All Tomorrow's Parties - Dag 1

16/05/11 om 07:51 - Bijgewerkt om 07:51

Bron: Knack Focus

Animal Collective cureert dit jaar All Tomorrow's Parties, de hoogmis van de alternatieve muziek. Een weekend lang kreeg het Engelse badstadje Minehead een zondvloed van experimentele geluiden over zich heen.

All Tomorrow's Parties - Dag 1

Opener Highlife hypnotiseerde het publiek al was hij een sekteleider. In zijn uppie goochelde Sleepy Doug Shaw met allerlei samples waarboven zijn vibrerende stem de wet dicteerde. Dat had evenveel weg van een jonge Devendra Banhart als van het zoemende gezang van Tibetaanse monniken. Maar net voor we in trance raakten, verkwanselde de Amerikaan het heilige moment. Met zijn akoestische tussenstukjes verdwaalde Highlife in chaos en eentonigheid.

Geen tijd om weg te dromen bij Black Dice. De drie noisefreaks doorpriemden onze ribbenkast met keiharde drones en hun psychedelische videoclips pijnigden onze ogen. Pure waanzin. Even bevonden we ons niet op planeet Aarde. Black Dice kon je niet beluisteren, enkel voelen. Hun tornado van synthgeluiden overtrof zelfs de muzikale pletwalsers HEALTH en Einstürzende Neubauten. In Keulen horen ze het nog donderen.

Dé showman van vrijdagavond was Dent May. Het kleine nerdje uit Mississippi en zijn Magnificent Ukelele band swingden als geen ander. Hun mix van country en electropop klonk hilarisch. 'Stranger' had veel weg van de Boney M's disco en zette aan tot foute danspasjes. Vijf minuten later zwierde May zijn set om met 'Oh Paris', een nummer waarin hij croonde als Elvis Presley. Bizar maar aanstekelijk. Dent May is nu al onze favoriete strandjanet van het jaar.

Big Boi schepte hoge verwachtingen, maar die loste hij niet helemaal in. Enkel 'What's up Bristol' liet ons het ergste vermoeden. De songs, de zaal ingepompt door de DJ, volgden elkaar snel op en de Amerikaanse rapper kon niet altijd volgen. Ook de teasers om het publiek te bespelen, zoals 'We Will Rock You' van Queen, vielen flauw uit. Toch waren er ook hoogtepunten: Outkasts 'Ms. Jackson' - misschien wel het beste hiphopnummer van de noughties - ,'So Fresh, So Clean' en 'Daddy Fat Sax'. Maar dat was niets in vergelijking met Odd Futures passage in Brussel van afgelopen week.

Lees meer over:

Onze partners