Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

13/11/13 om 10:53 - Bijgewerkt om 10:53

Theater: Onbeschaamde poppenmagie mét een missie

In 'Labyrint' vertellen Theater Tieret en Figurentheater Froe Froe een resem Griekse mythes op een ongekend grappige, rockende én rakende wijze.

Theater: Onbeschaamde poppenmagie mét een missie

© Marc Maillard

The Play = Labyrint

Gezelschap = Figurentheater Froe Froe en Theater Tieret

In een zin = Met Labyrint bewijzen Froe Froe en Theater Tieret dat figurentheater niet zomaar theater met poppetjes is maar theater waarin het verhaal tot een visueel en auditief avontuur wordt getransformeerd dat tegelijkertijd grappig, ontroerend én zelfs filosofisch is.

Hoogtepunt = De scène waarin Minos - Minoe voor de vrienden en familie - zijn zus Ariadne bespringt en iedereen (inclusief hemzelf) de stuipen op het lijf.

Score = * * *

Quote = 'Ik ben vrij'

Een koning kan ook een wespentaille hebben en in zijn rijk rond trippelen met niets meer dan een tarzanshortje in glitterstof. Tot die vaststelling kwamen de prettig gestoorde makers van Figurentheater Froe Froe tijdens het repeteren aan Labyrint en het vormgeven van koning Minos.

Want Labyrint is hun rockende versie van het mythologische verhaal rond de bloeddorstige Minotaurus die in een labyrint wordt gestopt en gedood door Theseus. Kortom, het verhaal over de draad van Ariadne. In het begin van de voorstelling moeten poppenspelers, acteurs en muzikanten (Lili Grace) eventjes letterlijk en figuurlijk op de tenen staan om alles uitgelegd te krijgen maar eens de trein op de sporen staat, zijn de dames en heren van Froe Froe en Tieret vertrokken voor een swingende en meeslepende voorstelling.

Nele Goossens is een resolute Ariadne met tedere inborst die voor haar broertje Minotaurus ('Minoe') zorgt tot ze beide inzien dat Minotaurus een gevaar is voor zichzelf, zijn familie en de hele omgeving. Froe Froe vertelt de mythe zonder enige vorm van hoogdravendheid maar met veel humor, latexpoppen die tegelijkertijd op de lachspieren en de krop in de keel werken én met een guitige dramaturgie die het verhaal van de Minotaurus tot een verhaal van een opgroeiend kind maakt. We zien hem als lieflijk klein monstertje, als bengel en kleuter en als puber die zijn eerste verliefdheid en eerste feestje meemaakt.

Van zodra testosteron door zijn aderen stroomt, is 'Minoe' niet meer te stoppen. Video-art, stripballonnetjes en een leger poppenspelers worden ingezet om de tot monster getransformeerde Minoe ten tonele te brengen. De scène bezorgt je ongewild koude rillingen. Ondertussen doet de koning (en vader van Ariadne en Minoe) een woedend dansje (als zijn dragers / poppenspelers dat toelaten, want ook dát is poppentheater: humor tussen pop en speler) en roept hij de beroemde architect Icarus op. Die man heeft een labyrint als gevangenis voor 'Minoe' in gedachten. Dat is dé aanleiding om een blik lichteffecten open te trekken. Met weergaloos resultaat.

Met Labyrint bewijzen Froe Froe en Tieret dat figurentheater niet zomaar theater met poppetjes is maar theater waarin sterk verhaal tot een visueel en auditief avontuur wordt getransformeerd dat tegelijkertijd grappig, ontroerend én zelfs filosofisch is. Want alle personages snakken naar vrijheid en allen zijn ze gebonden aan het lot en elkaar. Dit zijn de Griekse klassiekers in een goed zittend 21ste eeuw (latex)kostuumpje.

Smaakmaker: Trailer van de vorige succesvoorstelling van Froefroe: Tropoi

Els Van Steenberghe

Meer info: www.froefroe.be en www.tieret.be

Onze partners