Waarom Chaussée d’Amour het begin kan zijn van een nieuw tv-hoofdstuk
Op 1 juni starten de opnames van de nieuwe Vlaamse reeks Chaussée d’Amour, een reeks die nu al vernieuwt doordat ze enkel op Telenets betaalzender te zien zal zijn. Tine Hens, televisieredacteur bij Knack Focus, legt uit waarom de zender voor die strategie heeft gekozen.
Tine Hens is uiteraard de televisieredacteur van Knack Focus, en niet van Telenet, zoals hier eerder verkeerdelijk stond.
Telenet heeft Chaussée d’Amour mee gefinancierd en zal het uitzenden op een betaalzender. Van waar komt dat – in België toch behoorlijk vernieuwende – idee?
Telenet spiegelt zich graag aan HBO, de Amerikaanse betaalzender en producent van het gros van de kwaliteitsseries van de voorbije jaren. (Denk maar aan Girls, Game Of Thrones en vroeger Six Feet Under.) Telenet heeft voor België een exclusiviteitsdeal met HBO en wil zich ten dele profileren als een lokale HBO, onder meer door te investeren in eigen series.
Het is bovendien niet de eerste keer dat ze dit doen, want enkele jaren geleden hadden ze ook al Quiz Me Quick. Dat was ook een coproductie met Telenet en de serie was eerst te zien op de digitale betaalzender Prime vooraleer ze op VRT werd vertoond.
Een paar jaar geleden leek het erop alsof de ‘nouveau Vlaamse fictie’ gearriveerd was met Clan en Eigen Kweek. Beiden waren projecten met bezieling, die ontstaan zijn omdat iemand ze absoluut wilde maken.
Gaat Telenet dan rechtstreeks de concurrentie aan met Netflix?
Ten dele wel. Het grote voordeel van Netflix is de lage abonnementsprijs. Het nadeel is dat hun aanbod al bij al wat tegenvalt. Alle ‘betere’ series, van Mad Men tot True Detective zitten op dit moment bij Telenet.
Netflix moet het vooral van eigen series als Orange is the New Black, House of Cards of onlangs, Better Call Saul hebben.
In de VS heeft Netflix zich aanvankelijk geprofileerd als grote concurrent van HBO door uit te pakken met een topserie als House of Cards, ondertussen zoekt Netflix vooral naar een uitbreiding van het abonnementsbestand in de breedte. De series worden of spectaculairder, of populairder.
Er is absoluut plaats voor een zender – of die nu betalend is of niet – om straffe, eigen fictie naar zich toe te trekken.
Is die Vlaamse lokale content dan wel een goede zet?
Voor de Vlaamse fictie is het sowieso boeiend dat erin geïnvesteerd wordt. Een paar jaar geleden leek het erop alsof de ‘nouveau Vlaamse fictie’ gearriveerd was met Clan en Eigen Kweek. Beiden waren projecten met bezieling, die ontstaan zijn omdat iemand ze absoluut wilde maken.
Het voorbije jaar hebben we vooral mogen vaststellen dat het niveau van de scenario’s en de regie niet zo bijster geweldig is. De meeste series waren berekende series, waarbij men uitging van de grootste gemene deler en van zekerheden. Er kan volgens mij niet genoeg aandacht zijn voor straffe, eigen fictie, waarbij er nauwgezet wordt omgesprongen met een goed verhaal, een fijne regie en een straffe montage.
Er is absoluut plaats voor een zender – of die nu betalend is of niet – om dat segment naar zich toe te trekken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier