Film van de week 'Our Little Sister': Tedere familiekroniek

17/11/15 om 11:03 - Bijgewerkt om 11:03

Bron: Knack Focus

Ook elk Japans huisje heeft zijn kruisje, zo blijkt uit Hirokazu Kore-eda's fraaie familiekroniek Our Little Sister.

Film van de week 'Our Little Sister': Tedere familiekroniek

© /

Our Little Sister

Hirokazu Kore-eda met Haruka Ayase, Masami Nagasawa, Suzu Hirose

Na Nobody Knows (2004), I Wish (2010) en Like Father, Like Son (2013) zoomt Hirokazu Kore-eda, meesterchroniqueur van het hedendaagse Japan, nog maar eens in op emotioneel verwaarloosde kinderen. Alleen zijn ze deze keer ouder en liggen hun trauma's dieper in hun verleden verborgen.

Spilfiguur in deze tedere familiekroniek is Suzu, het kleine zusje uit de titel, dat op haar dertiende onder de vleugels komt van haar drie oudere halfzussen die ze nooit heeft gekend en die samenwonen in het oude huis van hun grootmoeder, op een uurtje sporen van Tokio. Niet alleen voor de timide Suzu blijkt het een aanpassing van formaat, ook voor de drie zussen is het wennen, zeker aangezien ze al jaren geen contact meer hadden met hun recent overleden en indertijd hertrouwde vader en gebroken relaties zich nu eenmaal niet zomaar laten lijmen.

Kore-eda, die de film ook schreef en monteerde, baseerde zich op Akimi Yoshida's nog steeds lopende manga Umimachi Diary, al lijkt Kon Ichikawa's klassieker The Makioka Sisters (1983) een even grote inspiratiebron.

Woeste dramatische conflicten hoef je niet te verwachten, en zoals steeds observeert Kore-eda zijn protagonisten als een discrete antropoloog met oog voor relationele privétrubbles, sociale conventies en het voorbijglijden van de seizoenen in provinciaal Japan.

Meer dan zijn bekroonde voorgangers is Our Little Sister dan ook een film die het van het understatement, de onderhuidse spanningen en de geduldige opbouw moet hebben, waardoor het geheel, met zijn zen-achtige sfeertje en (te) gepolijste look, wat inboet aan zeggingskracht en urgentie, maar niet aan subtiliteit en metier.

Een superieure soap die langzaam en pas na het rollen van de eindcredits volledig als een Japanse kerselaar tot bloei komt.

Onze partners