Van Brad Pitt in War Machine tot de Israëlische voetbaldocu Forever Pure: de 10 tv-tips van de week

Volg de gids en u weet weer wat doen tussen zaterdag 27/5 tot vrijdag 2/6.

WAR MACHINE (vanaf vrijdag 26/5 in Netflix)

Netflix zet zijn offensief om zo veel mogelijk streamingzieltjes te werven voort. Sluiten binnenkort aan in het rijtje films die exclusief op de streamingdienst worden gedropt en geen bioscooprelease krijgen: het romantische drama Our Souls at Night (met Robert Redford en Jane Fonda) en Martin Scorsese’s gangsterepos The Irishman, waarin Robert De Niro en Al Pacino te zien zullen zijn.

In afwachting daarvan is het grootste filmproject van Netflix tot nog toe War Machine, geregisseerd door de Australiër David Michôd – die in 2010 sterk debuteerde met Animal Kingdom en zijn talent bevestigde met de apocalyptische neowestern The Rover. In de hoofdrol: Brad Pitt, de superster die zich middenin een fel gemediatiseerde echtscheiding van Angelina Jolie bevindt en zich heden blijkbaar voornamelijk bezighoudt met beeldhouwen en bezoekjes aan de zielenknijper.

War Machine, een vrije bewerking van het boek The Operators van journalist Michael Hastings, is een pikdonkere satire over de oorlog in Afghanistan die wordt voortgestuwd door Pitt in een komische rol als de gedecoreerde generaal Glen McMahon (bijgenaamd ‘The G-Man’). Die charismatische, hoogmoedige officier is geïnspireerd op Stanley McChrystal, over wie Hastings in 2010 een vernietigend artikel publiceerde dat tot het ontslag van de generaal leidde. In War Machine leidt Glen de Navotroepen in Afghanistan. President Obama draagt hem op om de door George W. Bush aangestoken oorlog na acht jaar een halt toe te roepen en orde in de chaos te scheppen. Dat kan alleen door de harten en geesten van de lokale bevolking te veroveren (‘our mission is to protect people, not to kill them’), maar de oorlog blijkt complex en uitzichtloos, en het is in de Afghaanse zandbak nooit echt duidelijk wie vriend of vijand is.

Als satire op de waanzin van de Amerikaanse oorlogsvoering en de ambigue rol van de VS als politieman van de wereld is Michôds prent geslaagd. Het sarcasme gutst van het zongebleekte scherm en de geest van Full Metal Jacket, Jarhead en Three Kings waart voortdurend rond. Michôd haalt scherp uit naar de raderwerken en de marketingmachine achter een oorlog die onmogelijk te winnen valt, en maakt van zijn farce een fabel over een man die ten onder gaat aan zijn eigen idealen, aangesterkt met een mooie soundtrack van Nick Cave en Warren Ellis.

Jammer genoeg blijkt Pitt geen komisch talent. De tics, het bewust idiote kapsel en de verwrongen gelaatsuitdrukkingen die hij zich aanmeet neigen naar overacting, alsof hij zijn sullige fitnesstypetje uit de Coens-film Burn After Reading tracht over te doen. Ligt het aan Brads privéperikelen? Aan zijn vermeende alcoholprobleem? Wie zal het zeggen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

F IS FOR FAMILY (vanaf dinsdag 30/5 in Netflix)

Vanwege zijn politiek incorrecte stijl is Bill Burr een van ’s werelds beste stand-upkomieken. Ook is hij, samen met Michael Price (The Simpsons), de man achter F is for Family. Hun Netflix-animatiereeks is een humoristische kroniek van de jaren zeventig, toen bruine lambrisering in was, vrouwen ‘hobby’s’ en geen ‘jobs’ hadden en niets tussen een man, zijn pint en zijn tv kon komen. De serie focust op een disfunctioneel gezin. Aan het hoofd daarvan: Frank, een gefrustreerde, grofgebekte oorlogsveteraan die hippies en zijn leven haat en een rebelse progrocker als oudste zoon heeft. Moet u ook weten: voor F is for Family baseerde Burr zich op zijn eigen jeugd. Verwacht ook nu weer een olijke serie bomvol vaderlijke woedeen voorstadsperikelen.

THE MURDER OF SADIE HARTLEY (maandag 29/5, 22.55, Canvas)

Sadie Hartley opent haar deur, krijgt vijfhonderdduizend volt door haar lijf gejaagd en wordt afgemaakt met 41 messteken. Een cameraploeg die een documentaire aan het maken was over de politieagenten van het Engelse Lancashire volgt hun zoektocht naar de daders van die ‘act of barbaric savagery‘ – van de eerste 911-oproep, over de arrestatie van de ex-minnares van Hartleys echtgenoot en zijn handlangster tot – nadat de moordwapens uit een hoopje paardenstront worden opgegraven – hun veroordeling tot levenslang. In de docu The Murder of Sadie Hartley komt u te weten dat de twee dames niet alleen een potsierlijk kapsel hebben, maar vooral dat ze achttien maanden lang op hun plan hebben gebroed. Het duo bevestigde zelfs een trackingsysteem aan Hartleys auto en overwoog even een drive-by shooting die ze in de schoenen van de IS hoopten te schuiven.

REIZEN WAES 12-12 (dinsdag 30/5, 20.40, Eén)

Van Brad Pitt in War Machine tot de Israëlische voetbaldocu Forever Pure: de 10 tv-tips van de week

Hij was een van de eersten die Sierra Leone na de ebolacrisis bezocht en doorkruiste China van oost naar west in het gezelschap van een gids die hem constant censureerde, maar voor deze speciale aflevering van Reizen Waes gaat Tom Waes nog iets verder. De presentator trekt naar het noorden van Uganda om er een week lang in een vluchtelingenkamp te leven tussen de duizenden Zuid-Sudanezen die de hongersnood en het geweld in hun thuisland zijn ontvlucht. Via gesprekken met hulpverleners en vluchtelingen wil Waes ons bewust maken van de gevolgen van wat Consortium 12-12 ‘de grootste humanitaire crisis sinds de Tweede Wereldoorlog’ noemt.

BURMA STORYBOOK (dinsdag 30/5, 22.55, NPO 2)

Gedichten kunnen geen kogels tegenhouden, maar in Birma/Myanmar speelt poëzie, de meest wijdverbreide kunstvorm in het land, sinds jaar en dag een belangrijke rol in de strijd tegen de militaire dictatuur. Een van de belangrijkste hedendaagse dichters-activisten is Maung Aung Pwint, ondertussen een broos mannetje van 67 jaar, die jarenlang in de cel zat. In deze documentaire van de Nederlandse Corinne van Egeraat en haar Tsjechische partner Petr Lom vertelt hij honderduit over zijn verzet, zijn poëzie en zijn gevangenschap terwijl hij wacht op zijn naar Finland geëmigreerde zoon, die hij in twintig jaar niet meer gezien heeft. Een poëtische, impressionistische kijk op een getormenteerd land.

BLOODLINE – SEIZOEN 3 (vanaf vrijdag 26/5 in Netflix)

Van Brad Pitt in War Machine tot de Israëlische voetbaldocu Forever Pure: de 10 tv-tips van de week

De geplaagde familie Rayburn, die in de zonovergoten Florida Keys een hotelletje runt, krijgt de kans niet om bij te komen van alle tragedies die haar hebben getroffen. Dit derde seizoen van het donkere familiedrama Bloodline is immers het laatste. Vorig jaar al kondigde Netflix aan dat het de stekker uit de serie zou trekken, allicht omdat de kijkcijfers niet meer opwogen tegen de hoge productiekost. Bovendien kun je niet eeuwig in flashbacks tonen wat er gebeurd is met verloren zoon Danny, die in het vorige seizoen vermoord werd nadat hij in het eerste seizoen het perfecte plaatje van de Rayburns aan diggelen had geschopt. Zorgen voor het scherpe randje: de broeierige sfeer en de vertolkingen van Sissy Spacek als mater familias en Ben Mendelsohn als zwart schaap Danny, een rol waarvoor hij terecht een Emmy won.

ANTHROPOID (nu in Netflix)

Als het gaat om burgers die terugvochten tegen het nazischorriemorrie in WO II denkt u misschien niet meteen aan het Tsjechische verzet. Nochtans waren zij de uitvoerders van Operatie Anthropoid, de succesvolle missie waarbij in Londen getrainde Tsjechische commando’s naar Praag werden gestuurd om Reinhard Heydrich te vermoorden, de lugubere Gestapo-topman die als een van de architecten van de Holocaust wordt beschouwd. De vergelding was brutaal: duizenden Tsjechische burgers werden afgeslacht. In de verfilming van de hachelijke operatie spelen Jamie Dornan (Fifty Shades of Grey) en Cillian Murphy (Peaky Blinders) twee soldaten die de nazicrimineel om zeep trachten te helpen. Het duurt een tijdje voor de film op stoom komt, maar tijdens het laatste halfuur – een intense shoot-out in een kathedraal – zult u geheid imaginaire granaatscherven uit uw baard of kapsel vissen. Een intelligente, rauwe, claustrofobische thriller.

AMAZING GRACE – JEFF BUCKLEY (donderdag 1/6, 23.00, Canvas)

Van Brad Pitt in War Machine tot de Israëlische voetbaldocu Forever Pure: de 10 tv-tips van de week

In de jaren negentig maakte Amerikaan Jeff Buckley grote sier met zijn frêle emorock. Zijn debuutalbum Grace (1994) is uitgegroeid tot een monument, Buckley zelf is een cultfiguur geworden, allicht ook vanwege zijn tragische einde: tijdens de opnames in Memphis van wat opvolger My Sweetheart the Drunk moest worden, nam hij een fatale duik in Wolf River, volledig gekleed en Whole Lotta Love neuriënd. Dit portret van Nyla Bialek Adams en Laurie Trombley schetst Buckleys carrière aan de hand van archiefmateriaal, maar focust ook op zijn nalatenschap, in interviews met collega’s, fans en kunstenaars die vertellen hoe Buckley hen blijft inspireren.

A ROYAL AFFAIR (vrijdag 2/6, 21.15, Canvas)

Christiaan VII bestuurde Denemarken gedurende meer dan veertig jaar, maar zijn onderdanen wisten niet dat een labiel perdoon op de troon zat: de koning was schizofreen en manisch-depressief. Zijn vrouw (en nicht) Caroline Mathilde en zijn hervormingsgezinde lijfarts Johann Friedrich Struensee zwaaiden feitelijk de plak aan het hof. Alicia Vikander is een toonbeeld van kokette geraffineerdheid als koningin Caroline en Mads Mikkelsen is intrigerend als de listige Struensee. Regisseur Nikolaj Arcel – eind augustus komt zijn Stephen King-film The Dark Tower in de bioscoop – doet met zijn frisse aanpak het stigma van epoquefilms en pruiken vergeten.

FOREVER PURE (zondag 28/5, 22.05, Canvas)

In januari 2013 worden twee moslimspelers getransfereerd naar Beitar Jeruzalem FC. Tot verbazing en ontsteltenis van een deel van de supporters. Het resultaat: een ongeziene opstoot van racisme in de Israëlische competitie. Onderzoeksjournaliste Maya Zinshtein legde het allemaal vast in de documentaire Forever Pure.

Een lid van La Familia, de extreemrechtse supporterskern van Beitar Jeruzalem.
Een lid van La Familia, de extreemrechtse supporterskern van Beitar Jeruzalem.

Het begon voor Zinshtein met een vraag van de Israëlische televisie om een korte reportage te draaien over de komst naar Beitar van de bewuste twee Tsjetsjeense spelers, Zaur Sadajev en Dzjabraïl Kadijev. Zinshtein begreep onmiddellijk dat er een groter verhaal in zat. BJFC was op dat moment de enige club in de Israëlische eerste klasse waarin geen enkele moslim speelde. Beitar, toen in handen van de inmiddels voor wapenhandel en witwassen veroordeelde oligarch Arkadi Gajdamak, heeft roots in de zionistische jeugdbeweging, maar belangrijker in deze: tot de harde kern van de club behoort La Familia, extreemrechtse supporters die weinig fraais als ‘Dood aan de Arabieren’ en ‘We zijn de meest racistische club van het land’ scanderen. De filmtitel komt overigens van een logo op een van hun spandoeken.

Na de aankondiging van de transfers staken zij een clubhuis in brand, ze vielen de twee Tsjetsjenen lastig en toen Sadajev zijn eerste goal voor Beitar scoorde, verlieten ze ostentatief het stadion. Meer nog: zolang als er een moslimspeler werd opgesteld, bleef een aanzienlijk deel van de supporters ook bij de daaropvolgende wedstrijden weg uit het stadion. Het gaat bergaf met de prestaties van Beitar, tot dan de verrassing van de competitie 2012-2013, en de degradatie dreigt zelfs.

Zinshtein, die zelf ook doodsbedreigingen kreeg, bijt zich niet alleen vast in het verhaal van de twee Tsjetsjeense spelers. Ze volgt ook Ariel Harush, de door La Familia opgejaagde BJFC-doelman, die het opneemt voor zijn nieuwe ploegmaats. En ze richt de spots op hoe de politiek sport gebruikt. Voorzitter Gajdamak had de club enkele jaren voordien gekocht als onderdeel van zijn plan om burgemeester van Jeruzalem te worden. ‘Voetbal is oorlog’, zei de legendarische Nederlandse bondscoach Rinus Michels ooit. Forever Pure bewijst dat.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content