VIER lokt dagelijks meer dan 2 miljoen kijkers
Sinds de lancering van VIER op 17 september heeft de televisiezender gemiddeld meer dan 2 miljoen kijkers per dag gelokt die meer dan 1 minuut naar de zender keken.
Samen met zusterkanaal VIJF is VIER goed voor 19,7 procent marktaandeel in de commercieel belangrijke leeftijdsgroep 18-54. Dat maakte de topman van mediagroep SBS, Thiery Tacheny, bekend.
Tacheny blikte terug op de eerste drie weken van VIER, het vroegere VT4. VIJF, voordien VIJFtv, ging al twee weken eerder van start. Het marktaandeel van de SBS-zenders steeg in de periode 17/9-7/10 tegenover dezelfde periode vorig jaar met 14 procent, waardoor het marktaandeel net onder de 20 procent afklokt.
VIER behaalde gemiddeld meer dan 2 miljoen kijkers tussen 17 en 24 uur, waardoor het bereik in de commerciële doelgroep 21 procent hoger uitkomt dan voor VT4 een jaar eerder. De zender bereikt zo gemiddeld 39 procent van de commerciële doelgroep en ongeveer een derde (34 pct) van alle televisiekijkers (4+). Ook de gemiddelde kijkduur dikte aan in de commerciële doelgroep voor VIER, met 14 procent op jaarbasis, van 36 naar 41 minuten.
Waar komen de nieuwe kijkers vandaan? Tacheny kijkt vooral naar VRT-zenders. “Positie veroveren betekent dat je moet investeren, zoals SBS. Je positie verdedigen, betekent ook dat je moet investeren”, zoals de VMMa, de groep van vtm en 2BE. “We zijn nu met drie”, wat het marktaandeel betreft.
Vtm houdt volgens Tacheny na drie weken stand in de competitiestrijd. De VRT verliest volgens hem momenteel aandeel, al wees hij er ook op dat Eén momenteel in een andere situatie zit vanwege de vele verkiezingsprogramma’s. (Belga/DB)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier