Schaars geklede of volledig ontblote lichamen op hete stranden of in koele wateren: ze hebben altijd tot de verbeelding van filmmakers gesproken.

FROM HERE TO ETERNITY 1953

In het preutse Hollywood van de jaren 50 bieden liefkozingen aan het strand het alibi om toch een beetje bloot vlees te tonen. De vurige omhelzing van een overspelig paar (Burt Lancaster en Deborah Kerr) in de schuimende golven werd wegens de seksuele symboliek – ejaculatie en orgasme, anyone? – een van de meest geparodieerde liefdesscènes uit de filmgeschiedenis.

MY HUSTLER 1965

In de jaren 60 sloopt de New Yorkse undergroundcinema menig seksueel taboe. Zo observeert Andy Warhols voyeuristische camera in deze minimalistische sexploitationfilm het zonnebaden van een peroxideblonde jonge gigolo bij een strandhuisje op Fire Island, de speeltuin van de New Yorkse homogemeenschap.

DEATH IN VENICE 1971

Luchino Visconti voert op het Lido van Venetië een lankmoedige ceremonie op van schoonheid en verval. De zieltogende componist (Dirk Bogarde) zakt uiteindelijk ziek en uitgeleefd in een strandstoel in elkaar terwijl hij in de verte staart naar Tadzio, de onbereikbare jongeling naar wie hij wanhopig verlangt.

SUMMER WITH MONIKA 1953

Ingmar Bergman is nog niet de aanbeden cinefiele god als hij in deze sensatieverwekkende film Harriet Andersson van haar meest appetijtelijke kant laat zien. De scène waarin de jonge verkoopster zich aan de jonge arbeider geeft te midden van de woeste schoonheid van de Zweedse fjorden, introduceerde een ongeziene sensualiteit in de muffe fiftiesbioscoop. De zomerse pret met Monika was zo gewaagd dat de prent niet in het arthousecircuit, maar in gespecialiseerde sekszaaltjes werd uitgebracht.

ET DIEU… CREA LA FEMME 1956

De schandaal schoppende film van haar echtgenoot Roger Vadim kroonde Brigitte Bardot tot ‘ la reine de Saint-Tropez‘ en dé stoeipoes van de Franse Riviera.

5 x 2 2004

François Ozon heeft iets met zon en zee. Vanaf zijn kortfilm Regarde la mer associeert hij de zee met seksuele initiatie. In Sous le sable en Le temps qui reste is de zee het eindpunt of het begin van nieuw leven. In 5 x 2, de wrange achterstevoren vertelde analyse van een relatie die op de klippen loopt, vallen de twee (Stéphane Freiss, Valéria Bruni-Tedeschi) voor elkaar op een paradijselijk strand bij ondergaande zon.

JAMES BOND

Het magische moment dat Ursula Andress in Dr. No (1962) uit de Caraïbische zee stapt, zet de toon voor het geflirt met strandseks in de 007-serie. In Die Another Day (2002) mag Halle Berry het iconische bikinimoment in de azuurblauwe wateren nog eens dunnetjes overdoen. En in Casino Royale (2006) is het de versierder zelf, in de viriele gedaante van Daniel Craig, die zijn volmaakt gespierde torso mag showen.

Alle films (behalve My Hustler) zijn uit op dvd.

Door Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content