Zombies op de barricaden

19/03/08 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:09

Horror en fantastiek: niet meer dan ziek vertier voor zieke geesten, zei u? Dan bent u dringend aan een spoedcursus filmgeschiedenis toe, óf aan een avondje BIFFF. Om te ontdekken hoe de suspense en de rondvliegende hersens en ingewanden doorgaans weinig malse maatschappijkritiek maskeren. Kijk uit voor kettingzaagmoordenaars met een politieke agenda en vleesetende mutanten die het op uw geweten gemunt hebben.

Sensatiegeil, voyeuristisch en primitief: ziedaar de clichés die het genre van de horror en fantastiek al van in het prille begin - toen Georges Mélies in 1896 het eerste huiverfilmpje Le Manoir du Diable ineenknutselde - als een hondsdolle zombie achtervolgen. Wie zijn filmgeschiedenis een beetje kent, weet gelukkig beter: geen ander genre heeft zo vaak en zo diep onze oerangsten bespeeld en ons met zoveel prangende vragen over mens en maatschappij bestookt als de huiverfilm. In al zijn gedaanten, van Metropolis over Jaws tot de folterporno van Saw.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners