Gezien in Cannes: 'The Handmaiden' van Park Chan-wook, 'een sensuele, knap gestileerde en heerlijk sardonische thriller'

15/05/16 om 07:34 - Bijgewerkt om 10:22

'Revenge is a dish best served cold', orakelden de Klingons in Star Trek indertijd, maar Park Chan-wook, de Koreaanse cultkoning van onder meer Old Boy, Lady Vengeance, Thirst en Stoker, bewijst met zijn nieuwste competitiefilm 'The Handmaiden' dat je wraak ook sexy, kinky en keurig ingesnoerd kunt opdienen.

Gezien in Cannes: 'The Handmaiden' van Park Chan-wook, 'een sensuele, knap gestileerde en heerlijk sardonische thriller'

© GF

In The Handmaiden gaat een dievegge in het Korea van de jaren dertig als dienstmeid aan de slag bij een steenrijke erfgename die van kindsbeen af een eenzaam luxeleven leidt, met het criminele plan om haar te verleiden, maar dat blijkt buiten een paar verrassende plotwendingen plus de nodige lesbische en andere kinky intriges gerekend.

Hoe de potjes precies op elkaar passen, en wie in deze mindfuck precies de touwtjes in handen houdt, laat Park je slechts in het tweede deel van deze puike, barok in beeld gebrachte adaptatie van Sarah Waters erotische misdaadroman Fingersmith ontdekken, om er dan helaas nog een overbodig derde deel aan toe te voegen, waarin je nog een keertje op het verkeerde been wordt gezet.

Niettemin: een sensuele, knap gestileerde en voor het grootste deel heerlijk sardonische thriller waarin het gezegde 'wie een kuil graaft voor een ander' een heel ingenieuze invulling krijgt en waarin Park al zijn stokpaardjes - liefde, lust, wraak, schuld en boete - opnieuw op een elegante manier berijdt.

Dave Mestdach, onze filmman in Cannes, brengt dagelijks verslag uit van op de Croisette.

Onze partners