Stromae, een artiest van zijn tijd

© Noah Dodson

Stromae werkt samen met The opposites aan een nieuw nummer. ‘Ik vind hem echt genieten om naar te kijken als hij achter de microfoon staat’, aldus Twan. Ook kwaliteitskrant The New York Times schrijft lovend over de Brusselaar.

‘We volgen al jaren elkaars muziek, maar tijdens een van onze optredens, waar hij ook aanwezig was, bleek dat hij ons ook goed kent’, aldus Twan van The Opposites op de Nederlandse radio. ‘Dat verbaasde ons, want hij is Franstalig.’ Maar dat weerhield de heren niet om samen te werken, want ‘binnen de kortste keren ging het gesprek over gezamelijk muziek maken.’

‘Hij heeft iets extra’

Stromae en het hiphopduo hebben intussen al enkele keren de studio opgezocht. ‘Door de taalbarrière is het niet gemakkelijk praten met elkaar’, maar daar weten de heren uiteraard een mouw aan te passen.

‘Ik vind hem echt genieten om naar te kijken als hij achter de microfoon staat’, lacht Twan. ‘Hij heeft iets extra. Er zit een ziel in zijn stem. Die ‘Papaoutai’ heb ik al een miljoen keer beluisterd.’

Voor de single polste The Opposites naar een refreintje in het Engels, maar dat stootte op een resolute njet van de Brusselaar. Stromae zal zijn ding doen in zijn spreektaal, zoals we dat van hem gewoon zijn. En de Nederlanders zingen in het Nederlands. ‘Omdat hij het zo wil’, zegt Twan. Wanneer het nummer uitkomt is niet bekend.

Ook The New York Times lovend

Intussen haalt de Brusselaar ook de krantenpagina’s in de VS. In een uitgebreid artikel portretteert The New York Times de 28-jarige zanger van de doorbraaksingle ‘Alors On Danse’. ‘Paul Van Haver is een artiest van zijn tijd. Dat tonen de hitlijsten en de YouTube-hits. Met zijn melancholische Franstalige dancepop slaagt hij er in om de somberheid die boven Europ hangt te vatten.’

‘Zijn muziek is meestal speels, en heeft een donker kantje. Het weerspiegelt de desillusie en rusteloosheid die de zelfzekerheid van eerdere generaties in Europa verdrongen hebben.’ Ook de kwaliteitskrant ziet gelijkenissen met de grote Jacques Brel, voornamelijk de manier waarop de Brusselaar omgaat met de typische ‘r’. Lees het artikel. (DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content