Sleeperfenomeen ‘The Help’ in Deauville

Een van hoogtepunten van het openingsweekend van het 37ste Festival du Cinéma Américain du Deauville was de Europese première van The Help, Amerika’s recenste sleeperhit.

Hoewel het drama het tijdens zijn openingsweekend in de Verenigde Staten nog moest afleggen tegen Rise of the Planet of the Apes, staat het sindsdien al wekenlang op nummer 1.

‘Dat hadden de geldschieters van DreamWorks niet verwacht!’, monkelt regisseur Tate Taylor. Ofschoon het relaas over het lot van zwarte dienstbodes in het Louisiana van de sixties maar 25 miljoen dollar kostte en het boek waarop men de prent baseerde een heuse hit is, kostte het Taylor en schrijfster Kathryn Stockett bloed, zweet en tranen om het project te verwezenlijken.

‘Producenten uit Los Angeles en New York zijn niet geïnteresseerd in Zuiderse verhalen, laat staan histories over racisme. Ze wil alleen nog maar popcornpret over blauwe aliens draaien’, aldus Taylor. ‘Al een geluk dat we bleven volharden’, kirt Stockett. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we een universeel verhaal hebben verteld.’

Dat laatste treden hoofdactrices Viola Davis (Doubt) en Emma Stone (Easy A) bij: ‘Kijk maar de DSK-affaire en de mishandelde kindermeid van Khadafi. Het is duidelijk dat dienstbodes overal ter wereld beter beschermd moeten worden.’ Opvallende nevenspeelster Octavia Spencer maakte het verhaal op haar eigen manier nog universeler: ‘Binnenkort kom ik ‘The Help’ voorstellen op het Filmfestival van Gent.’

U bent gewaarschuwd!

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content