gevolg maar gelukkig geen vertrekpunt is. Hopelijk laat Klein Magazijn nummer zes geen decennium op zich wachten. De wereld heeft nood aan zulke (theater)koks.

Smaakmakers:

EN

EN

Els Van Steenberghe

Alle info: www.bebuquin.be

Onze partners