Van Belpop tot Sherlock: dit is de volgende dagen op uw tv

© © Jokko

Volg de gids en u weet weer wat te kijken van zaterdag 30 tot vrijdag 5 juli 2018.

2DOC – LOVE MEANS ZERO (woensdag 4/7, 23.00, NPO2)

In 1992 won de Amerikaan André Agassi het tennistoernooi van Wimbledon. De zege droeg hij op aan zijn coach en tweede vader, Nick Bollettieri. Die had Agassi al sinds diens dertiende getraind in zijn tennisschool met gevangenisallures, waar ook Maria Sjarapova, Jim Courier en de zusjes Williams passeerden. In 1993 slaagde Agassi er niet in zijn titel met succes te verdedigen. Waarop Bollettieri zijn oogappel prompt de laan uit stuurde. Per brief. Na tien jaar intens samenwerken. Logisch dat u Agassi niet ziet in Love Means Zero. Daarin zoomt Jason Kohn (Manda Bala) in op de 86-jarige tenniscoach, met behulp van onder meer ex-medewerkers en Boris Becker. De rücksichtsloze tiran blijkt een lachwekkend groot ego te hebben, dat alleen maar wordt overtroffen door zijn extreme winnaarsmentaliteit. Bollettieri blijkt ook goed in het zich niet herinneren van de namen van zijn acht ex-vrouwen en ander negatiefs. Hij slaat alle lastige ballen van Kohn theatraal terug. Behalve eentje.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


LE SALAIRE DE LA PEUR (zaterdag 30/6, 22.20, Canvas)

Non-stopsuspense op wielen, met in de hoofdrollen stoere venten Yves Montand als de Corsicaan Mario en Charles Vanel als de Parijse crapule Jo. Samen met twee andere gelukszoekers aanvaarden ze de opdracht om twee trucks met nitroglycerine over een hachelijk traject door de Zuid-Amerikaanse jungle te rijden. Sorcerer, de uitstekende remake die William Friedkin in 1997 van deze zenuwslopende thriller draaide, deed er ettelijke decennia over om van zijn slechte reputatie af te raken. Dit origineel, zowel in Berlijn als in Cannes bekroond, is al sinds de release in 1953 een onverwoestbare Franse filmklassieker.


BELPOP CLASSICS (maandag 2/7, 22.15, Canvas)

Het seizoen van de herhalingen is aangebroken en omdat de openbare omroep F.C. De Kampioenen onmogelijk nog méér kan reanimeren, haalde Canvas Belpop Classics vanonder het stof. De docureeks uit 2014 over de Belgische muziekscene focust onder meer op de geschiedenis van Rock Werchter naar aanleiding van de (destijds) veertigste verjaardag van het festival. Wat begon als een gezellig tentconcert in het Vlaams-Brabantse Werchter, groeide uit tot een van de grootste festivals van België en zelfs Europa. Herman Schueremans stapte in de cockpit vanaf de tweede editie, die duizend mensen op de been bracht.


JULIETA (vrijdag 6/7, 23.35, NPO2)

ADRIANA UGARTE en Emma Suárez als de jonge en oudere JULIETA.
ADRIANA UGARTE en Emma Suárez als de jonge en oudere JULIETA.

It’s a man’s man’s man’s world, behalve in de films van Pedro Almodóvar. In Julieta (2016) is de vrouw waar het om draait een heuse mater dolorosa. En de Spaanse grootmeester houdt daarbij zijn kitscherige kant gepast in toom.

Julieta (Emma Suárez) is een vijfenvijftigjarige lerares klassieke talen in Madrid die op het punt staat om samen met haar vriend Lorenzo naar Portugal te verhuizen. Maar na een toevallige ontmoeting met Beatriz, een jeugdvriendin van haar vervreemde dochter Antía, dumpt ze Lorenzo en begint ze in het gebouw waar ze ooit met Antía woonde aan een lange brief waarin ze uit de doeken doet hoe het allemaal zo ver is kunnen komen. U kijkt mee hoe Julieta (deze jongere versie wordt vertolkt door Adriana Ugarte) Antía’s vader Xoan ontmoet, hoe Antía en Beatriz boezemvriendinnen worden en hoe Antía op haar achttiende verdwijnt. En hoe meer herinneringen Julieta neerpent, hoe meer ze het contact met haar dochter wil herstellen.

Almodóvar vertrok voor zijn twintigste langspeelfilm van drie onderling verbonden kortverhalen van Nobelprijswinnaar Alice Munro: Chance, Soon en Silence, alle drie uit de bundel Runaway (vertaald als Stilte). Heel trouw aan zijn bronmateriaal is de Spaanse regisseur niet, misschien ook omdat hij bepaalde scènes bij het lezen zo voor zich zag. Julieta ontmoet Xoan namelijk op de trein. ‘Er zit daar iets ongelooflijk passioneels in, in een vrouw, op een trein. En dat gegeven is heel cinematografisch.’

In de lijn van Munro’s rustige vertelstijl zet Almodóvar hier meer in op soberheid en minder op de exuberante kitsch en onwaarschijnlijke plotwendingen die zijn films zo vaak typeren. Meer Volver of Todo sobre mi madre dus dan Los abrazos rotos of La piel que habito. En u krijgt er de muziek van oude getrouwe Alberto Iglesias en prachtig vormgegeven uitstapjes naar Galicië en Andalusië gratis bij.


THE APARTMENT (donderdag 5/7, 21.15, Canvas)

De zomerformule van Cinema Canvas, met intro van een expert, is terug. Tussen JFK (woensdag 4/7) en The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (vrijdag 6/7) mag u onderuitzakken bij Billy Wilders zedensprookje over een New Yorkse kantoorklerk die zijn appartement aan enkele stafleden en zijn grote baas uitleent voor afspraakjes met hun scharrels. De cast, met Jack Lemmon, Shirley MacLaine en Fred MacMurray, is voortreffelijk, de dialogen zijn heerlijk cynisch en de vijf Oscars (onder meer voor beste film, beste regisseur en beste scenario) helemaal terecht. U kunt zich overigens voorbereiden met de docu Never Be Boring (op zondag 1/7, ook op Canvas), die u het levensverhaal van Wilder, die als jonge Jood nazi-Duitsland ontvluchtte, helemaal uit de doeken doet.


PATRICK MELROSE (maandag 2/7, 23.00, NPO2)

Patrick Melrose
Patrick Melrose

Elke aflevering van deze vijfdelige donker komische minireeks is gebaseerd op een boek van de Britse auteur en ex-drugsverslaafde Edward St Aubyn, die met zijn semi-autobiografische romanreeks tussen 1992 en 2007 een cultstatus verwierf. Benedict Cumberbatch acteert heerlijk over de top als het titelpersonage, een aristocratenzoon die als kind seksueel misbruikt werd door zijn vader. Dat trauma bestrijdt hij met massa’s verdovende middelen. In de eerste aflevering kon u zien hoe Patrick Melrose van de ene roes in de andere verzeilt in een poepchic hotel, met heroïnenaalden in glansrollen. In de venijnige tweede episode treedt zijn diabolische vader (Hugo Weaving) op de voorgrond. Hij terroriseert de vijfjarige Patrick fysiek en mentaal op het familielandgoed in Zuid-Frankrijk, terwijl zijn egoïstische moeder amper een kik geeft.


GREEN WING (dinsdag 3/7, 22.50, Canvas)

Canvas laat Green Wing deze zomer een ererondje maken. De negendelige Britse komische serie van de makers van Smack the Pony biedt een inkijk in het dagelijkse leven van een ziekenhuisstaf. Verwacht een stevige portie E.R. en Grey’s Anatomy met een dikke laag satire. Geen emotionele verhalen over patiënten dus, maar een gedetailleerd verslag van de randactiviteiten van dokters en hun verplegend personeel: wie slaapt met wie en welke schoenen zijn absoluut not done onder een doktersjas? De serie rijgt de sketchachtige situaties aan elkaar met versnelde of vertraagde beelden, zodat je de lichaamstaal van de personages kunt lezen tot in het operatiekwartier.


2DOC – PERVERT PARK (donderdag 5/7, 00.35, NPO2)

2Doc - Pervert Park
2Doc – Pervert Park

Halfkale vijftigers in spannende witte onderbroeken die kinderen begluren krijgt u niet te zien in Pervert Park. Deze bekroonde docu neemt u wél mee naar een trailerpark in Florida, waar 120 ‘seksuele roofdieren’ huizen. Een woonst vinden is namelijk moeilijk als je in een vaak openbare database vermeld staat als pedofiel of verkrachter. Het Zweeds-Deense regiekoppel Frida en Lasse Barkfors volgt de mannen en vrouwen van Pervert Park, en registreert hoe ze functioneren in hun rotjobs en tijdens therapie-avonden. Het begint pas echt te wringen wanneer ze over hun daden en trauma’s vertellen. Tracy bekent dat ze verkracht werd door onder meer haar vader, op haar elfde een abortus onderging en later betaalde seks had met haar zoon, die daarna, op zijn dertiende, een peuter aangerand heeft. Pervert Park zal u met een ongemakkelijk gevoel achterlaten: het humaniseert het inhumaanste.


SACRED GAMES (vrijdag 6/7 op Netflix)

De eerste Netflix Original uit India neemt u mee naar het Mumbai van de vorige eeuw – dat toen nog Bombay genoemd werd -, tegen de achtergrond van de deling van Brits-Indië in 1947. In de miljoenenstad, tegelijk het kloppende hart van de Bollywood-filmindustrie, tieren corruptie en criminaliteit welig. De cynische politieveteraan Sartaj Singh krijgt op een dag een vreemd telefoontje: een onbekende geeft hem de opdracht om de maffiabaas Ganesh Gaitonde (Bollywood-grootheid Nawazuddin Siddiqui) binnen de 25 dagen achter de tralies te krijgen. Al snel ondervindt Singh dat de zaak deel uitmaakt van een grotere samenzwering. Sacred Games zou, met zijn royale porties geweld, glamour en Bollywoodsterren, weleens de Indiase Narcos kunnen worden.


MR. HOLMES (zaterdag 30/6, 23.20, NPO2)

De detective van Arthur Conan Doyle lijkt hier niet op Benedict Cumberbatch, en al evenmin op Robert Downey Jr. Hij heeft wel verdacht veel weg van Gandalf die net naar de kapper geweest is. Regisseur Bill Condon, de specialist van oerdegelijke biopics als Gods and Monsters en Kinsey, stort zich hier op de nadagen van een fictief leven. De hoogbejaarde Sherlock Holmes (93!) is niet tevreden met dokter Watsons gefictionaliseerde relaas van zijn laatste zaak en wil het een en ander rechtzetten. Probleem: zijn geheugen laat hem tegenwoordig in de steek.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content