Hoe zou het nog zijn met … Netlog?

Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Netlog was voor de komst van Facebook een internetfenomeen. De site bestaat nog, maar leeft toch vooral verder als datingsite Twoo.com.

Wat? De sociale netwerksite Netlog, van de Vlaamse onderneming Massive Media.

Toen? Een wereldwijde internethit, vooral bij jongeren

Nu? Een oldtimer, die nog wel bestaat en nog een behoorlijk bereik heeft, maar niet meer vernieuwd wordt.

De kiemen voor de Vlaamse sociale netwerksite voor jongeren Netlog – het geesteskind van Massive Media, de Gentse onderneming van CEO Lorenz Bogaert en CTO Toon Coppens, die vorig jaar voor 18,9 miljoen euro opgekocht werd door het Franse Meetic, een onderdeel van de Amerikaanse internetgigant InterActiveCorp – werden in de periode tussen 1999 en 2000 gelegd. Het platform luisterde toen nog naar de naam ASL.TO, en was één van de eerste online communities in Europa: je kon er een eigen profiel aanmaken en foto’s uploaden en delen met vrienden.

De site won al snel aan populariteit, en werd in 2002 omgedoopt tot Redbox. Nog wat later – tussen 2005 en 2006 – volgde een Europese expansie. In elk van de landen waar Bogaert en Coppens de netwerksite uitrolden, werd een andere naam gebruikt: Obox in Nederland, Bingbox in Engeland, Gentebox in Spanje, Xobox in Duitsland… “We hanteerden het achtervoegsel ‘box’ omdat dat goed bekte”, lacht Lorenz Bogaert.

Amerikaans geweld

In 2007 werden al deze verschillende merknamen samengevoegd onder de noemer Netlog. De sociale netwerksite werd een internethit. “Op het toppunt hadden we 15 miljoen maandelijks actieve gebruikers”, zegt Bogaert. Vooral voor jongeren was Netlog een speeltuin. Ze konden er contact houden en foto’s en video’s uitwisselen met gelijkgestemden.

Tot Facebook rond 2010 roet in het eten kwam gooien. “Wij zagen het succes van Facebook al van ver aankomen. We realiseerden ons snel dat zij niet enkel een beter product konden voorleggen, maar ook op veel meer ontwikkelaars konden rekenen. Facebook werkte met duizenden developers, wij met een twintig- of dertigtal. Dan weet je: tegen dat Amerikaans geweld kun je niet opboksen. We hebben onszelf moeten heruitvinden.”

En daar zijn Bogaert en Coppens met verve in geslaagd. “In 2011 hebben we ervoor gekozen meerdere concepten te integreren: gaming, chatting en een datingapplicatie”, aldus de CEO. Die datingtoepassing, Twoo.com, werd vrij snel een wervelend succes, en is een op zichzelf staand sociaal netwerk geworden. “Je kan Twoo.com beschouwen als de opvolger van Netlog. De site heeft gelijkaardige functies.”

Twoo telt vandaag de dag meer dan 10 miljoen maandelijks actieve gebruikers, en is in 38 talen beschikbaar. Daarmee is het de grootste datingsite ter wereld. Bogaert: “Als je vergelijkt met andere datingsites zijn we inderdaad wereldwijd marktleider, als je het naast Facebook en Twitter legt uiteraard niet.”

Oldtimer

Dat Massive Media zich nu vooral toelegt op Twoo.com, betekent niet dat Netlog dood is. Het sociale netwerk mag dan wel ongeveer gehalveerd zijn in gebruik, toch heeft het volgens Lorenz Bogaert nog altijd zo’n zeven miljoen maandelijks actieve gebruikers en is het nog in een dertigtal talen beschikbaar. “Eigenlijk doet de site het nog steeds goed. Miljoenen mensen blijven hem dagelijks gebruiken. Sterker nog: er komen iedere dag nog tienduizenden bezoekers bij! Ik denk niet dat veel Belgische websites dat kunnen zeggen. Zolang dat het geval is, houden we de site in stand. Dat valt trouwens niet te onderschatten: we moeten honderden servers dag in dag uit draaiende zien te houden, en op de vele vragen van gebruikers antwoorden. Het enige wat we niet meer doen, is nieuwe functionaliteiten toevoegen. Enerzijds is dat jammer, anderzijds hebben we met Twoo een gelijkaardig product waar we wél veel nieuwe features in stoppen.”

“Ik geloof trouwens dat de dalende cijfers van Netlog eerder het gevolg zijn van de komst van Twoo dan van Facebook”, zegt Bogaert. “We hebben onze focus verlegd van Netlog naar Twoo, en bijgevolg zijn mensen het meest geavanceerde platform gaan gebruiken, dat het vaakst onderhouden wordt, het mooiste design heeft en de beste mobiele apps aanbiedt. Ik denk dat gebruikers meer tevreden zijn met een product als Twoo.com dan met een site als Netlog.”

“Maar toch vind ik dat Netlog er nog altijd behoorlijk goed uitziet. Al wordt het stilaan een oldtimer. Voor het gepimpte model, moet je op Twoo.com zijn (lacht).”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content