VRT krijgt boete voor overmatige aandacht voor merk
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de VRT een boete van 10.000 euro opgelegd wegens de overmatige aandacht die in een aflevering van Tomtesterom wordt besteed aan Uvex, een merk van onder meer skibrillen.
Dat laat de onafhankelijke toezichthouder van de Vlaamse audiovisuele media weten. Het gaat om de aflevering van Tomtesterom van begin april dit jaar. Tom Waes gaat daarin de uitdaging aan om op korte tijd te leren schansspringen. Hij krijgt aangepaste skikledij, en de merkbenamingen en/of sponsors van het materiaal komen in de loop van de uitzending duidelijk in beeld.
De VRM stelde vast dat er meer dan 20 sequenties zijn waarin de skibril met Uvex-opdruk wordt getoond. In 13 sequenties zijn er close-ups waarbij de merknaam van de skibril heel prominent in beeld komt. De VRM meent dat de regels met betrekking tot productplaatsing hier geschonden worden. Productplaatsing kan onder bepaalde voorwaarden, maar een van de voorwaarden is dat er geen overmatige aandacht mag zijn voor het product in kwestie.
De toezichthouder acht de limieten in de aflevering van Tomtesterom duidelijk overschreden. De VRM hield er bij de bepaling van de sanctie rekening mee dat Tomtesterom in prime time werd uitgezonden en een marktaandeel van meer dan 60 procent haalde. (Belga/RDM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier