Warmste Week brengt 3,2 miljoen op

Kristof Calvo, Erik Laga, Alexander Vandersmissen, Joris Brys en Kawtar Ehlalouch met de cheque.

De Warmste Week, de jaarlijkse solidariteitsactie van de VRT in de week voor Kerstmis, heeft dit jaar 3.203.455 euro opgebracht.

Dat is vrijdagavond bekendgemaakt in de slotshow van de Warmste Week op Eén.

Studio Brussel en MNM maakten de voorbije week samen DWW Radio. Voor de eerste keer deelden de twee radiozenders een week lang hun frequentie om de meest uiteenlopende verzoeknummers te draaien. Tijdens de ‘zotste verzoekweek’ kon iedereen de plaat aanvragen waarop je helemaal jezelf kan zijn.

Een vaste afspraak was het dagelijkse dansmoment om 10 uur ’s ochtends. Drie vliegende reporters trokken op pad met ‘De Microfoon’, om warme verhalen te sprokkelen. Ed Sheeran en Adele gaven speciaal voor De Warmste Week een exclusieve showcase.

‘Kunnen zijn wie je bent’

De 3,2 miljoen euro gaat naar 200 projecten die vooraf geselecteerd waren door een jury en die draaien rond het centrale thema ‘kunnen zijn wie je bent’. Zo focussen veel projecten op inclusiviteit voor mensen met een beperking. Het DWW Fonds zal de opbrengst verdelen over de 200 goedgekeurde projecten, maar alle projecten zullen gerealiseerd kunnen worden, zo klonk het vrijdagavond.

Drie VRT-ambassadeurs namen tijdens en in aanloop naar De Warmste Week het voortouw. Gloria Monserez (StuBru, Ketnet), Kawtar Ehlalouch (MNM) en Stéphan Tanganagba (Eén, Op kot) vormden samen met achttien jongerenambassadeurs de #DWW21. Zij zetten het centrale thema ‘kunnen zijn wie je bent’ op de kaart. ‘De Warmste Week koos dit jaar voor een nieuwe koers, met één thema en met een fonds bij de Koning Boudewijnstichting dat relevante projecten rond dit thema een duw in de rug geeft’, zegt Frederik Delaplace, CEO van de VRT, vrijdagavond in een persbericht. ‘Vandaag mogen we trots zijn op die aanpak. Want De Warmste Week stimuleerde het debat én haalde te weinig gehoorde stemmen voor de microfoon.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content