Focus Festivaldagrecensie: Potiche

Wat ‘Smoorverliefd’ beloofde te zijn – een film over sterke vrouwen – maakt Catherine Deneuve in haar eentje waar.

Potiche: ***

François Ozon met Catherine Deneuve, Gérard Dépardieu, Jérémie Renier

Met ‘Potiche’, de nieuwste worp van de Franse veelfilmer en frequente genrewisselaar François Ozon (maker van onder andere de Franse psychologische thriller ‘Swimming Pool’ en de misdaadmusical ‘8 Femmes’) kreeg de Focus Festivaldag een waardige afsluiter. Met als leuk extraatje: de aanwezigheid van de regisseur, de Belgische acteur Jérémie Renier en natuurlijk de hoofdrolspeelster Catherine Deneuve.

Op naar de film. ‘Potiche’ – Frans voor iemand die de schijn hoog houdt maar geen macht heeft, in dit geval synoniem voor slaafse huisvrouw — is gebaseerd op een Franse boulevardkomedie (luchtig theater voor het grote publiek). Ozon situeert zijn verhaal eind jaren ’70. Suzanne Pujol (Deneuve) verzet zich tegen haar despotische echtgenoot, die zowel zijn paraplufabriek als zijn verwanten met ijzeren hand regeert. Hiervoor spant ze samen met haar nogal boerse voormalige proletarische minnaar en huidig vakbondsleider Maurice (Gérard Depardieu).

Ons verdict: het was een verademing om op dit Filmfestival nog eens een film te zien met een rechttoe rechtaan verhaal, ook al werd dat naar het einde toe nogal cheesy. Toch kan dat in dit genre: een luchtige komedie die baadt in een seventies retrostijl die soms kitscherig oogt, maar perfect past bij het verhaal. Vorm en inhoud zijn uitstekend op elkaar afgestemd.

Deneuve bevestigt haar star quality door in elke scène de aandacht naar zich toe te zuigen. Zelfs wanneer ze in het begin een onderdanige sloof moet neerzetten, schemert doorheen het personage een innemende dame die niet bij de pakken blijft neerzitten. Wat ‘Smoorverliefd’ beloofde te zijn, een film over sterke vrouwen, maakt Deneuve in ‘Potiche’ in haar eentje waar.

Andreas Ilegems & Sam De Ryck