Ingehouden woede

11/10/11 om 12:48 - Bijgewerkt om 12:48

Bron: Knack Focus

Wolfenstein, Doom, Quake en nu RAGE.

Ingehouden woede

RAGE

Multi - Bethesda Softworks

GAMEPLAY 8 - GRAFIEK 9 - GELUID 8

Achtergrond De legendarische Amerikaanse spelbedenker John Carmack vond in 1992 met zijn ontwikkelingsbedrijf id Software het niet meer weg te denken First Person Shooter-genre uit. Eerst was er Wolfenstein, dan de beruchte schietreeksen Doom en Quake en nu ook RAGE. Aangezien deze game Carmacks eerste nieuwe franchise is in vijftien jaar tijd, zijn de verwachtingen rond deze postapocalyptische shooter met rollenspel- en race-elementen hooggespannen.

Verhaal Nadat een gigantische meteoriet in 2029 de aarde grotendeels tot een stoffige puinhoop heeft herschapen, hokken veel overlevenden samen in geïmproviseerde nederzettingen. In groep kunnen ze zich beter verdedigen tegen plunderende criminelen en snode gemuteerde gedrochten. De speler ontwaakt met geheugenverlies in zo'n nederzetting, en dient in de open spelwereld naar antwoorden, bondgenoten, voorwerpen en wapens te zoeken.

Ter duinen Het is vooral door zijn vrij te doorkruisen woestijnomgevingen dat RAGE grafisch uitblinkt. Zo kun je met een bewapende zandbuggy al rondsnorrend de omgeving verkennen, andere wagens achtervolgen of ertegen racen. De vuur- en slagwapens hanteer je erg intuïtief. Bovendien verzandt de game dankzij de gevarieerde missies zelden in een potje hersenloos wapengekletter.

VerdictRAGE knipoogt met zijn ondergrondse gangenstelsels en morbide tegenstanders naar Carmacks Doom- en Quake-verleden, maar oogt door de uitgekiende mix van vernielde urbane settings en barre weidse zandvlakten en rotspartijen ontegensprekelijk eigentijds. Actie en schietpartijen primeren op avontuurlijke zoektochten en strategie, waarmee het spel zich qua uitwerking onderscheidt van themagenoot Fallout.Dimitri Dewever

Onze partners