Waarom uw favoriete tv-serie niet in onze top 60 staat

Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

Waarom staat uw favoriete tv-serie niet in onze top 60? Knack Focus-hoofdredacteur Stefaan Werbrouck las uw reacties op de 60 beste tv-series aller tijden en geeft een antwoord op de meest geciteerde reeksen.

Desperate Housewives

Enkele jaren geleden een wereldwijd fenomeen, en de mix van drama, soap en mystery was in de eerste seizoenen ook zeer onderhoudend. Aan de andere kant was de reeks nooit echt ambitieus of gewaagd, en na een drietal jaar was de magie ook grotendeels uitgewerkt.

Downton Abbey

Het Britse kostuumdrama kwam vaak terug in de lijst van over het hoofd geziene series. En toegegeven: de kwaliteitssoap over het leven in een landhuis aan de vooravond van WO1 is zeker allerminst slecht. Maar: eigenlijk is het een moderne versie van Upstairs, Downstairs, en als kostuumdrama ook zeer klassiek.

The Killing / The Bridge

Deze Scandinavische krimi heeft weliswaar de wereld veroverd, omdat ze zo spannend en goed gemaakt is. Maar op een moment dat reeksen als The Wire of The Shield het genre tot op het bot hebben uitgekleed, blijft The Killing toch erg traditioneel. Eén zaak die over een heel seizoen wordt uitgesponnen zegt u? Dat was ook al het uitgangspunt van Murder One uit 1995, en die staat er ook niet in. Idem trouwens voor The Bridge, dat op zich al het kleine broertje is van The Killing.

Band of Brothers

Band of Brothers is zeer goed, ja, een van de beste oorlogsseries ooit, ja. Maar ook een miniserie, en omdat die automatisch bevoordeeld zijn tegenover reeksen die vele seizoenen meegaan – het is nu eenmaal makkelijker om zwakke momenten te vermijden als je maar tien afleveringen moet maken – zijn we er strenger voor geweest. En Band of brothers is en blijft heel klassiek gemaakte en vertelde televisie, die bleek afsteekt tegenover de experimenten die David Chase, David Milch of David Simon in diezelfde periode bij HBO aandurfden.

La Piovra

Ook vaak vernoemd: het Italiaanse maffiadrama uit de jaren 80. Maar daarvan heb ik een paar jaar geleden de eerste 2 seizoenen herbekeken, en die waren toch wel erg verouderd.

Cold Feet

De Britse dramady over lief en leed van enkele twintigers en dertigers. Zeer goed, zeer onderhoudend en met pijn in het hart op het laatste moment geschrapt uit de lijst, want toch niet écht belangrijk.

Terug Naar Oosterdonk / Van Vlees en Bloed / Het Eiland …

Veel Vlaamse series werden ook vernoemd. Er stond geen enkele reeks in de top60 omdat ik, misschien met uitzondering van Het Geslacht De Pauw, geen enkele titel echt een plaats waard vond. De beste Vlaamse series uit het verleden, zoals Terug naar Oosterdonk, Van Vlees en Bloed of De Ronde, zijn over het algemeen miniseries, en voor dat genre ben ik extra streng geweest. En je kunt moeilijk zeggen dat een van bovenstaande titels het niveau haalt van bijvoorbeeld The Singing Detective of Berlin Alexanderplatz.

Ook De Collega’s werd soms vermeld, en het klopt dat die serie in zijn tijd met de mengeling van komedie en drama redelijk gedurfd was, en ook nog tamelijk overeind blijft. Aan de andere kant: toen hier De Collega’s op het scherm kwamen, maakte men in de VS Hill Street Blues – toch net iets revolutionairdere televisie. Maar voor de goede orde: naast de top60 staat in Knack Focus een aparte top5 van Vlaamse reeksen, met daarin achtereenvolgens Het Geslacht De Pauw, De Ronde, Terug naar Oosterdonk, Van Vlees en Bloed en De Collega’s.

FC De Kampioenen

Ik vermoed dat mensen die deze serie vermeld hebben dat deden als grap. Nu goed: het was ook de eerste keer dat ik om FC De Kampioenen heb moeten lachen.

Heimat

Een twijfelgeval: kwalitatief gezien kwam het epos van Edgar Reitz over Duitsland wel in aanmerking, maar je kunt Heimat ook beschouwen als een film – een erg lange, episodisch gestructureerde film weliswaar maar toch. En omdat Reitz zijn werk zélf altijd omschrijft als een film, zijn we hem maar gevolgd.

Monty python’s Flying Circus

Nog een twijfelgeval: niemand zal de kwaliteit en de invloed van Monty Python betwisten, maar om het enigszins overzichtelijk te houden hebben we ons voor de top 60 beperkt tot de échte series. Geen sketchshows dus zoals Monty Python, Little Britain, League of Gentlemenof In de Gloria.

Boardwalk Empire / Sons of Anarchy

Twee recente series die zeker niet zonder verdiensten zijn, maar toch net te veel epigonen van The Sopranos om echt een plaats te krijgen.

How I met your mother

Een sitcom die inderdaad, zoals iemand mailde, ‘slimmer is dan Friends’ – dat er wel in staat. Aan de andere kant staat Friends zelf pas op het einde van de top60, is HIMYM veel minder belangrijk dan Friends ooit geweest is, én is de serie stukken minder intelligent dan Seinfeld, Arrested Development of Curb Your Enthousiasm, komische reeksen die hoger in de lijst staan.

Green Wing

De Britse ziekenhuiscomedy was zeker grappig en absurd. Maar persoonlijk vond ik ze toch minder dan bv Scrubs, dat er niet instaat.

Damages

Uitstekend advocatendrama met Glen Close, maar niet gewaagder of beter dan veel andere series die erin staan, en ook een reeks die qua impact op de tv van vandaag niets voorstelt.

This Life

Britse dramaserie over enkele twintigers die samenhokken in een huis. Op het laatste moment geschrapt, maar hij had er in kunnen staan – in de plaats van Dexter misschien.

Generation Kill

Een miniserie over de oorlog in Irak, en volgens mij inderdaad ook een van de beste miniseries van de laatste 10 jaar. Maar niet zo invloedrijk of belangrijk als The Wire of Treme, de twee andere meesterwerken van David Simon die wel in de lijst staan.

Frasier

Een spin-off van Cheers, dat hoog in de lijst staat, en op zich ook een zeer grappige serie. Maar minder memorabel dan Cheers zelf, en van de grote drie sitcoms uit de jaren 90 (Seinfeld, Friends, Frasier) toch ook de minst invloedrijke of gewaagde, en degene waar vandaag nog het minst over gepraat wordt.

Dr. Who

De Britse sf-serie die al decennia meegaat, met een hoofdpersonage dat door steeds een nieuwe acteur wordt gespeeld. Ik zal niet ontkennen dat Dr. Who in de laatste seizoenen vaak sterke pulp biedt, maar meer dan dat?

Weeds / Californication / Prison Break / Heroes

Enkele recente series die af en toe vermeld werden, maar eerlijk gezegd: er staan in de top60 meer dan genoeg reeksen uit de afgelopen tien jaar en ik zie echt niet welke titels ik zou moeten schrappen voor een van deze vier.

Family Guy

De animatieserie van Seth Macfarlane, en bij momenten ongemeen grappig, absurd en grof. Maar ook nooit de weerklank gekregen van The Simpsons of South Park – ik denk echt niet dat er over 20 jaar nog iemand over Family Guy zal spreken.

The Thick of It

Een uitstekende Britse politieke satire, daar niet van, alleen zal de reeks wellicht altijd in de schaduw staan van Yes Minister. En bedacht door Armando Ianucci, wiens Alan Partridge Show wel in de lijst staat, want beter.

Sherlock

Een van de meest bejubelde Britse reeksen van de afgelopen jaren, en toch: uiteindelijk zijn er van Sherlock nog maar zes afleveringen gemaakt en ook al zijn die uitstekend, van House MD, dat de mosterd ook bij Arthur Conan Doyle haalde, kunnen we zo tien afleveringen opnoemen die even goed zijn. En House staat er ook niet in.

Homeland

Het prijsbeest van het moment, maar toch een reeks waarvan we denken dat ze minder een plaats in de geschiedenis zal verdienen dan Mad Men of Breaking Bad. Want na het eerste seizoen is Homeland snel afgezakt tot het niveau van de weliswaar goed gemaakte maar al bij al oppervlakkige thrillerserie.

Coupling

Kwam vaak terug, maar daarvan kan ik in alle eerlijkheid zeggen: vond ik niet goed genoeg.

Rome

Een goed historische drama, maar in vergelijking met de HBO-klassiekers van de afgelopen jaren zoals The Wire, The Sopranos of Deadwood toch te voorspelbaar en te mager.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content