Interview: Chase & Status

© www.chaseandstatus.co.uk

Was het nu dubstep, drum and bass of toch hip hop? Het is in elk geval Chase & Status met een nieuwe plaat. Saul ‘Chase’ Milton licht toe.

Hoewel Chase & Status (geboren als Saul Milton en Will Kennard) al acht jaar bestaat, kwam de Belgische doorbraak er toch vooral met de single ‘End Credits’. En als ze doorbreken doen de twee Britten dat meteen goed: de laatste vier jaar wisten ze vijf trofeeën in de wacht te slepen op de prestigieuze Drum & Bass Awards. Met ‘No More Idols’ brengen Milton en Kennard bovendien hun tweede album uit, na ‘More Than a Lot’ in 2008.
Chase & Status valt moeilijk onder één genre thuis te brengen. Vanwaar die drang om zoveel stijlen door elkaar te gooien?
Saul ‘Chase’ Milton: ‘Dat gebeurt gewoon vanzelf. Het begint al bij onze inspiratiebronnen, want wat muziek betreft luisteren we (bijna) naar alle genres even graag. Voor ‘No More Idols’ was dat onder andere folk en reggae, maar even goed dance. Buiten muziek kan haast elk ogenschijnlijk pietluttig voorval inspirerend werken, bijvoorbeeld een sterke quote uit een tv-serie. Je pikt voortdurend hier en daar wat op.’

Loop je door die mix van invloeden en genres niet het risico om jezelf (en de fans) te verliezen? Milton: ‘We zien het meer als een sterkte dan een zwakte, want we slagen er steeds beter in om onze eigen stijl te vinden. Ik denk in elk geval dat luisteraars een typisch ‘Chase & Status’-nummer snel herkennen. Het was ook nooit de bedoeling om maar één deuntje te brengen, dat wordt je als artist en ook als producer (Chase & Status bezit met MTA-Records een eigen platenlabel, nvdr) na verloop van tijd verschrikkelijk beu. Wanneer je een album maakt is het vooral belangrijk om een coherent verhaal over te brengen, maar daarbij mag het geen zonde zijn om met stijlen te experimenteren.

Op ‘No More Idols’ horen we bijdragen van onder meer Plan B, White Lies en Mali. Aan welke samenwerking houden jullie het beste gevoel over? Milton: ‘Die vraag kan ik onmogelijk beantwoorden, simpelweg omdat heel wat van die namen ook echte vrienden geworden zijn. Maar onze derde single ‘Blind Faith’ met Liam Bailey is toch wel speciaal. Liam is een gigantisch talent. Dankzij zijn soulvolle stem werd ‘Blind Faith’ dan ook een heel emotioneel en nostalgisch nummer. Het klopt inderdaad dat we graag samenwerken met andere artiesten. En er staan nog heel wat kleppers op onze verlanglijst, bijvoorbeeld Ellie Goulding om er maar één te noemen. Of we toevallig Netsky kennen? Uiteraard, die is de laatste tijd enorm goed bezig, niet alleen als muzikant maar ook als producer. Het zou leuk zijn moest hij eens een single voor ons willen remixen.

Wat die partnerschappen betreft is er wel een groot verschil tussen onze eigen muziek en de taken van een producer. We hebben al samenwerkingen geweigerd, omdat ze simpelweg niet in het plaatje van Chase & Status pasten. Maar als producer is het net een uitdaging om met iemand uit een totaal ander circuit samen te werken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Drum and bass kent in België een vrij lange geschiedenis, zij het eerder in een meer ondergronds circuit. Blijkbaar had het grote publiek wat tijd nodig om de smaak te pakken te krijgen. Milton: ‘Drum and bass heeft inderdaad lange tijd – en nog steeds – in een vrij grote underground scene gerijpt. Het is nu eenmaal een razendsnel en furieus genre dat niet op elke doorsnee radiozender past. Dubstep is nog anders, omdat het tempo en pak lager ligt. Daardoor kent het genre onnoemelijk veel variaties, wat het stukken toegankelijker maakt. Vooral de ingesteldheid van het publiek is de laatste twee à drie jaar erg veranderd. Mensen gaan meer op zoek naar wat ze nog niet kennen, ze durven uit hun comfort zone te dwalen. Die evolutie kan ik uiteraard alleen maar toejuichen.

Je hebt natuurlijk ook muzikanten die een meer poppy drum and bass proberen te verkopen. Ze vallen doorgaans door de mand, omdat het resultaat op geen enkele manier nog oprecht overkomt. Als je erin slaagt om pop en drum and bass samen naadloos te combineren, moet je het daarom niet principieel laten. Maar de fusie op zich mag nooit het doel worden, enkel een soort van bijverschijnsel.’

‘No More Idols’ ligt vanaf vandaag in de platenzaken.

Pieter Claes

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content