Stefanie Callebaut van SX droeg in Werchter een nauwsluitend zilveren pakje waaruit we meenden te mogen afleiden dat ze net auditie had gedaan voor een nieuwe reeks van Star Trek. Of was het de voor The Woman Who Fell to Earth? Dat zijn we even kwijt. Liet die hang naar futurisme zich even hard voelen in de muziek? Om met Vicky Pollard te spreken: Yes but no but.
What’s the fuss?
Het Kortrijkse SX, een alliantie van Callebaut met Benjamin De Smet, groeide dank zij de single ‘Black Video’ in een mum van tijd uit tot een sensatie. Het duurde dus niet lang voor er bij het duo een grote platenmaatschappij op de stoep stond. Het resultaat was het ambitieuze ‘Arche’, een in 2012 verschenen cd vol kosmopolitische, vaak dansbare popmuziek waarin meer dan één pijltje richting eighties werd geschoten. In afwachting van een echte opvolger kwam het stel enkele maanden geleden met de ep ‘Alpha’ op de proppen. Blijkbaar hebben die twee van SX vroeger goed opgelet tijdens de lessen Grieks.
Toch niet beter de toog opgezocht?
Neen, want we wilden wel eens weten hoe de zaken er tegenwoordig in het SX-kamp zoal voor staan. Op die vraag kregen we in Werchter slechts een gedeeltelijk antwoord. Het duo (op het podium een kwartet) denkt duidelijk in concepten, en daarin wordt la Stefanie nadrukkelijk als een visuele troef uitgespeeld. Ze etaleerde een nogal theatrale manier van dansen, vaak met bruuske, hoekige bewegingen. Om eerlijk te zijn: die leidde eerder de aandacht af dan de muziek echt te ondersteunen.
De zangeres beschikte over een soulvolle stem die afwisselend deed denken aan Roísin Murphy (vooral in de gewezen radiohit ‘Gold’) en Kate Bush. Toch zat ze iets te diep in haar eigen wereldje om écht contact te maken met het publiek. Het statische, nogal contourloze ‘The Future’ ging bijvoorbeeld roemloos de mist in.
De muzikanten, een drummer en twee toetsenspelers, bleven in de schaduw, ook al produceerden die vaak prikkelende elektronische geluiden.Van de nieuwe songs onthielden we onder anderen de single ‘Hurts’ en ‘Shimona’, al spijt het ons te moeten melden dat Callebaut zich in het laatst genoemde iets te fel aan vocale overacting bezondigde. Het concert maakte nieuwsgierig naar de volgende langspeler van SX, zoveel is zeker. Maar we wachten ook wel af met een bang hartje.
Materiaal voor uw snapchatverhaal?
Tijdens ‘Shimona’ verscheen er plots een dubbelgangster (of was het een kloon) van Callebaut op het podium. Een vervreemdingseffect dat kon tellen en een beeld waarmee u al uw vrienden gegarandeerd op het verkeerde been zult zetten. Je kunt niet blijven uitpakken met die zwarte video.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier