Cannes: Recensie 'Mr. Turner' (Mike Leigh)

15/05/14 om 17:39 - Bijgewerkt om 17:39

Bron: Knack Focus

De Britse regisseur Mike Leigh borstelt zijn mooiste film tegen het doek - zeker visueel - met de grimassende kunstenaarsbiopic Mr.Turner.

Cannes: Recensie 'Mr. Turner' (Mike Leigh)

'Het enige interessante aan J.M.H. Turner', merkte zijn biograaf A.J.Finberg ooit droogweg op, 'is dat hij diegene is die de Turner-schilderijen maakte', maar Mike Leigh denkt daar duidelijk anders over.

In deze kunstenaarsbiopic wordt de 19e eeuwse, Engelse meester van de elementen vakkundig omgeturnd tot een typische Leigh-protagonist: nukkig, nors, sarcastisch, amper in staat om zijn innerlijk turbulente en turbulent tegen het canvas geborstelde emoties te tonen maar gedreven en oprecht, en verdacht veel gelijkend op Timothy Spall, Leighs corpulente fetisjacteur.

Staat Leigh vooral bekend als meester van de Britse kitchen sink cinema - herinner u de grimmige uppercuts Life is Sweet, Naked, Vera Drake en Another Year - dan levert hij met Mr.Turner visueel zijn allermooiste film af, met prachtige scoopcomposities van cameraman Dick Pope die welhaast schilderijen lijken.

Alle scharniermomenten uit de herfst van Turners leven passeren de episodisch gestructureerde revue. Hoe hij tegelijk bewonderd én gehaat wordt door zijn collega's van de academie, hoe hij samenhokt met zijn huishoudster en af en toe zijn verbitterde ex over de vloer krijgt, en vooral: hoe hij wild met verf, borstels en desnoods zelfs zijn eigen spuug te keer gaat om de stormen, wolken, watermassa's en scheepswrakken tegen het doek te kwakken waarmee hij uitgroeide tot de beroemdste, Engelse schilder van zijn generatie.

Als extra pigmenten en met het nodige sarcasme voegt Leigh er bovendien enkele toetsen over kunstkritiek en omgaan met nieuwe technologieën aan toe (Turner blijkt gefascineerd door de opkomende fotografie, zoals Leigh gefascineerd lijkt door digitale camera's), scènes waarin je duidelijk voelt dat de chronisch grommende Turner (af en toe lijkt het wel een personage uit de Fast Show) model staat voor Leigh himself.

Een beetje repetitief en doordesemd met Leighs bekende hooghartige (en te makkelijke) misantropie, maar tegelijk een fascinerend, bitterkomisch en vooral fabuleus gefilmd portret van een schilder die vanaf nu niet alleen interessant is omdat hij Turner-schilderijen maakte maar ook omdat hij het hoofdpersonage is van Mike Leighs prima biopic Mr.Turner.

Dave Mestdach

Onze partners