Expo van Zhang Huan op kunstenfestival Watou

01/08/12 om 14:04 - Bijgewerkt om 14:04

Bron: Knack Focus

De kunst in Watou verrast maar kreunt ook een beetje onder het gewicht van een verouderde plattelandsromantiek.

Expo van Zhang Huan op kunstenfestival Watou

Ash Jesus, 2011, Zhang Huan gezien op kunstenfestival Watou, tot 2/9

In de Douviehoeve in Watou vind je dit uit de kluiten gewassen Jezusbeeld. Het monumentale beeld is voor het overgrote deel opgetrokken uit as. Zhang Huan verzamelde er aanzienlijke hoeveelheden van, afkomstig van opgebrande wierookstokjes uit de tempels van Shanghai. De as bevat voor de Chinese kunstenaar spiritualiteit, verlangen en de hoop van talloze mannen en vrouwen die in de tempels gaan bidden. Zhang sorteerde de as op kleur en soort en maakte er vervolgens sculpturen en schilderijen mee.

Hij leverde Watou ook een boeddha, die er tegenover het Christusbeeld staat. Samen vormen ze een vreemde, brokkelige eenheid van Chinese en westerse normen en waarden. Een bijzonder mooi werk, al laat vooral Jezus door zijn gebogen hoofd en het gebaar met zijn handen een onuitwisbare indruk na. Dat je hem herkent, komt omdat Zhang zijn Ash Jesus modelleerde naar de Jezus uit Het laatste avondmaal van Da Vinci. Met de ruwe, grauwe as schiep hij niet alleen een erg grote kopie maar ook een dramatisch toonbeeld van vergankelijkheid.

Zhang Huan, een van de bekendste Chinese kunstenaars van vandaag, maakt doorgaans indringend werk. In zijn sculpturen en performances gaan pijn en spiritualiteit per definitie hand in hand. De Ash Jesus en zijn Aziatische vriend ademen iets meer ingetogenheid dan anders, maar een getormenteerd effect valt niet te ontkennen.

De huidige editie van Watou, 'Over toevallige ontmoetingen en de dingen die niet echt voorbijgaan...', kan bogen op fris werk van Belgische en buitenlandse kunstenaars. Op de diverse locaties word je geregeld verrast door pittige installaties, die soms ook trefzeker opgesteld zijn. Er is ruimte voor humor, drama en jong volk en dat was voordien niet altijd zo. Helaas is naar kunst kijken in een oude stal een pijnlijke zaak. Mogelijk is ons een bepaald soort boerderijromantiek ontgaan, maar een video naast een trog of een geul blijft een weinig bemoedigende keuze.

Els Fiers

Onze partners