Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe is theaterrecensent.
Opinie

02/05/13 om 14:47 - Bijgewerkt om 14:47

Dans: De perfectie voorbij

In 'Partita2' huppelt Anne Teresa De Keersmaeker langs krijtlijnen, loopt over muren, flirt met een viool en laat zich rondzwieren als een poppedeine. Ontwapenend mooi.

Dans: De perfectie voorbij

© Anne Van Aerschot

The Play = Partita 2

Gezelschap = Rosas

In een zin = Anne Teresa De Keersmaeker tekent - al flanerend met Charmatz langs Bachs muzieklijnen - haar (en breder: ieders) levenslijn op de scène. Sober, innemend én herkenbaar.

Hoogtepunt = De magistrale, pikdonkere opening van het stuk waar je volledig opgaat in Bachs wondermooie muziek.

Score = * * * * *

'Voilà!', klinkt het plagend. Anne Teresa De Keersmaeker zegt het amper hoorbaar net nadat ze haar rechterbeen loodrecht voor Boris Charmatz gezicht zwaaide. Charmatz - een boomlange kerel met spieren als elastiekjes - snelt voort, maakt pirouettes in de lucht, springt als een bok, trilt als een gazelle en stuift dan weer verder als een op hol geslagen hengst.

Hij belichaamt de kracht, zij de speelse flair. Ze volgen krijtcirkels op de grond. Die cirkels zijn een geometrische vertaling van de partituur van Bachs Partita 2. Deze machtige vioolsolo opent het stuk. In het pikdonker. Virtuoos gespeeld door Amandine Beyer. Vanuit die betoverende focus op de muziek ontstaat de dans. Die dans is een speelse dialoog tussen Charmatz en De Keersmaeker. Samen met Charmatz huppelt Anne Teresa De Keersmaeker door Bachs partituur. Haar choreografie is - na dertig jaar - nog steeds strak en mathematisch doordacht. Maar staccatobewegingen laten meer ruimte voor de verrassende schoonheid van het wankelen en voor langzamere bewegingen. Zo tekent ze, al flanerend met Charmatz langs Bachs muzieklijnen, haar (en breder: ieders) levenslijn op de scène. Sober, innemend én herkenbaar.

Tijdes het applaus stak de toeschouwer die voor me zat zijn duim ostentatief omlaag en foeterde over wat er allemaal fout zat. Klopt, de voorstelling is niet perfect maar net de perfectie voorbij. Duim omhoog!

Smaakmaker - Amandine Beyer praat over Partita 2 van Bach:

Els Van Steenberghe

De volledige recensie verschijnt 22 mei 2013 in Knack Focus.

Meer info: www.rosas.be

EXTRA: de voorstelling won begin 2014 de prijs voor 'beste hedendaagse voorstelling', uitgereikt door het Italiaans dansmagazine Danza&Danza.Het tijdschrift beschrijft de voorstelling als 'Een gedanste meditatie op muziek, een analyse van het dynamisch potentieel van Bachs 2e Partita voor viool'.'Het gaat niet eenvoudigweg om een visualisatie van de sublieme muziek, maar om een autonome en parallelle vertaling naar beweging. Dit maakt van Partita 2, de voorstelling van Anne Teresa De Keersmaeker en Boris Charmatz, een meesterwerk.'

Onze partners