Van Colin Firths Kingsman tot Amy Schumers comedy: de 10 tv-tips van de week
Volg de gids en u weet weer wat doen tussen zaterdag 4/3 en vrijdag 10/3.
KINGSMAN: THE SECRET SERVICE (zaterdag 4/3, 20.35, VTM)
‘Spionagefilms zijn tegenwoordig naar mijn mening veel te serieus. Maar de oude … Magnifiek. Met zo’n vergezochte theatrale plot mag je bij mij altijd afkomen’, aldus spion Galahad, ergens in Kingsman: The Secret Service. Move over, 007.
Gentleman Harry Hart (Colin Firth) werkt voor de ‘onafhankelijke internationale inlichtingendienst’ Kingsman, die gemodelleerd is naar de Ridders van de Ronde Tafel. In het milieu staat hij dan ook bekend als Galahad – er is ook nog een Lancelot, een Merlijn en vanzelfsprekend een Arthur (Michael Caine). Net als in de Bondfilms maken de kleren de spion. Meer nog, het hoofdkwartier van Kingsman bevindt zich in een kleermakerswinkel in Savile Row, waar Londense gentlemen sinds mensenheugenis in het maatpak worden gehesen.
Jaren geleden is Harts partner gestorven tijdens een opdracht, iets dat Hart zichzelf nog steeds verwijt. Nu schuift hij diens zoon, de straatwijze Eggsy (Taron Egerton), naar voren als zijn nieuwe protegé. Na een intense opleiding nemen ze het samen op tegen de geflipte internetmiljardair Valentine (een lispelende Samuel L. Jackson). Die wil samen met zijn assistente Gazelle, voorzien van vlijmscherpe beenprotheses, de opwarming van de aarde keren door iedereen met een gsm in een willoze, rotagressieve handpop te veranderen. Weg mensheid, weg probleem.
Of zoiets. Wat telt, is dat regisseur Matthew Vaughn, ook bekend als meneer Claudia Schiffer, genoeg excuses heeft om al zijn cartooneske duivels te ontbinden in deze rollercoaster, die evenzeer een hommage aan als een postmoderne parodie op de klassieke spionagefilms is. Verwacht dus kogelvrije paraplu’s, vulpennen die je op afstand kunt laten ontploffen en vette knipogen naar de adembenemende klassieke Bond-sets, maar ook in het rond vliegende ledematen en honderden ontploffende hoofden.
En martini’s zijn allang niet meer shaken. ‘Martini. Gin, not vodka, obviously. Stirred for 10 seconds while glancing at an unopened bottle of vermouth. Thank you.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
LOVE (seizoen 2 vanaf vrijdag 10/3 in Netflix)
Liefde op het eerste gezicht bestaat nog: het eerste seizoen van Judd Apatows komische Netflixreeks werd vorig jaar wereldwijd enthousiast onthaald. Wanneer schrijver annex loopjongen Gus in een buurtwinkel de koffie van radioproducer Mickey voorschiet, hangt meteen liefde in de lucht. Wat volgt is een klassiek en heerlijk frustrerend ‘worden ze ooit nog een koppel of hoe zit het?’-verhaal. Het antwoord op die vraag ligt ook in het tweede seizoen niet zo voor de hand als de sprookjestitel van de reeks laat vermoeden. Mickey heeft een destructief karakter en worstelt met verslaving. Gus is een onzekere man die zijn toevlucht zoekt in emotionele chantage. Net dat maakt Love zo apart. De serie verstopt geen enkel moment de slechte kantjes van haar personages, twee gekwetste zielen die door hun gedrag ook anderen pijn doen.
LO AND BEHOLD, REVERIES OF THE CONNECTED WORLD (te zien in Netflix en elke zondag, 22.35, Canvas)
De titel van deze intrigerende docuserie verwijst naar de prille begindagen van het wereldwijde web. In 1969 slaagden enkele wetenschappers van de University of California erin om via het internet contact te leggen met hun collega’s van Stanford. ‘Log in’, luidde hun eerste boodschap, maar omdat de computer crashte nadat ze de eerste twee letters hadden ingetikt, ontvingen ze in Stanford enkel het woord ‘Lo’. Bijna vijftig jaar na de feiten onderzoekt de immer nieuwsgierige Duitse cineast Werner Herzog in tien hoofdstukken hoe het internet langzaam maar zeker de rest van de wereld in zijn greep kreeg. Aan de hand van getuigenissen van slachtoffers van cyberpesten en mensen die ziek werden door de straling van draadloze netwerken toont hij aan dat het www even bedreigend als bevrijdend kan zijn. #Must See.
IDRIS ELBA: FIGHTER (zondag 5/3, 21.00, Discovery Channel)
Hoe word je in twaalf maanden tijd een professionele kickbokser? De Britse acteur Idris Elba, die in series als The Wire en Luther al vaker de tough guy speelde, zoekt uit hoe hard hij in werkelijkheid is. Daarvoor neemt hij de bokshandschoen op tegen professionele vechters. Kan hij zich als leek op korte tijd opwerken in een van de hardste, meest pijnlijke sporten die er zijn? Met de hulp van trainers en oud-kickbokskampioenen van over de hele wereld stoomt de acteur zich klaar voor de rol van zijn leven. Dit keer doet Elba het echter zonder stuntmannen, special effects of tweede takes. Een vuistje voor Idris!
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
THE BAY (vrijdag 10/3, 22.35, Caz)
In Claridge, een kuststadje in de staat Maryland, krijgt iedereen die met zee- of drinkwater in contact komt plots uitslag. Het blijkt om een epidemie van gemuteerde parasitaire pissebedden te gaan, en die lieverdjes hebben het op menselijke gastheren gemunt. Net als destijds in The Blair Witch Project of recenter in Paranormal Activity wordt het hele verhaal verteld met ‘found footage’ – in dit geval is dat zogezegd door de overheid in beslag genomen om de hele ramp in de doofpot te stoppen. Regisseur Barry Levinson (Rain Man, Good Morning Vietnam) kwam trouwens op het idee nadat een documentaire over de milieuvervuiling in Chesapeake Bay niet doorging. Hij zweert bij hoog en laag dat 80 procent van de achtergrond die hij in deze ecologische horrorfilm aanhaalt géén fictie is.
BRIGHTON ROCK (woensdag 8/3, 20.40, Caz)
Gangster Pinkie is net met de naïeve dienster Rose getrouwd, om te beletten dat ze tegen hem zou getuigen in een moordonderzoek. Ida, de bazin van Rose, wil haar werkneemster behoeden voor de monsterlijke Pinkie. U kent het verhaal van de gelijknamige roman van Graham Greene waarop het gebaseerd is, of van de klassieke verfilming uit 1947, met een memorabele Richard Attenborough als Pinkie. Deze versie uit 2010, het regiedebuut van Rowan Joffé, speelt zich af in de jaren zestig, tegen de achtergrond van mods en rockers. Let vooral op het sublieme slotbeeld.
AMY SCHUMER: THE LEATHER SPECIAL (vanaf dinsdag 7/3 in Netflix)
‘Ik zeg gewoon alle domme dingen die in me opkomen. De meeste daarvan zijn walgelijk en verschrikkelijk’, mijmert de grofgebekte, door seks geobsedeerde comédienne Amy Schumer (Inside Amy Schumer) in haar stand-upshow The Leather Special. Ze wijdt uit over comazuipen, haar vriendje, sukkelseks en omgaan met bekendheid. Schumer voert zichzelf nog steeds graag op als een pervers zondagskind. Maar laat u daardoor niet misleiden: de afgelopen jaren timmerde ze enorm hard aan de weg. The Leather Special is daarvan het beste bewijs. De show is perfect getimed, voelt nooit aan als een verzameling makkelijke punchlines en zelfs wanneer Schumer ernstig uit de hoek komt, verveelt ze geen seconde.
DIE WAND (zaterdag 4/3, 22.40, Canvas)
Een vrouw van middelbare leeftijd (Martina Gedeck, de hoofdrolspeelster uit Das Leben der Anderen) komt op een wel erg vreemde manier in een jachthut vast te zitten: ze wordt blijkbaar omgeven door een onzichtbare muur. Met een verrekijker speurt ze de omgeving af, maar ze ontwaart geen teken van menselijk leven. Samen met de trouwe viervoeter Lynx, de hond van vrienden, moet ze daar hoog in de bergen zien te overleven. Géén verfilming van Stephen King – u moest toch ook aan Under the Dome denken? -, wel van het magnum opus van schrijfster Marlen Haushöfer, een dystopische dicht-bij-de-natuurfabel uit 1962.
SILENT WITNESS (zaterdag 4/3, 21.00, BBC First)
‘Ik ben nog even enthousiast en gepassioneerd als tevoren. Anders zou ik er wel mee ophouden.’ In een interview met de Britse website Digital Spy benadrukt Silent Witness-hoofdrolspeelster Emilia Fox dat de hitserie na twee decennia nog steeds relevant is. Ook in dit jubileumseizoen worden haar personage Nikki Alexander (Fox) en haar team van forensische pathologen geconfronteerd met enkele mysterieuze overlijdens. In de eerste aflevering leidt de ogenschijnlijke zelfmoord van een jonge man Alexander en co. naar een netwerk van mensenhandelaars.
RISE OF THE WARRIOR APES (zondag 5/3, 22.00, Discovery Channel)
Vergis u niet: Rise of the Warrior Apes is geen vervolg op de bekende scififranchise, wel een anderhalf uur durende documentaire over een antropologische studie in de Ngogo-jungle van Uganda, waar de Amerikaanse professor David Watts in 1993 een groep van 140 chimpansees ontdekte. Die warrior apes willen hun rijk koste wat het kost beschermen, al moeten ze daarvoor vijanden én soortgenoten uitmoorden en zelfs opeten. Samen met zijn collega John Mitani liet Watts de apen wennen aan de aanwezigheid van mensen en konden de onderzoekers de groep twintig jaar lang van dichtbij bestuderen en filmen. Al werden ze nooit echt aanvaard door de chimpansees.
DAVID WATTS: De chimpansees tolereerden ons wel, maar ze vonden niet dat we daar thuishoorden. We weten niet wat ze over mensen denken, maar ze zien ons zeker niet als soortgenoten. Het duurde dan ook meer dan een jaar voor ze ons in hun buurt duldden. Uiteindelijk besteedden ze niet veel aandacht aan ons. Ze beseften gelukkig niet hoeveel sterker ze zijn.
Hoe gevaarlijk was dit onderzoek voor jullie?
JOHN MITANI: Er zijn altijd bepaalde risico’s aan zulke studies verbonden, maar dat komt meestal niet door de chimpansees. Toen de groep op patrouille ging, op zoek naar ongewenste indringers, keken ze zelfs niet naar ons om. Ze hebben ons nooit als vijanden beschouwd.
De groep kent een zekere hiërarchie. Zagen jullie gelijkenissen tussen hun politieke systeem en dat van ons?
MITANI: Ze hebben alvast niet voor Donald Trump gestemd. (lacht)
WATTS: Er zijn gelijkenissen tussen wat de mannetjesapen doen en het politieke gedrag van mensen, maar dat van hen is veel minder ingewikkeld. De chimpansees leven in sociale groepen waarin de mannetjes strijden om wie de vrouwtjes mag bevruchten. Soms sluiten ze coalities om andere apen te bedreigen of een hogere status te bereiken. Maar ze sluiten nooit echte vriendschappen, het blijven rivalen.
MITANI: Hoezeer we ook op elkaar lijken, we moeten er ons altijd bewust van blijven dat apen apen zijn en mensen mensen. We delen onze voorouders, maar zitten fundamenteel anders in elkaar.
Zit het onderzoek er na twee decennia op of blijven jullie bezig?
MITANI: We gaan nog steeds elk jaar terug naar Uganda en ik denk dat we dat ook zullen blijven doen. Al wordt het op onze leeftijd wel telkens een tikkeltje zwaarder. De studie blijft echter doorgaan.
WATTS: Momenteel zijn er mensen ter plekke om de groep verder te observeren. Het werk is nog niet af. (pauzeert) Ik mis de chimpansees wel, maar zij mij zeker niet. Je raakt gehecht aan hen, maar het helpt als je weet dat het hen echt niets kan schelen of je er bent of niet. (lacht)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier