Van Hulk Hogans proces tegen de media tot de klassieker Jaws: de 10 tv-tips van de week

Nobody Speak: Trials of the Free Press. Worstelaar Hulk Hogan voelde zich door roddelwebsite Gawker in het kruis getast. © .

Volg de gids en u weet weer wat te kijken tussen 8 tot 14 juli.

NOBODY SPEAK: TRIALS OF THE FREE PRESS (nu in Netflix)

In 2012 luidde de piemel van ex-worstelaar Hulk Hogan een aanval op de persvrijheid in. Kleine Hulk werd namelijk getoond in een sekstape op een roddelwebsite. In Nobody Speak: Trials of the Free Press is dat feitje en het proces dat daarop volgde de aanleiding voor een interessante maar wat eenzijdige verdediging van de persvrijheid tegen plutocraten met lange tenen en flink gevulde oorlogskassen.

Terry ‘Hulk Hogan’ Bollea studeerde businessmanagement, stopte daarmee om bij een rockband te spelen en werd uiteindelijk een wereldberoemde worstelaar/entertainer. De kolos heeft een voorliefde voor bandana’s en witte walrussnorren. Houdt hij ook van: een pornofilmpje inblikken met de vrouw van zijn beste vriend, radio-deejay Bubba the Love Sponge. Een van hun sekscapades werd in 2006 gefilmd en zes jaar later in korte versie gelekt op schandaalsite Gawker, volgens Hogan zonder zijn medeweten. Waarop Hogan het medium de ring in sleurde. Uiteindelijk veroordeelde een rechter Gawker tot een compensatie van 140 miljoen dollar wegens schending van de privacy. Gawker trof een schikking van 31 miljoen en sloot vorige herfst de boeken.

U kunt zich al vragen stellen bij het vonnis, zegt Nobody Speak. Maar nóg dubieuzer is dat Peter Thiel – miljardair, PayPal-oprichter, Silicon Valley-durfkapitalist en vriend van Donald Trump – Hogans proces tegen Gawker met tien miljoen dollar sponsorde. De documentaire suggereert dat hij dat deed om de website kapot te maken. Uit wraak, want Gawker had hem vijf jaar daarvoor geschoffeerd met een artikel getiteld ‘Peter Thiel is totally gay, people!’.

En dan schieten de talking heads in de docu de persvrijheid te hulp. Floyd Abrams bijvoorbeeld, de advocaat en grondwetspecialist die The New York Times in 1971 verdedigde nadat die krant in een vlammend stuk berichtte over de Pentagon Papers. Laat documaker Brian Knappenberger daarnaast opdraven: de oprichter van Gawker, Hogans advocaat en enkele journalisten die al dan niet verwikkeld waren in de Gawker-zaak.

Nobody Speak toont hoe journalistiek vandaag bedreigd wordt door het grootkapitaal. Extra aandacht wordt besteed aan Donald Trump, zelf geen felle voorvechter van het vrije woord. Toen The Donald president werd, sleutelde Knappenberger zelfs nog aan zijn docu, hoewel die al in première gegaan was.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

FRIENDS FROM COLLEGE (vanaf vrijdag 14/7 in Netflix)

Een komische reeks over zes veertigers die elkaar kennen van hun studententijd, tegen een midlifecrisis aankijken en doen alsof ze prille twintigers zijn? Dan verwacht je algauw een flauw afkooksel van Friends. Niets is minder waar.Friends from Collegebelooft een ander soort sitcom te worden, vol drank, overspel en huiselijke ruzies. Tijdens uit de hand lopende avonden wordt met stiften op ramen getekend, worden pizza’s tegen de muur gekwakt en huisgenoten uit hun slaap gehouden. Dát zagen we Ross, Chandler en Joey niet snel doen. Bedenkers Nicholas Stoller en Francesca Delbanco (man en vrouw in het echte leven) wilden aanvankelijk een serie over huwelijksperikelen maken, maar het werd uiteindelijk een verhaal dat losjes gebaseerd is op hun eigen schoolvrienden. Goed voor acht licht verteerbare afleveringen, met gastrollen voor onder meer Kate McKinnon (Saturday Night Live, Ghostbusters) en Seth Rogen.

WHAT OUR FATHERS DID: A NAZI LEGACY (nu in Netflix)

De nalatenschap van Hans Frank, Hitlers advocaat en de baas van bezet Polen: de uitdrukking ‘In het westen ligt Frankrijk, in het oosten wordt Frank rijk’, de bijnaam ‘de slachter van Polen’ én een zoon die, dertig jaar nadat zijn vader werd opgeknoopt, met hem afrekende in zijn boek Vader, ik haat je. Die vier woorden neemt Horst von Wächter, zoon van een andere hoge nazipief, níét in de mond.What Our Fathers Did: A Nazi Legacybrengt de twee nazitelgen samen. Regisseur David Evans confronteert hen met jurist en auteur Philippe Sands, die een groot deel van zijn familie verloor in WO II. Hij neemt Frank en Von Wächter junior mee naar onder meer de ruïnes van een synagoge in Oekraïne en naar een plek iets verderop waar vader Von Wächter duizenden Joden liet executeren. Zal Horst de daden van zijn pa dan nóg goedpraten of zich verstoppen achter eenich habe es nicht gewusst?

FROM RUSSIA WITH LOVE (vrijdag 14/7, 23.40, Eén)

Van Hulk Hogans proces tegen de media tot de klassieker Jaws: de 10 tv-tips van de week

De tweede Bondfilm kwam er na een voorzet van president John F. Kennedy. Die had in Life Magazine Ian Flemings From Russia with Love in zijn persoonlijke leeslijst op nummer negen gezet. Een stormloop op de roman volgde, en de keuze was snel gemaakt toen de producenten op zoek gingen naar een opvolger voor Dr. No, die in de VS lauwtjes was onthaald. Dit keer wordt 007 (Sean Connery) op missie naar Istanbul gestuurd, waar hij het misdaadsyndicaat Spectre een Sovjet-decoder afhandig moet maken. Hoewel deze rechttoe rechtaan, sterk door Hitchcock geïnspireerde spionagethriller het flamboyante van veel latere Bondavonturen mist, blijft het een van de beste uit de reeks. Bonds confrontatie op de Oriënt-Express met psychopaat Robert Shaw is een klassieker.

AMERICAN ANARCHIST (nu in Netflix)

Negentien jaar was William Powell toen hij, in de woelige jaren van protest tegen de oorlog in Vietnam, The Anarchist Cookbookschreef, een boek dat praktische informatie, recepten en instructies bevat om bommen en wapens te maken met huis-, tuin- en keukenspullen. Het werd in 1971 gepubliceerd en werd pas écht controversieel toen het in de huiskamers van enkele dolle schutters werd gevonden, zoals bij Karl Pierson, die in 2014 een medestudent doodschoot in een school in Colorado. Powell heeft zich van het boek gedistantieerd en overleed in juli vorig jaar, maar zijn duivelse pennenvrucht begon een eigen leven te leiden op het wereldwijde web. Vlak voor zijn dood nam regisseur Charlie Siskel(Finding Vivian Maier)meerdere interviews met hem af. Die hebben veel weg van een verhoor. Hij wijst meermaals met een beschuldigend vingertje naar Powell voor het geweld dat zijn boek veroorzaakte en blijft hem hardnekkig met de beschuldigingen confronteren. Uiteindelijk kan hij een spijtbetuiging aan de man ontlokken. Je kunt vraagtekens plaatsen bij Siskels dubieuze aanpak, maar het levert wel boeiende en beklijvende televisie op.

TALES OF THE GRIM SLEEPER (zaterdag 8/7, 22.40, Canvas)

Van Hulk Hogans proces tegen de media tot de klassieker Jaws: de 10 tv-tips van de week

To protect and to serve, het motto van het Los Angeles Police Department, klonk zelden zo hol als in deze docu. Een kwarteeuw lang, tussen 1985 en 2010, werd de arme wijk South Central opgeschrikt door de zwarte seriemoordenaar Lonnie Franklin Jr., alias The Grim Sleeper. Zijn slachtoffers: zwarte prostituees en drugsverslaafden. De moorden werden jarenlang verzwegen door de politie, en dat zit de families van de slachtoffers nog altijd dwars. In 2010 werd Franklin gearresteerd en op 10 augustus 2016 na een lang proces tienmaal ter dood veroordeeld. Regisseur Nick Broomfield, die eerder controversiële docu’s maakte over rappers The Notorious B.I.G. en Tupac, doorkruist de straten en spreekt vrienden, buren, activisten en ene Pamela Brooks, een zelfverklaarde maar nu ontnuchterdecrack whoredie zich al snel ontpopt tot een onmisbare productieassistente. Meer nog dan een akelig spannende docu isTales of the GrimSleepereen akelig spannend document over institutionele verwaarlozing en racisme in een zwarte Amerikaanse binnenstad.

CHASING CORAL (vanaf vrijdag 14/7 in Netflix)

De makers van Chasing Ice– een klimaatdocumentaire die visueel bewijs leverde dat de ijskappen in een alarmerend tempo aan het smelten zijn – duiken naar de vele koraalriffen die onze oceanen rijk zijn, en tonen hoe die onderwatertuinen door de opwarming van de aarde stilaan onderwaterkerkhoven worden. Ecoridders, marien biologen en burgers die bezorgd zijn over de klimaatverandering (onder wie een praatzieke reclamebaas) geven hun kijk op de verontrustende vernieling en de mogelijke oplossingen. Ondertussen wordt de kijker dankzij state-of-the-artcamera’s getrakteerd op adembenemende onderwaterbeelden en krijgt hij cijfergrafieken die een sombere toekomst voorspellen. ‘Een spannender en filmischer doemboodschap dan Al GoresAn Inconvenient Truth, aldusScreen Daily.

JAWS (woensdag 12/7, 22.40, Canvas)

Van Hulk Hogans proces tegen de media tot de klassieker Jaws: de 10 tv-tips van de week

Een bloeddorstige witte haai terroriseert de kust van een zomers kuststadje in New England, het signaal voor politiechef Martin Brody (Roy Scheider), oceanograaf Matt Hooper (Richard Dreyfuss) en haaienjager Quint (Robert Shaw) om met een boot de zee op te trekken, op zoek naar het monster. Deze suspensethriller uit 1975 maakte van Spielberg een merknaam, herschreef de regels van de zomerblockbuster en deed hele generaties op een andere manier naar de oceaan kijken – zelfs Fidel Castro was een grote fan. De cinematografische flair van Spielberg, toen 26 jaar, is indrukwekkend, net zoals de dreigende score van John Williams. Auteur/scenarist Peter Benchley betreurde het later wel dat hij haaien als moordmachines had afgeschilderd en zo de jacht op de dieren had gelegitimeerd. ‘Ik wist toen niet dat haaien geen smaak voor menselijk vlees kunnen ontwikkelen’, zei hij in 2000.

BABEL (vrijdag 14/7, 22.30, Canvas)

Een schot uit een winchester in het Atlasgebergte verandert het leven van een Amerikaans toeristenkoppel op doorreis (Cate Blanchett en Brad Pitt), hun illegale Mexicaanse kinderoppas in San Diego en een seksueel ontluikend doof meisje in neonmetropool Tokio. De kosmische ambities van Alejandro González Iñárritu (Birdman, The Revenant) komen volledig tot hun recht in deze met veel panache gefilmde mozaïekvertelling over de mystiek van het noodlot en de verwevenheid van mensenlevens. De directe, fraaie fotografie van Rodrigo Prieto en de met een Oscar bekroonde muziek van Gustavo Santaolalla maken alles nog intenser. In 2006 goed voor de prijs voor beste regie in Cannes.

WHILE WE’RE YOUNG (vrijdag 14/7, 23.20, NPO 3)

De New Yorkse filmauteur Noah Baumbach krijgt het allesbehalve benauwd in de generatiekloof: in zowel The Squid and the Whale (2005), Greenberg (2010), Frances Ha (2012) als in zijn recentste film The Meyerowitz Stories (New and Selected) neemt hij de emotionele wereld en gedragspatronen van tieners en volwassenen onder de loep. Ook in het sarcastische While We’re Young (2014) worstelt generatie X met generatie Y, en omgekeerd.

Van Hulk Hogans proces tegen de media tot de klassieker Jaws: de 10 tv-tips van de week

Josh en Cornelia Srebnick (Ben Stiller en Naomi Watts), kinderloze veertigers uit Brooklyn, gaan gebukt onder een midlifecrisis. Josh was ooit een veelbelovende documentairemaker, maar werkt al ruim acht jaar aan een nieuwe film. Cornelia, een filmproducente, heeft er altijd van gedroomd om samen met Josh een film te maken. Ze wordt radeloos van Josh’ besluiteloosheid, en haar aanvankelijke enthousiasme heeft plaatsgemaakt voor wrok.

In die situatie komt verandering wanneer het koppel bevriend raakt met aspirant-filmmaker Darby (Amanda Seyfried) en ijsmaker Jamie Massey (Adam Driver, onlangs nog te zien in Paterson). De twee ontwapenende, zorgeloze hipsters van om en bij de vijfentwintig houden er een alternatieve levensstijl op na. Zo weigeren ze met Google te werken en in hun retroappartement amuseren ze zich met vintage typemachines, vinyl, VHS-cassettes en ouderwetse bordspellen. Ze nemen hun oudere vrienden op sleeptouw.

Baumbach heeft nooit weggestopt dat hij geïnspireerd is door Woody Allen, Sydney Pollack, Mike Nichols en Paul Mazursky en dat doet hij ook niet in deze sociale satire. Stilistisch zit hij op dezelfde golflengte, maar hij legt ook eigen accenten, zoals de geestige replieken van zijn personages en de situatiehumor – Josh die leert rollerbladen, Cornelia die een cursus hiphopdans volgt, het koppel dat deelneemt aan een ayahuascaceremonie om hun demonen uit te braken. Intussen drijft hij op subtiele wijze de spot met hopeloos hippe millennials en yuppies van in de veertig die zichzelf opnieuw proberen uit te vinden. Een grappige, heel naturalistische dramady vol herkenbare situaties.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content