Aftrap van alcoholcampagne ‘Respect16’ op Werchter

Respect16, een engagement van de zomerfestivals en de Belgische Brouwers, is een sensibiliseringscampagne voor het respecteren van de minimumleeftijd van 16 voor de consumptie van bier. De aftrap wordt vandaag om 15u gegeven op de festivalweide van Werchter.

Serge Platel, directeur van de Federatie van Muziekfestivals, en Sven Gatz, directeur van de Unie van Belgische Brouwers, staan deze middag tussen 15 en 17 uur op de Werchterweide om jongeren er attent op te maken dat ze de leeftijdsgrens moeten respecteren.

‘Maximale visibiliteit’

“Vier jaar geleden zijn we gestart met deze campagne”, legt Gatz uit. “Intussen proberen we overal in het straatbeeld door te dringen met onze campagnebeelden en hebben we een actievere boodschap. We ijveren voor een duidelijkere communicatie omtrent de alcoholgrens, en voelen ons als biersector verantwoordelijk om daar een actieve rol in te spelen. Maar ook de overheid moet werk maken van meer duidelijkheid en communicatie wat de leeftijdsgrens voor alcohol betreft.”

“Onze campagne bestaat uit drie luiken: ten eerste hebben we contact opgenomen met de locale besturen en schepenen van preventie, zodat ze ons campagnebeeld van dit jaar op affiches kunnen zetten of in jeugdhuizen kunnen ophangen. Ook de zomerfestivals dragen hun steentje bij”, zegt Gatz. “Zij verwerken het campagnebeeld in hun affiches, drankbonnen, spandoeken, enzovoort. Het is de bedoeling om een maximale visibiliteit te bekomen. Dit najaar ten slotte zullen we ook in de horeca campagne voeren.”

‘Zestien niet onredelijk’

En wat met de discussie rond het verhogen van de minimumleeftijd naar 18 jaar, zoals laatst in Nederland gebeurde? “Dat gaat niets oplossen”, poneert Gatz. “Zelfs als we de leeftijdsgrens verhogen zal er nog steeds campagne moeten worden gevoerd om de jongeren te sensibiliseren. Ik vind zestien jaar trouwens helemaal niet onredelijk. In andere bourgondische landen zoals Italië ligt de grens ook op zestien, waarom moeten wij dan per se het Nederlandse voorbeeld volgen?”

“Het is de bedoeling dat we de komende jaren nog actiever campagne voeren, met een nog duidelijkere boodschap en sterkere campagnebeelden, via nog veel meer kanalen”, besluit Gatz. (QSS)

Voor meer info:www.respect16.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content