Styrofoam: Synthpop uit Vlaamse klei

08/11/10 om 14:48 - Bijgewerkt om 14:48

Bron: Knack Focus

Gedaan met de slaapkamerelektronica! Arne Van Petegem alias Styrofoam trok naar Hollywood voor zijn dagelijkse dosis synthesizers.

Styrofoam: Synthpop uit Vlaamse klei

Styrofoam ** Disco Synthesizers & Daily Tranquilizers

elektropop

Nettwerk

Het is en blijft een vreemd gegeven: terwijl de door gitaren aangespoorde sturm und drang van onze rock-'n-rollende landgenoten meestal niet verder reikt dan de land- of zelfs taalgrenzen, wippen artiesten die zich van synthesizers, laptops en samplers bedienen wél gezwind over die denkbeeldige horde. Teveel kleinkunst in onze genen? Te weinig blues in ons bloed? Wat dan ook, onze nationale Jack White of Alex Turner moet nog opstaan.

Wie zich achter drumcomputers of keyboards verstopt, hoeft niet te zijn gezegend met een overdosis charisma of geboren in een stad waar rock-'n-roll samen met tapwater uit de kraan loopt. Via de elektronica reis je evengoed de wereld rond als bijziende nerd uit Hoboken - vraag maar aan Arne Van Peteghem, beter bekend als Styrofoam. Van Peteghem is Een Naam in het wereldje van indietronics en wordt vaak in één adem genoemd met lieden als The Notwist en The Postal Service. De laatste jaren schoof de Antwerpenaar al van synthetische klankcollages richting catchy elektronica met een 'byte' af, maar op Disco Synthesizers & Daily Tranquilizers gaat hij nóg een stap verder. Op zijn zesde langspeler slaat Styrofoam definitief de weg in waarop onder meer Vive La Fête, Daan ten tijde van The Player en het herboren Goose hem voorgingen. Synthpop boetseren uit Vlaamse klei, altijd benieuwd hoe dat afloopt!

De opener heet Carolyn, omdat 'elke zichzelf respecterende popplaat minstens één nummer moet hebben dat naar een meisje vernoemd is' - dixit Van Peteghem. Carolyn is inderdaad een popnummer, en wel eentje dat de dunne grens tussen dansbare new wave en Eurohouse bewandelt. Een twijfelgeval. Get Smarter is een radiovriendelijke single voorzien van een stampende glamrockbeat, vlot meezingrefrein en een kinderkoortje op het eind - oftewel een aardige variatie van het door Goldfrapp zo vaak beproefde recept. Van Peteghems ijkpunten zijn tegenwoordig Kraftwerk, Depeche Mode en New Order. En inderdaad, in Extra Careful en Looking Glass To Zero schemeren invloeden door van die laatstgenoemden. Al haalden de erven Joy Division hun inspiratie destijds uit de ontluikende acid house-scene in Manchester en ontelbare xtc-parties op Ibiza.

Van Peteghem trok van Antwerpen naar Hollywood om er met de producer van Muse in zee te gaan. Zijn opzet was dus groots en ambitieus, misschien zelfs té groot, want de beste momenten schuilen in sober aangeklede tracks als The Only One To Curse en Am I The Ghost. Nooit gedacht dat we het over een Belgisch artiest zouden zeggen, maar wie te hoog mikt, mist meestal doel. Iets minder Sunset Boulevard en een kleine beetje meer Linkeroever had geen kwaad gekund op Disco Synthesizers & Daily Tranquilizers.

Jonas Boel

Lees meer over:

Onze partners