Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

21/05/13 om 23:12 - Bijgewerkt om 23:12

Theater: 'Iemand nog een kalasjnikov?'

Berlin neemt je mee op een verontwaardigende citytrip doorheen Jeruzalem waar burgers elkaar begroeten met geladen: welkom in the city of god(s).

Theater: 'Iemand nog een kalasjnikov?'

© Gael Maleux

The Play = Jerusalem 1.2

Gezelschap = Berlin

In een zin = Een zorgvuldig gecomponeerde roadmovie-op-scène die zowel door de van emotie (en verhitheid) zinderende filmbeelden als de live-muziek een schrijnend portret van de verscheurde stad Jeruzalem toont.

Hoogtepunt = De beginscène - waarin je op de golvende muziek Jeruzalem binnenrijdt - en de scène waarin de onderwijzer (intussen getransformeerd tot militair) toegeeft dat het hem niet veel moeite meer kost om op kinderen te schieten...

Score = * * * *

Quote = 'Op kinderen schieten, vond ik vroeger lastig. Ik ben onderwijzer. Maar nu doet het me niets meer.'

Alsof je vastgesnoerd bent op de motorkap van een wagen en de weg onder je heen ziet voorbijglijden. Zo begint de roadmovie der roadmovies: Paris, Texas van Wim Wenders. En zo begint ook Jerusalem 1.2 van Berlin. Je 'rijdt' Jeruzalem binnen al starend naar vijf schermen die boven en langs vier muzikanten op een verder kale scène zijn opgesteld.

Terwijl Wenders zijn kijkers meeneemt doorheen Texas en Californië voert Berlin je mee door de gehavende heilige stad. Berlin bezocht Jeruzalem al in 2003. Tien jaar later doen ze het avontuur over. De film toont het leven op een vrijdag, de belangrijkste gebedsdag. Al rijdend en interviewend confronteert Berlin je met de schoonheid van de stad én de halsstarrigheid van haar bewoners.

De muzikanten op de scène - wiens Arabische en Westerse klanken perfect versmelten - belichamen de hoop. Berlin toont hoe alle stedelingen graag naar de stadsgeluiden luisteren. De dag dat ze met eenzelfde respect naar elkaar luisteren, moet Berlin een nieuwe rakende roadmovie maken. Eentje die eindigt zoals Paris, Texas: met het begin van een nieuw, mooier (samen)leven. Release in 2023?

Smaakmaker: Trailer van een vorige creatie, Bonanza:

EN

Een fragmentje uit Paris, Texas van Wim Wenders:

Els Van Steenberghe

De volledige recensie verschijnt binnenkort in Knack Focus.

Meer info: www.berlinberlin.be

Onze partners