De 14 meest verontrustende levenslessen in Disneyfilms

22/10/14 om 12:11 - Bijgewerkt op 15/04/15 om 13:29

Disneyfilms worden door menig criticus verguisd vanwege hun bedenkelijke boodschappen en stereotyperingen. Ontdek hier de 14 meest zorgwekkende levenslessen die we terugvinden in deze schijnbaar onschuldige kinderfilms.

De 14 meest verontrustende levenslessen in Disneyfilms

Sneeuwwitje wordt wakker gekust door de prins © .

Het lijkt de goede kant op te gaan met de moderne animatiefilm. De ideologische boodschappen die in hedendaagse Disneyfilms en consorten naar voren worden geschoven, stuitten heel wat minder mensen tegen de borst dan hun voorgangers. Sommige details van Disneyfilms uit het verleden zouden nu onthaald worden op boegeroep en boycotacties. Whatculture en Chacha sommen de levenslessen die we maar beter onmiddellijk terug vergeten voor u op.

Verander jezelf, haal de buit binnen

Vooral in de prinsessenfilms van Disney wordt duidelijk dat gewone mensen niet boeiend genoeg zijn. Assepoester en de Kleine Zeemeermin ondergaan een transformatie om de man van hun dromen te strikken. Hoger op de sociale ladder klimmen en je uiterlijk veranderen, leveren je de liefde van je leven op. Jezelf blijven daarentegen, zorgt enkel voor kommer en kwel. Helaas is voor deze transformaties meestal een portie magie nodig. Onhaalbare idealen, quoi?

Ariel verkoopt haar stem aan Ursula

Ariel verkoopt haar stem aan Ursula © .

Ariel ruilt haar stem, die haar extreem dierbaar is, tegen mensenbenen. Zo kan ze haar geliefde prins stalken en zijn liefde winnen. Ursula, een duivels figuur, wordt een kopje kleiner gemaakt en alles komt goed. Disney leert ons dat vrouwen zich koste wat kost moeten aanpassen aan hun geliefde. In het originele sprookje loopt het heel wat minder goed af voor de Kleine Zeemeermin. Geen koninklijk huwelijk, maar een gruwelijk einde waarbij Ariel in schuim verandert. Het lijkt ons dus toch veiliger om jezelf niet te verloochenen door louche deals te sluiten met enge zeeheksen.

Herschrijf de geschiedenis

Pocahontas

Pocahontas © .

De meeste verhalen die Disney vertelt zijn volledig fictief. Mulan en Pocahontas daarentegen zijn gebaseerd op waargebeurde feiten. De verhaallijnen van de Disneyfilms liggen echter zo ver van de waarheid dat ze even goed ook fictief konden zijn. De Chinezen beschouwen Mulan als een belachelijke parodie en Pocahontas wordt gezien als het witwassen van de koloniale geschiedenis van Amerika. Bovendien was Pocahontas maar tien jaar oud tijdens deze historie en was ze naar alle waarschijnlijkheid niet romantisch gelinkt aan John Smith.

Schoonheid is belangrijker dan slim of aardig zijn

Knappe mensen in Disneyfilms krijgen liefde, geluk en rijkdom in hun schoot geworpen. Wie buiten de schoonheidsnorm valt, heeft brute pech. In de Klokkenluider van de Notre Dame moet Quasimodo het onderspit delven tegen een knappere man. Esmeralda en Quasimodo vinden elkaar nochtans best interessant.

Belle en het Beest

Belle en het Beest © .

In Belle en het Beest wordt het feit dat Belle erg belezen is als vervelend beschouwd door de mannen van het dorp. Zelfs het Beest kijkt pas op een romantische manier naar zijn tegenspeelster wanneer ze zich opdirkt in een gele jurk.

Doodslag is een goede oplossing

Shan-Yu

Shan-Yu © Disneyscreencaps

Slechteriken en herrieschoppers dienen van een klif gegooid of per ongeluk geëlimineerd te worden. Ze moorden er immers zelf op los en vragen er dus om. Ursula, Scar, Shan-Yu en gelijkaardige boosaardige zielen worden op gruwelijke en bloederige manieren naar de eeuwige jachtvelden gestuurd. Opgeruimd staat netjes.

Stalken en kidnappen zijn effectieve versiertrucs

De Kleine Zeemeermin breekt binnen bij haar prins en verovert zijn hart. Het Beest kidnapt Belle, die vervolgens begint te lijden aan het Stockholmsyndroom, en trouwt met haar. Het doel heiligt in dit geval ontegensprekelijk de middelen. Enkele strafbare feiten plegen, kan leiden tot romantische succesverhalen. Yes you can!

Verander je man

Niet tevreden met je lief? Geen probleem, volgens Disney is het mogelijk hem te veranderen naar jouw smaak. Zo tovert Belle haar Beest om in een knappe prins nadat hij haar opsloot en agressief gedrag vertoonde. De perfecte echtgenoot vinden is een kwestie van een discutabel figuur transformeren in je eigen droomprins.

Win je droomvrouw met een kus

Doornroosje

Doornroosje © .

De prinsen die Sneeuwwitje en Doornroosje aan de haak sloegen, moesten hen enkel even wakker kussen. Naast het feit dat slapende, onbekende vrouwen kussen totaal ongepast is, lijkt het ons onwaarschijnlijk dat deze vrouwen meteen na de kus toestemmen om in het huwelijksbootje te stappen met hun aanrander.

Luister nooit naar je ouders en ga op ondoordachte avonturen

Aladdin en Jasmine op hun magisch tapijt

Aladdin en Jasmine op hun magisch tapijt © Disneyscreencaps

Dat Aladdin zich voordoet als een prins en dus liegt over zijn achtergrond lijkt geen probleem te vormen voor Jasmine. Met zo'n mensen klim je uiteraard op vliegende tapijten. Ariel slaat de raad van haar vader dan weer in de wind en verkoopt haar stem aan een duivelse heks. Ook Mulan en Pocahontas negeren hun ouders om op avontuur te gaan.

Onafhankelijkheid is uiteraard geen negatieve eigenschap, maar deze levensles wordt maar al te vaak geïnterpreteerd als: 'Loop weg van de realiteit en beleef de meest fantastische avonturen'.

Een vrouw is gelijk aan de meid

Assepoester

Assepoester © .

Er wordt zonder blikken of blozen aan genderstereotypering gedaan in Disneyfilms. Uiteraard poetsen, koken en naaien vrouwen de ganse dag door. Sneeuwwitje poetst al zingend het huis van de zeven dwergen en Assepoester wordt door haar boze stiefmoeder letterlijk in de rol van meid geduwd.

Vrouwen zijn zwak en moeten gered worden

Het stereotype van de vrouw in nood komt in alle vormen aan bod in Disneyfilms. Zelfs de meer onafhankelijke heldinnen moeten uiteindelijk gered worden door een man. Zo heeft prinses Jasmine Aladdin nodig en kan Ariel enkel aan land blijven met de hulp van haar prins.

Huwbare mannen zijn prinsen

Maar ook mannen worden niet gespaard in de Disneywereld. Enkel wanneer een man een prins is, is hij het waard om te trouwen. Alle overige mannen zijn domme en boerse neanderthalers of slechteriken. Denk maar aan de mannen uit het dorp van Belle of de soldaten in Mulan.

Slechtheid is fysiek herkenbaar

Heks van Sneeuwwitje

Heks van Sneeuwwitje © Disneyscreencaps

Scar heeft zwarte manen en een litteken, de heks in Sneeuwwitje heeft wratten en een haakneus en Ursula heeft tentakels. Iedere slechterik in Disneyverhalen heeft uiterlijke kenmerken die erop wijzen dat ze boosaardig zijn. Bovendien is lelijkheid bijna altijd een teken van immoraliteit. Deze lelijke booswichten worden dan ook uitgeschakeld om van de wereld een mooiere plaats te maken. Simple comme bonjour.

En ze leefden nog lang en gelukkig

Werken aan je relatie is totaal overbodig. Prinsen en prinsessen leven immers altijd lang en gelukkig. Dat komt uiteraard door hun schoonheid en het feit dat ze elkaar hebben wakker gekust of gered hebben van een lelijke heks.

Andere rassen zijn inferieur

Raciale stereotypes zijn schering en inslag in Disneyfilms. Van de zwarte kraaien in Dumbo tot de Jamaicaanse krab Sebastian die het leven onder de zee heerlijk vindt omdat je er niet moet werken, Disney portretteert al wie niet Westers en blank is als een cliché.

King Louie

King Louie © .

Zo krijgen de apen in Jungle Book stereotype Afro-Amerikaanse trekken, zijn de indianen in Peter Pan een gruwelijk cliché en ziet Aladdin er verdacht blank uit voor een Midden-Oosterse man terwijl Jafar wel Arabische trekken krijgt aangemeten. De voorbeelden zijn legio en getuigen van weinig politieke correctheid. (LP)

Lees meer over:

Onze partners