What Planet Are You From: gave installatie met politieke insteek

Elke kunstenaar heeft een verhaal, en elk verhaal een kunstenaar, zo blijkt op het taaie, maar moedige ‘F.E.A.K.’ in De Bond.

What Planet Are You FromPawel Jankowsky

Gezien op F.E.A.K., Between Memory and Representation, De Bond, Brugge, nog tot 27/5.

What Planet Are You From is een gave installatie met een projectiescherm en een reeks dramatisch belichte boeken in vitrines. De boeken en filmbeelden maken deel uit van het steeds groeiende archief van Pawel Jankowsky. De Pool is gefascineerd door verhalen over ruimtereizen en buitenaardse wezens. Sinds 2002 verzamelt hij van alles en nog wat over zijn favoriete onderwerp en daaruit distilleert hij installaties met een bepaalde insteek.

Voor F.E.A.K. koos Jankowsky boeken, docu’s en films over reizen naar de maan. Hij selecteerde ook de oude Poolse film Ben je van de maan gevallen? van Jan Batory over twee blonde jongetjes die de maan stelen. De schattige tweelingjongens, Lech en Jaroslaw Kaczynski, werden in het werkelijke leven respectievelijk president en eerste minister van Polen. Twee jaar geleden kwam Lech Kaczynski om in een vliegtuigcrash nabij de Russische stad Smolensk. Jaroslaw besloot op het laatste nippertje thuis te blijven en ontsnapte zo aan de dood.

Je hoeft het niet te weten om de installatie te kunnen smaken, maar het sluit wel aan bij Between Memory and Representation, het thema waaraan een zevental installaties zijn gelinkt. Elke bijdrage handelt over het verleden en de manier waarop we ermee omgaan. Er wordt gefotografeerd, geanalyseerd en gearchiveerd en zo komen we bij F.E.A.K. of het overkoepelende thema van de expo. F.E.A.K. is een schepping van kunstenaar Wesley Meuris en staat voor ‘The Foundation for Exhibiting Art and Knowledge’. Meuris presenteert een archief waarin, opgeborgen in dozen en mappen, diverse tentoonstellingsconcepten zitten.

Between Memory and Representation is niet wat je noemt een hapklare brok en zo uit de losse pols vallen de afzonderlijke bijdragen moeilijk in te schatten. Vrijwel alle installaties hebben een onderliggende politieke lading en die doorgronden levert enige vertraging op. Als je de expo als een kader voor denkwerk beschouwt, tref je een moedige en zelfs verdienstelijke poging om een niet zo glad onderwerp uit de doeken te doen.

Els Fiers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content