Douglas Firs @ ABClub: Heimwee, maar niet naar huis

Douglas Firs © Yvo Zels

‘Welkom op ons toonmoment’, zei Gertjan Van Hellemont, de 27-jarige singer-songwriter en gitarist uit Meise die zich vandaag laat aanspreken als Douglas Firs. Met de gelijknamige band bracht hij net zijn tweede cd uit en die kwam hij live voorstellen in een uitverkochte ABClub.

DA GIG: Douglas Firs in ABClub, Brussel op 11/2.

IN EEN ZIN: Een puntgaaf concert dat blijk gaf van muzikale souplesse en een meer dan gemiddeld songschrijftalent.

HOOGTEPUNTEN: ‘That Kind of Thing’, ‘Pigs in the Sky’, ‘Shimmer & Glow’…

BESTE QUOTE: “Megaleuk dat jullie hier zijn. Wacht, laat mij eerst even zoeken naar de ideale microfoonpositie. Want vertrouw mij maar: die bestaat écht.”

Van Hellemont is onder meer bekend als gitarist bij The Bony King of Nowhere, maar twee jaar geleden debuteerde hij op eigen kracht met het rootsy ‘Shimmer & Glow’, zijn eerste wapenfeit als Douglas Firs. De muziek op die door pers en publiek warm ontvangen plaat werd door velen in de Americanahoek gesitueerd, maar aangezien de artiest nog nooit de Alantische oceaan was overgestoken, besloot hij prompt met enkele vrienden naar de VS en Canada te trekken. Het werd een zoektocht naar de heilige graal van de muziek en literatuur die hem zo diepgaand hadden beïnvloed. Gertjan Van Hellemont en zijn gezellen gaven onderweg enkele bescheiden optredens in clubs en cafés, meestal in het voorprogramma van plaatselijke acts, en deden in ‘The Great Wide Open’ allerlei indrukken op die intussen hun weg hebben gevonden naar ‘The Long Answer Is No’. Al ontstonden enkele van de songs naderhand ook tijdens een verblijf in Italië, met zich op de Alpen.

Op zijn nieuwe plaat heeft Douglas Firs zijn sound nog verder ontwikkeld en verfijnd. Dat leidt tot meer stilistische variatie, van calorierijk krachtvoer tot pure pop, en tot liedjes waarin de extremen iets nadrukkelijker in de verf worden gezet. De cd werd gemixt in The Wilco Loft, het hoofdkwartier van Jeff Tweedy en de zijnen in Chicago, met dank aan Tom Schick, een meneer die vroeger al op de loonlijst prijkte bij Norah Jones en Ryan Adams. Het kakelverse werkstuk werd officieel boven de doopvont gehouden in de ABClub, waar Gertjan Van Hellemont, zelf afwisselend op akoestische en elektrische gitaar, zich liet bijstaan door zijn broer Sem op toetsen, de van Balthazar bekende Simon Casier op bas en de recent bij Magnus gesignaleerde Christophe Claeys op drums.

Kort aangebonden

Alle nummers uit ‘The Long Answer Is No’ passeerden in Brussel de revue en werden occasioneel aangevuld door liedjes uit ‘Shimmer & Glow’. Meteen viel op hoe vaak Douglas Firs refereert aan de Californische folk- en countryrock uit de seventies. Zo moesten we bij de meerstemmige koortjes in ‘All the Same Difference’ en ‘Summer’s Leaving’ regelmatig aan The Eagles denken. Tijdens het van de radio bekende ‘Caroline’, de eerste song waarin de band assistentie kreeg op een volvet orgeltje van Senne Guns en Sem Van Hellemont op een smoelschuiver blies, schurkte Douglas Firs zich dan weer aan tegen the Band.

‘Through Watery Eyes’ werd gekondigd als een nummer over “heimee hebben naar het niet-thuis zijn”, een fenomeen dat reizigers, die zich plots weer dienen aan te passen aan de saaie routine van alledag, maar al te zeer herkend zullen hebben. ’22:22′, een liedje als een sprekende klok, lummelde rond in countrysferen, maar ‘When the Day is Over’ klonk al aanzienlijk gespierder. “Hoe staan jullie tegenover meezingen tijdens een concert?”, polste de opper-Fir voorzichtig. “Rangschikken jullie dat onder: een aangename vrijetijdsbesteding? Of eerder onder: liever niet?” Het publiek koos voor het eerste en mocht van de weeromstuit een vocale bijdrage leveren tot ‘Don’t Buy the House’, waarin de woede en haat extra werd ondersteund door de kort aangebonden gitaar van de frontman. Deze laatste wist de toeschouwersparticipatie wel te waarderen: “Dit is de max”, riep hij enthousiast. “Ik heb het gevoel dat dit een nog beter optreden wordt dan dat van gisteren in Gent.”

Kippenvel

Toch werd er pas écht buiten de lijntjes gekleurd in het uitgesponnen ‘Pigs in the Sky’, waarin Gertjan Van hellemont zijn gitaar helemaal van de ketting liet en Steven De Bruyn van The Rhythm Junks met zijn harmonica dikke klodders van accenten plaatste. Vervolgens zorgde Douglas Firs voor kippenvel met het solo en akoestisch gespeelde ‘That Kind of Thing’, niet meteen het vrolijkste nummer uit de nieuwe cd, maar wel versierd met fraai fingerpickingwerk. Tussendoor diepte de artiest enkele oude bekenden op, zoals het in smachtende harmony vocals gewikkelde ‘Shimmer & Glow’ en het sobere maar grofkorrelige ‘Pretty Legs and Things to Do’, waarin ook Astronaute, die eerder op de avond het voorprogramma had verzorgd, even in het koortje opdook. Met ‘Isn’t It Weird’ serveerde de groep voorts nog een dampende portie southern rock met echo’s die regelrecht uit het oeuvre van Lynyrd Skynyrd leken op te kringelen..

Naar het einde toe mocht het zelfs nog wat potiger, met het swingende ‘The Long Answer is No’ (De Bruyn blies hier andermaal de sterren van de hemel) en het trefzekere ‘Can You Tell Her I Said Hi’, waarin Douglas Firs een beetje als John Lennon klonk. “The Beatles op anabole steroïden”, noteerden we ijverig in ons boekje. De enige bis, het trage en vrij ingetogen ‘Your Only Friend’ was voor Gertjan Van Hellemont een prima excuus om een beroep te doen op de stembanden van Cleo Janse en Bony King Bram Vanparys. De laatstgenoemde heeft zijn dra te verschijnen nieuwe cd ‘Wild Flowers’ overigens in Los Angeles opgenomen met muzikanten uit de entourage van Joe Henry, maar daarover onderhouden we u wel op een andere keer. Voorlopig kunnen we volstaan met de vaststelling dat Douglas Firs de wereld een fijne nieuwe langspeler heeft geschonken, die in de AB aanleiding gaf tot een puntgaaf concert. En voor de goede orde: het is toegelaten dat voort te vertellen.

DE SETLIST: All the Same Difference / Caroline / Summer’s Leaving / Shimmer & Glow / Through Watery Eyes / 22:22 / When The Day Is Over / Don’t Buy the House / Pigs in the Sky / That Kind of Thing / Pretty Legs and Things To Do / The Long Answer is No / Isn’t It Weird?/ Can You Tell Her I Said Hi? // Your Only Friend.