Borremans’ beschadigde kunstwerk De Maagd wordt niet hersteld
De per ongeluk verwijderde verfstrepen op het kunstwerk De Maagd in Gent, het eerste werk van Michaël Borremans in de publieke ruimte, worden niet hersteld. Omdat die nooit op een identieke manier kunnen nagebootst worden, klinkt het.
Dat werd beslist in samenspraak met de kunstenaar, zegt de Gentse cultuurschepen Annelies Storms maandagavond.
Michael Borremans schonk De Maagd, een fresco met een zwartharig meisje tegen een donkere achtergrond, in november 2014 aan de stad Gent. Vanuit de ogen van het meisje vertrekken twee lichtstralen. Het kunstwerk werd op de “klokkenstoel” naast de stadshal aangebracht.
Bij het ruimen van duivenpoep, enkele weken geleden, verwijderde een stadsarbeider per ongeluk ook enkele verfstrepen naast de fresco, maar die maakten volgens de kunstenaar wel deel uit van het werk.
Open Vld-raadslid Stephanie D’Hose vroeg zich in de commissie Cultuur van de stad Gent af of het voorval niet in strijd was met de overeenkomst rond de bewaarplicht, die het stadsbestuur met Borremans sloot. De Gentse cultuurschepen Annelies Storms (sp.a) verduidelijkte dat het restauratieteam van het SMAK oordeelde dat het vuil voorzichtig verwijderd mocht worden door een dienst die bevoegd is voor het onderhoud van kunstwerken in de publieke ruimte.
“Een medewerker van de bevoegde dienst heeft de prop voorzichtig verwijderd en de luttele resten duivenpoep van de prop met water en kleenex van het schilderij verwijderd”, verduidelijkt Storms. “Daarna heeft hij ook de vegen ernaast op exact dezelfde manier verwijderd. Die vegen waren in tegenstelling tot het schilderij door de kunstenaar niet voorzien van een beschermende laag.”
In samenspraak met Michael Borremans werd beslist om de vegen niet te restaureren omdat die nooit op een identieke manier kunnen nagebootst worden. “Meer nog, zelfs de beste benadering zou nooit de authenticiteit en de echtheid van het werk herstellen.” (Belga/DB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier