Wie was Roger Raveel echt?

Schilder Roger Raveel is op 30 januari op 91-jarige leeftijd overleden. Canvas op zondag 10 februari om 21.35 uur een documentaire over de Vlaamse meester. Wij spraken met John Albert Jansen, de maker ervan.

De documentaire De schilder, de dood & de muze portretteert Roger Raveel in zijn negentigste levensjaar. Zijn vrouw Zulma, die een halve eeuw zijn muze was, is dan al twee jaar overleden. Maar Raveel vond een nieuwe liefde, Marleen De Muer. Hij is verliefd en dat geeft hem de kracht om opnieuw aan de slag te gaan. De documentaire blikt terug op Raveel’s werk en toont een man op het einde van zijn leven.

Hoe reageerde u zelf op de dood van Roger Raveel?
Documentairemaker John Albert Jansen: “Zijn dood kwam toch eerder onverwacht. Ik moest ook meteen denken aan een stukje dat de documentaire niet gehaald heeft. Daarin zie je dat Raveel elke dag een speciaal plantenextract uit Noorwegen drinkt. Hij was er vast van overtuigd dat hij door dat drankje 107 jaar zou worden, maar het heeft niet mogen zijn…”

Waarom koos u ervoor om Raveel te volgen en geen andere schilder?
John Albert Jansen: “Dat gebeurde eigenlijk eerder toevallig. Ik maakte ook al een documentaire over Hugo Claus (Wreed geluk: Claus, Vlaanderen & de Liefde nvdr.) en daarin kwam Roger Raveel aan het woord als de oudste vriend van de schrijver. Ik filmde Raveel samen met Zulma, die op dat moment al erg ziek was.”

“Uiteindelijk gebruikte ik maar drie of vier minuten van die opnames, want de film ging over Claus en niet over hem. Het levensverhaal van Raveel en zijn figuur bleven me echter erg boeien. Toen ik hoorde dat hij een nieuwe liefde gevonden had en opnieuw ging schilderen, sloeg ik toe. Het was het geknipte moment.”

Wat vindt u persoonlijk het meest beklijvende moment uit de documentaire?
John Albert Jansen: “Als hij een kunstwerk aan het maken is voor zijn gemeente Machelen en zijn vrouw zegt: ‘Het gaat echt perfect passen in die omgeving’. Vrijwel onmiddellijk reageert Raveel: ‘Perfectie bestaat niet, perfectie is enkel hetgeen we ons voorstellen’.”

“Zo’n scène bewijst hoe alert hij was, zelfs op die leeftijd. En daarin zit de schoonheid van de documentaire, in die kleine details. Je hebt films waarin al het werk van een bepaalde kunstenaars wordt uitgelegd. Maar dat is saai, dat interesseert niemand. Sommige mensen zeiden me: ‘Steek nog een expert in je film die wat uitleg geeft’. Dat wou ik niet. De documentaire draait om genegenheid en vergankelijkheid. Een man die terugblikt op zijn leven.” (CM)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content