Vooruitblik op het 40ste Filmfestival van Gent

30/08/13 om 16:21 - Bijgewerkt om 16:21

Bron: Knack Focus

De feesteditie van het Gentse filmfestival bevat een gevarieerd filmaanbod en wordt in stijl gevierd met een uniek liveconcert waarbij veertig wereldwijd gerenommeerde filmcomponisten elk een eigen stukje van één minuut componeerden.

Vooruitblik op het 40ste Filmfestival van Gent

De feesteditie van het Gentse filmfestival bevat een gevarieerd filmaanbod en wordt in stijl gevierd met een uniek liveconcert waarbij veertig wereldwijd gerenommeerde filmcomponisten elk een eigen stukje van één minuut componeerden.

"Het wordt een uniek moment in de filmmuziekgeschiedenis, een historisch moment om naar uit te kijken", aldus componist en dirigent Dirk Brossé over het verjaardagsconcert naar aanleiding van de 40ste editie van het Filmfestival van Gent. Brossé zal de veertig minuten muziek dirigeren, waarbij hij afwisselend gesprekken met de aanwezige componisten zal voeren. Ook de 40-jarige geschiedenis van het festival komt uitvoerig aan bod.

Wat het filmaspect betreft zijn de vertrouwde vaste waarden aanwezig: 'ALA's & PREVIEWS' met avant-premières van event-films; 'EYE TUNES' met muziekfilms; 'ARTISTS ON FILM' met portretten en bespiegelingen over kunstenaars uit alle disciplines en 'OUT OF THE BOX', met de beste cinema gemaakt in opdracht van televisie. Daarnaast staat dit jaar de Amerikaanse 'Independent Cinema' in de schijnwerpers. "Omdat het de rol is van een festival om overal ter wereld vernieuwende, creatieve en onafhankelijke cinema te signaleren", duidt programmator Wim De Witte.

American Independent Cinema
Onafhankelijke films zijn producties zonder de steun van een groot filmbedrijf. In de meeste gevallen zijn ze met een laag budget tot stand gekomen en hebben ze een controversieel onderwerp. Ze vallen dus buiten het traditionele en commerciële Hollywoodkeurslijf en kunnen daarom bijzonder creatief, vernieuwend en gewaagd uit de hoek komen.

Het filmfestival biedt een brede waaier aan filmstijlen aan; zo staat de experimentele zombie-horror-thriller 'Upstream Color' van Shane Carruth geprogrammeerd. De bizarre plot vertelt het verhaal van een jong koppel dat zonder het te weten besmet is met een complexe parasiet.

'Interior. Leather Bar' van Travis Matthews en James Franco gaat dan weer de pikante toer op met een reconstructie van de veertig minuten verwijderde expliciete gay S&M scènes in William Friedkins geruchtmakende 'Cruising' (1980).

Het intens menselijk drama 'Go For Sisters' van John Sayles is een geraffineerde detectiveprent waarin twee hechte jeugdvrienden elkaar jaren later ontmoeten in ongunstige omstandigheden: de ene kwam in het drugsmilieu terecht en belandde in de cel en de andere is op zoek naar haar vermiste zoon. Dan blijkt dat ze elkaar van dienst kunnen zijn...

'Fruitvale Station' van revelatie Ryan Coogler is een bekroonde, keiharde dramaprent gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Oscar Grant, een jongeman die neergeschoten werd door de metropolitie in Californië op nieuwsjaarsdag 2009. De film reconstrueert z'n laatste uren en de ontwikkelingen die leidden tot z'n dood.

Een beruchte outlaw die ontsnapt uit de gevangenis om zijn vrouw op te zoeken en zijn dochter die hij nog nooit ontmoet heeft; de plotline van het ontroerende drama 'Ain't Them Bodies Saints' van David Lowery.

De donkere satire annex wraakfilm 'Blue Ruin' snijdt op bijzondere wijze de obsessie van Amerika met wapens aan, een komische noot niet te na gelaten. De film werd dit jaar vertoond op het filmfestival van Cannes.

'What Maisie Knew' van de makers van 'The Kids Are All Right', Scott McGehee & David Siegel, over de ervaringen van een jong meisje wiens ouders een woelige echtscheiding doormaken, is een filmadaptatie van Henry James' gelijknamige roman.

'Lovelace' van Rob Epstein en Jeffrey Friedmanis is een aangrijpend portret van de tragische 'Deep Throat' pornoster Linda Lovelace, die in haar autobiografie onder meer verklaarde dat ze gedwongen werd om in pornofilms te acteren.

'It Felt Like Love' toont hoe een broos muurbloempje zich met een imaginaire romance wil laten gelden bij haar vrienden en langzamerhand wegzakt in haar leugens.

Greep uit het overige filmaanbod

Verder staan nog heel wat films van aanstormende talenten en grootmeesters uit het arthouse- en reguliere circuit op de affiche, verspreid over de verschillende secties. Wij prikkelen alvast uw nieuwsgierigheid met een overzicht:

'The Immigrant' van James Gray (VS), met Marion Cotillard in de rol van een jonge vrouw die ten prooi valt aan een charmante man met slechte bedoelingen die haar in de prostitutie dwingt.

'Like Father, Like Son' van Hirokazu Koreeda (Japan) is een warm, realistisch drama over een hecht gezin met hardwerkende ouders die te horen krijgen dat hun zesjarige zoon bij z'n geboorte abusievelijk verwisseld werd met een ander kind.

'A Touch of Sin' van Jia Zhang-Ke (China), genomineerd voor de Gouden Palm in Cannes, over de sociale uitdagingen en onrechtvaardige wantoestanden waarmee hedendaags China te kampen heeft bevat enkele extreem gewelddadige scènes.

'Walesa. Man of Hope' van Andrzej Wajda (Polen): aangrijpende biopic over het levensparcours van Lech Walesa - van dokwerker tot president van Polen.

'Inside Llewyn Davis' van Joel & Ethan Coen (VS), met een rol voor Justin Timberlake en John Goodman, toont een cruciale week uit het leven van een (fictieve) onfortuinlijke singer-songwriter, die in 1961 de kans krijgt om door te breken op een folkfestival in de New Yorkse hippiewijk Greenwich Village. De film won de 'Grand Prix' in Cannes, na de Gouden Palm de meest prestigieuze prijs op het filmfestival.

In 'Venus in Fur' van Roman Polanski (Frankrijk/Polen) tracht een actrice de regisseur van een aankomende filmproductie te overtuigen van haar kunnen.

'L'inconnu du lac' van Alain Guiraudie (Frankrijk), over een moordenaar die opschudding veroorzaakt op een cruiseplek, een plaats waar homo's elkaar ontmoeten, won de 'Queer Palm' in Cannes voor z'n positieve bijdrage aan de beeldvorming rond holebi's. De film bevat veel expliciete seksscènes maar gaat ook dieper in op de opmerkelijke relatie tussen de twee. De ene weet namelijk dat de ander een gevaarlijk man is, maar de aantrekkingskracht is te groot en de passie neemt de bovenhand.

'Gloria' van Sebastian Lelio (Chili), over een 58-jarige uitgebluste en gescheiden moeder van twee volwassen kinderen die haar leven een nieuwe, avontuurlijke wending wil geven, kreeg uitstekende kritieken op het filmfestival van Berlijn.

'Phil Spector' van David Mamet (VS): HBO-televisiefilm over de legendarische Amerikaanse muziekproducer die momenteel een gevangenisstraf van 19 jaar uitzit voor de moord op actrice Lana Clarkson. De film focust vooral op relatie tussen Spector, gespeeld door Al Pacino, en diens advocaat Linda Baden tijdens het proces.

'The Selfish Giant' van Clio Barnard (UK) is een originele interpretatie van het sprookje van de Iers-Engelse schrijver Oscar Wilde, vertaald naar een grauwe, sociaal-realistische setting.

'Behind the Candelabra' van Steven Soderbergh (VS) is een biografisch drama over de laatste tien jaar in het leven van pianist Liberace en diens geheime affaire met Scott Thorson, waarin acteurs Matt Damon en Michael Douglas de liefde bedrijven.

'Seduced and Abandoned' van James Toback (VS): een opmerkelijke meta-documentaire over de inspanningen van een filmcrew in de zoektocht naar geld voor hun nieuwste productie.

Verder staan op het programma:

'Closed Curtain' van Jafar Panahi & Kamboziya Partovi (Iran)

'A Story of Children and Film' van Mark Cousins (UK)

'The Young and Prodigious T.S.Spivet' van Jean-Pierre Jeunet (Frankrijk)

'The Lunchbox' van Ritesh Batra (India)

'As I Lay Dying' van James Franco (VS)

'Zum Geburtstag' van Denis Dercourt (Duitsland/Frankrijk)

'Leones' van Jazmin Lopez (Argentinië)

'The Missing Picture' van Rithy Panh (Cambodja)

'Harmony Lessons' van Emir Baigazin (Kazakstan)

'The Canyons' van Paul Schrader (VS)

'Rock the Casbah' van Yariv Horowitz (Israel)

'What Richard Did' van Leonard Abrahamson (Ierland)

'Omar' van Hany Abu-Assad (Palestina)

Het volledig programma wordt op 25 september bekendgemaakt.

Onze partners