Het beste werk: Chantal Ackerman @ Muhka

28/02/12 om 14:36 - Bijgewerkt om 14:36

Bron: Knack Focus

Schoenmakers hoeven niet altijd bij hun leest te blijven, bewijst cineaste Chantal Akerman met haar keuze voor kunst.

Het beste werk: Chantal Ackerman @ Muhka

Marcher à côté de ses lacets is wellicht het minst naar film verwijzende werk op Too Far, Too Close van de Belgische cineaste Chantal Akerman (62). Aan de installatie komen geen acteurs of decors te pas. Er is geen sprake van een beeldend verloop, maar verhaal is er juist des te meer. In het hoge, als een slakkenhuis draaiende labyrint kun je een stapje wagen tussen de geprojecteerde woorden uit het dagboek van Akermans grootmoeder. Ze stierf in Auschwitz, maar haar dochter - de moeder van de cineaste - overleefde het concentratiekamp wel. In een lang gesprek, te zien in een zaaltje naast Marcher à côté, wordt de strekking van de installatie ontsluierd. Ma Akerman praat er zakelijk, maar ook ontroerend over haar leven, haar man en haar tijd in Auschwitz. Terloops vertelt ze hoe de mensen in het concentratiekamp in steeds kleinere cirkels moesten lopen - vandaar de vorm van het werk - en over anderen die haar door de hel van het kamp sleepten. Marcher à côté de ses lacets dans une frigidaire vide (oftewel: In een lege koelkast naast je schoenveters lopen) is een diptiek met een bijzondere persoonlijke inhoud. Mooi, maar de manier waarop Akerman de herinnering van haar moeder naar een dramatische architecturale installatie vertaalt, is dat minstens evenzeer.

Akerman, die vanuit Brussel naar Parijs en dan naar New York uitweek, maakte tot halverwege de jaren negentig enkel cinema. Daar kwam verandering in naarmate video werd binnengehaald in de kunstwereld. Mensen als Stan Douglas, Steve McQueen en Gary Hill veroverden de scene met op kunst getailleerde films, en ook Akerman werd een graag geziene gast op tentoonstellingen en biënnales. Too Far, Too Close is een gestoffeerde en verzorgde tentoonstelling waarop de ontwikkeling van Akerman als installatiekunstenaar uit de doeken wordt gedaan. Haar werk is veelzijdig en visueel onderbouwd, en op strategische momenten ook verrassend lichtvoetig.

Els Fiers

Onze partners