10 toppers op het Offscreen Film Festival die u moet zien

06/03/12 om 15:56 - Bijgewerkt om 15:56

Bron: Knack Focus

Het Brusselse Offscreen Film Festival viert zijn vijfde editie met een arsenaal aan 'haunted house-' en 'home invasion'-films. Tien toppers die u onder geen beding mag missen.

10 toppers op het Offscreen Film Festival die u moet zien

Het Offscreen Film Festival (7 - 25 maart), de jaarlijkse hoogmis voor liefhebbers van eigenzinnige en non-comformistische cinema, is toe aan zijn vijfde verjaardageditie. Op vier locaties in hartje Brussel kan je drie weken lang genieten van nieuwe en oude offbeat-films, verpakt in goed omkaderde programmamodules.

Onder de noemer 'Home Sweet Home' infiltreert Offscreen dit jaar de huiskamer met een programma van meer dan dertig grensverleggende 'haunted house'- en 'home invasion'-titels. Daarbovenop brengt het festival een eerbetoon aan twee kanjers van de Italiaanse genrefilm: sleaze maestro Umberto Lenzi en Ruggero Deodato, maker van de notoire exploitationfilm Cannibal Holocaust.

Het is ook uitkijken naar de komst van de Amerikaanse animatiefilmster Suzan Pitt en een cultconferentie rond The Room, 'de Citizen Kane van de slechte film.' Knack Focus selecteert tien hoogst curieuze filmparels die u onder geen beding mag missen.

Keyhole - Guy Maddin (USA, 2011)
Een labyrintische woning blijkt de thuishaven te zijn van een bende gangsters, geleid door een man die zijn vrouw probeert te bereiken in de slaapkamer. Deze hypnotische en surreële trip van de Canadese regisseur Guy Maddin (The Saddest Music in the World en My Winnipeg) is de ideale opener van de vijfde Offscreen-editie. (woensdag 7/03 om 19u30 in Cinema Nova)



The Haunting - Robert Wise (US, 1963)
Vergeet de inferieure remake van Jan De Bont, dit is de ultieme klassieker van het 'haunted house'-genre. Gebaseerd op de bestseller The Haunting of the Hill House van Shirley Jackson, met in de hoofdrollen Julie Harris en het inmiddels legendarische Hill House. (Zaterdag 10/03 om 20u in Cinema Nova)



Beetlejuice - Tim Burton (US, 1988)
Een schitterende Michael Keaton is de manische, vuilbekkende klopgeest Beetlejuice, die door een braaf stelletje geesten wordt ingehuurd om de ergerlijke nieuwe eigenaars uit hun geliefde huisje te verjagen. Dit is vintage Tim Burton, met zijn typerende zwarte humor en gothic stijl. (Zondag 11/03 om 17u in Cinematek)



Inferno - Dario Argento (IT, 1968)
In deze semi-sequel van Argento's beroemdste giallo Suspiria vermoedt een jonge studente dat haar appartementsgebouw het toevluchtsoord is van een eeuwenoude boosaardige entiteit. Grandioze, surreële nachtmerriecinema van de Italiaanse horrormaestro, met een beukende soundtrack van Keith Hemerson. (Zaterdag 24/03 om 21u15 in Cinematek)



Le Locataire - Roman Polanski (FR, 1975)
Een timide kantoorbediende betrekt een muf Parijs' appartement waarvan de vorige huurster in een
zelfmoordpoging door het raam sprong. Polanski neemt zelf de titelrol voor zijn rekening in deze beklijvende psychothriller vol grootstedelijke paranoia, naar een grimmig kortverhaal van tekenaar Roland Topor. (Donderdag 8/03 om 21u in Cinematek)



Lady in a Cage - Walter Grauman (US, 1964)
Olivia de Havilland raakt door een stroomstoring opgesloten in de lift van haar luxueuze villa, terwijl plaatselijke plunderaars (onder leiding van James Caan in zijn eerste grote filmrol) de inboedel leegroven. Deze intense psychologische thriller staat geboekstaafd als het prototype van een 'home invasion'-film. (Zondag 11/03 om 20u in Cinema Nova)



Straw Dogs - Sam Peckinpah (US, )
Dustin Hoffman volgt zijn aantrekkelijke echtgenote naar ruraal Engeland om er samen een huisje te betrekken. Hij valt weliswaar ten prooi aan steeds verergerende pesterijen van de ruige plaatselijke bewoners. Een controversieel en brutaal wraakdrama met voor zijn tijd shockerend geweld. Onlangs liep een gelijknamige remake in de zalen, met The Loft-ster James Marsden in de hoofdrol. (Zaterdag 10/03 om 19u in Cinematek)



Hausu - Nobuhiko Obayashi (JA, 1978)
Een scholiere trekt met haar klasgenootjes naar het oude, krakende pand van haar tante en krijgt te maken met boosaardige geesten en bizarre spookachtige verschijningen. Obayashi's hallucinant sprookje is pure Japanse popart en valt volgens de organisatoren van Offscreen nog het best te omschrijven als 'een aflevering van Scooby Doo geregisseerd door Mario Bava.' (Vrijdag 19/03 om 20u in Cinema Nova)



The Room - Tommy Wiseau (US, 2003)
Ongetwijfeld dé guilty pleasure van deze Offscreen-editie. Dit langspeeldebuut van Tommy Wiseau - een regisseur met de ambitie van Orson Welles en het talent van Ed Wood - is een compleet fout filmpje dat ondanks de vernietigende kritieken uitgroeide tot een wereldwijd cultfenomeen. Tijdens een aansluitende conferentie over cultfilms zullen drie internationale experten hun zegje doen over de bizarre aantrekkingskracht van dergelijke cultfilms. (Vrijdag 23/03 om 22u in Cinema Nova)



Almost Human - Umberto Lenzi (IT, 1974)
Geen 'haunted house'-film, wel een briljante polizeischo of Italiaanse flikkenfilm, met in de hoofdrol een psychopathische crimineel die de dochter van een rijke man ontvoert en op de hielen wordt gezeten door een no-nonsense flik. De screening van Lenzi's brutale en ultragestileerde meesterwerk wordt vergezeld van Ennio Morricone's indrukwekkende score, live opgevoerd door de Italiaanse alternatieve rockband Calibro 35. (Dinsdag 13/03 om 19u30 in Bozar)



The Shining - Stanley Kubrick (US, 1980)
Stanley Kubrick bewerkte Stephen King's 'haunted house'-verhaal tot een maniakale studie van waanzin, de destructie van het gezin en de architectuur van angst, en creëerde op de valreep enkele van de meest iconische beelden uit de filmgeschiedenis ('Heeeere's Johnny!'). Kortom, de perfecte afsluiter van dit hoogst merkwaardige cultfilm festival. (Zondag 25/03 om 20u in Cinema Nova)



Andreas Ilegems

Lees meer over:

Onze partners