Madonna wil Marine Le Pen ontmoeten: ‘Ooit was Frankrijk een land waar iedereen welkom was’

© Reuters
Wim Denolf
Wim Denolf Wim Denolf is journalist bij Knack Weekend. Liefst schrijft hij elke week over een ander thema.

De Queen of Pop wil eens afspreken met de Franse extreemrechtse politica Marine Le Pen. ‘Ik zou graag uit haar eigen mond horen hoe ze denkt over mensenrechten.’

Na een afwezigheid van bijna tien jaar was Madonna maandagavond eindelijk nog eens te gast in een Franse talkshow. Knack Focus was erbij in Parijs.

Madonna in een talkshow: ook voor de meest doorwinterde presentatoren blijft het een aartsmoeilijke klus. Ten eerste moet je de superster zover krijgen dat ze de uitnodiging aanvaardt, iets wat de legendarische Johnny Carson pas een eerste keer voor mekaar kreeg in 1987, vier jaar na Madonna’s wereldwijde doorbraak met ‘Holiday’.

Vervolgens is het zaak de uitzending zelf in handen te houden, een uitdaging waar Arsenio Hall van kan meespreken. “Er hangt altijd spanning in de lucht wanneer Madonna te gast is”, vertelde Hall vorig jaar. “Je weet niet of het gesprek goed zal uitpakken, of de presentator haar bevalt en of ze wel bereid zal zijn om mee te werken.” De Britse Ruby Wax omschreef haar interview met Madonna in 1994 dan weer als haar “meest verschrikkelijke ervaring in de showbizz ooit”: “Ze haatte me van het eerste moment, intimideerde me met een entourage van 25 mensen en toen ze het beu was, stapte ze op.”

“Fuck”

Ook David Letterman kwam nog regelmatig terug op zijn uitzendingen met de Material Girl. De meest beruchte daarvan is het met schuttingtaal en dubbelzinnigheden doorspekte interview in maart 1994, toen Madonna veertien keer “fuck” zei en de gastheer herhaaldelijk vroeg om haar slipje te besnuffelen. Na afloop van het gesprek weigerde ze bovendien om de set te verlaten, waardoor andere gasten en items uiteindelijk geschrapt moesten worden.

Het interview zorgde voor een ongeziene stroom klachten van boze kijkers, maar leverde Letterman – net als Arsenio Hall – de beste kijkcijfers uit zijn carrière op. Iets waar ongetwijfeld ook de Franse betaalzender Canal+ op hoopte toen het Madonna uitnodigde om plaats te nemen aan de tafel van Le Grand Journal. De voorbije maanden zag presentator Antoine de Caunes de kijkcijfers van zijn dagelijkse talkshow immers afkalven tot iets meer dan 1,3 miljoen kijkers. Blijkbaar nog steeds genoeg voor Madonna, die aan de vooravond van de release haar 13de studio-album Rebel Heart aan haar meest intensieve promotournee bezig is sinds de release van Confessions on a Dancefloor (2005).

Mix van mediakanalen

Beperkte de ster zich bij de release van MDNA (2012) tot een Facebook-interview met Jimmy Fallon, dan bespeelt ze nu een mix van mediakanalen: Snapchat voor de première van de clip van Living for Love, dating app Grindr voor een chat met de fans en Instagram voor de Rebel Heart-meme (waarbij vooral gefotoshopte foto’s van Martin Luther King en Nelson Mandela een storm van kritiek uitlokten), maar ook magazines als Mojo en Rolling Stone, radio en televisie – kwestie wellicht van de oudere fans van het eerste uur te bereiken.

Zo was de 56-jarige zangeres een dag na haar veelbesproken cape-ongeluk op de BRIT Awards vorige week woensdag al te gast in The Jonathan Ross Show, een gesprek dat op 14 maart zal uitgezonden worden door ITV. Vervolgens vloog de Queen of Pop door naar Milaan, waar ze zaterdag plaatsnam in Che Tempo Che Fa, de talkshow van Rai Tre die op 9 maart op de buis verschijnt. In Italië was het vijftien jaar geleden dat Madonna zich nog eens in een talkshow vertoond had, in Frankrijk net geen tien jaar.

Front National

Dat reikhalzend werd uitgekeken naar Le Grand Journal met Madonna had echter niet alleen te maken met haar lange afwezigheid op het Franse tv-scherm, noch met het feit dat het om een live-uitzending ging. In een interview met de Franse radiozender Europe 1 vorige week vrijdag deed de zangeres immers opmerkelijke uitspraken over het huidige klimaat in Frankrijk en de opmars van het Front National, dat volgens de laatste peilingen ’s lands grootste partij kan worden bij de departementale verkiezingen die later deze maand plaatsvinden.

“Frankrijk was ooit een land dat openstond voor mensen met een andere huidskleur”, vertelde Madonna Europe 1. “Het was het land waar kunstenaars onderdak vonden, of het nu ging om Josephine Baker, Charlie Parker, schrijvers of schilders. Het was ooit een land waar iedereen welkom was en dat alle mogelijke vrijheden hoog in het vaandel voerde, zoals de vrijheid van meningsuiting en artistieke vrijheid. Dat is nu totaal verdwenen. De tijden die we nu meemaken doen eerder denken aan Nazi-Duitsland. De intolerantie is beangstigend. Niet alleen in Frankrijk, in heel Europa, maar vooral in Frankrijk. Antisemitisme heeft een hoogtepunt bereikt.”

Bovendien zijn de Fransen de MDNA Tour uit 2012 nog niet vergeten, waarin een videomontage het hoofd van Marine Le Pen combineerde met een afbeelding van Hitler en een swastika. Het gevolg was toen een klacht vanwege de partij en boegeroep door Front National-sympathisanten tijdens een optreden in l’Olympia in Parijs. Ook de voorbije dagen zorgden Madonna’s uitspraken op Europe 1 voor commotie. Met dat verschil dat deze keer commentatoren van diverse strekkingen de wenkbrauwen fronsten.

Veiligheidsvoorschriften

Niet dat daarvan veel te merken viel op de set van Le Grand Journal in Parijs. Het publiek bestond grotendeels uit fans die hun zitje gewonnen had, terwijl Antoine de Caunes en de opiniemakers aan zijn tafel er niet op uit waren om Madonna het vuur aan de schenen te leggen. De ster was immers aangekondigd als gasthoofdredacteur van het programma, wat al te kritische vragen wellicht op voorhand uitsloot.

Gevraagd waarom ze vorig jaar een selfie in een nikab op haar Instagram plaatste, antwoordde Madonna bijvoorbeeld dat ze het een mooi kledingstuk vond en het aantrok in naam van de vrije meningsuiting. In een andere uitzending had het een interessante discussie op gang kunnen brengen, nu gaven de gasten van de Caunes geen kik.

Niettemin waren de veiligheidsvoorschriften bijzonder streng. Zo moesten mobiele telefoons, fototoestellen en zelfs notablokjes in de vestiaire blijven. Een medewerker van Canal+ die voor de start van de uitzending een foto van de set nam, werd door de bodyguards van Madonna prompt wandelen gestuurd, en toen na afloop van het programma een Rebel Heart-cd onvindbaar bleek te zijn, moesten alle aanwezigen nogmaals hun tas openen alvorens ze het pand mochten verlaten.

Verzoening

Op het programma van de avond stond vooral de politieke actualiteit, van Poetins holebibeleid tot de mogelijke verkiezing van Hillary Clinton tot de eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten, en daarbij hoorden blijkbaar geen dubbelzinnigheden of provocaties. In plaats daarvan sprak de ster eerder verzoenende taal, ook ten aanzien van Marine Le Pen. “Het beeld dat mensen van mij en mijn drijfveren hebben, verandert vaak eens ze een gesprek met me voeren”, vertelde Madonna. “Misschien begrijp ik Marine Le Pen zelf ook niet goed. Ik zou dus haar graag ontmoeten voor een drankje en willen begrijpen waar haar standpunten vandaan komen. Ik zou graag uit haar eigen mond horen hoe ze denkt over de mensenrechten.”

In 2012 was er een aanvaring tussen de twee dames. Tijdens een optreden had Madonna een video getoond waarbij Le Pen een Hitlerbaardje en een omgedraaid hakenkruis in het gezicht was geprojecteerd. De politica had toen met gerechtelijke stappen gedreigd.

Verder verduidelijkte Madonna dat haar uitspraken over toenemende intolerantie geen enkele groep viseerden. “Fundamentalisme bestaat op veel vlakken in het leven, net zozeer in de politiek als op religieus en seksueel vlak. Iemand is fundamentalistisch wanneer hij angst heeft voor mensen die anders zijn, en wanneer de weigering en het onvermogen om verschillen te aanvaarden tot geweld leiden.”

Even later toonden de schermen beelden van de vernietiging van Assyrische kunstschatten in de stad Mosul door militanten van IS. “Deze mensen weerspiegelen niet de leer van de islam of de teksten van de Koran”, reageerde Madonna. “Niets daarin moedigt de vernietiging van mensen of hun bezittingen aan. Zij die verantwoordelijk zijn voor deze tragische daden van geweld vertegenwoordigen niet het woord van God, we mogen alles dus zeker niet op een hoopje gooien.”

Freedom fighter

Ook de recente aanslagen in Parijs konden moeilijk onbesproken blijven. Madonna behoorde immers tot de vele artiesten die het “Je suis Charlie”-logo overnamen. Om haar nieuwe album te promoten, schreven critici, al bleek de eveneens uitgenodigde Charlie Hedbo-cartoonist Luz er minder problemen mee te hebben. “Ik had nooit gedacht dat onze wegen zouden kruisen”, zei de tekenaar na een secondelange omhelzing met Madonna. “De raakpunten tussen haar werk en het onze zijn echter overduidelijk. Haar strijd voor een vrije seksualiteitsbeleving en de vrijheid van denken en alles wat ze doet in haar werk: dat doen wij via onze tekeningen.”

Madonna noemde zichzelf daarop een “freedom fighter” en bedankte Luz voor zijn eigen inzet op dat vlak. De cartoonisten van Charlie Hebdo zijn niet voor niets gestorven, voegde ze eraan toe: “Ze volgen in de voetsporen van andere helden die gestorven zijn omdat ze hun rechten verdedigden.” Of hoe een wellicht van A tot Z gepland programma alsnog een emotioneel moment opleverde.

Stromae

Doel van de uitzending was vooral om Madonna’s geëngageerde kant in de verf te zetten, en dus ging het gesprek amper over muziek. Terloops bevestigde de zangeres dat ze meermaals gesprekken had met Stromae en dat een samenwerking met de Belg mogelijk blijft in de toekomst, maar Rebel Heart kwam op het laatste nippertje ter sprake. Madonna vertelde dat de titel van het album zowel haar rebelse als haar romantische trekjes weerspiegelt, maar gaf verder geen details over de samenwerking met Diplo, Avicii en andere creatievelingen. Evenmin had ze het over de impact die de diverse lekken hadden op het creatieve proces of over de vaak introspectieve teksten van de nieuwe songs. Een beetje jammer voor een album dat links en rechts al haar beste sinds Confessions on a Dancefloor genoemd wordt en na het EDM-geweld van MDNA een waaier aan muzikale stijlen verkent.

In plaats daarvan bracht Madonna een remix van Living for Love en de ballad Ghosttown, die de tweede single van Rebel Heart zal vormen. De zangeres besloot op het laatste nippertje om deze keer geen enkel risico te nemen en de twee nummers live on tape op te nemen, vlak voor de start van de uitzending. Een meevaller voor het publiek in de studio, dat Ghosttown uiteindelijk twee keer te horen kreeg. Madonna die prima zingt en geen enkele steek laat vallen, maar toch niet honderd procent tevreden is – ook zo kennen we ze weer.

Wim Denolf

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content