Twitter koopt muziekservice We Are Hunted op

Vorige maand gingen er al geruchten de ronde over een samenwerking tussen de sociale netwerksite en de van oorsprong Australische muziekservice We Are Hunted. Nu hebben beide bedrijven het nieuws officieel bevestigd. Meer nog, We Are Hunted wordt volledig geïntegreerd in Twitter.

Dat sociale media het ideale instrument zijn om muziek te delen en te verspreiden, weten ze ook bij Twitter. Daarom ging het bedrijf in eerste instantie op zoek naar een partner in crime om een muziek-app te lanceren. In maart raakte bekend dat de muziekservice We Are Hunted ‘Twitter Music’ zou creëren.

Grote vis

Nu heeft het bedrijf, dat gebruikers de mogelijkheid geeft om nieuwe muziek te ontdekken, bevestigd dat ze hun eigen service offline halen om al hun diensten ter beschikking te stellen van Twitter. We Are Hunted werd in 2009 opgericht door Australische softwareontwikkelaars en verhuisde ondertussen naar California. De dienst gebruikt het web om de trends op het vlak van muziek in de gaten te houden. Hun dynamische playlists en charts zijn een weerspiegeling van wat hot is in de digitale atmosfeer.

Nu We Are Hunted opgekocht is door een grote vis, zal het bedrijf deel uitmaken van het Twitter-team. Momenteel wordt de website wearehunted.com afgesloten en alle accounts zullen verwijderd worden. Gebruikers kunnen wel hun gegevens achterlaten om zo de muziek die op hun account stond te behouden. Over de toekomst van de app die het bedrijf eerder voor Spotify maakte, is nog niets bekend.

Knappe koppen

“Terwijl we wearehunted.com opdoeken, zullen we als een deel van het Twitter-team diensten blijven creëren die jullie behagen”, postte oprichter Stephen Phillips op de website van de muziekservice. “Er is geen twijfel over dat Twitter en muziek goed samengaan. Artiesten gebruiken Twitter om een band te scheppen met hun fans, en mensen delen en ontdekken elke dag nieuwe songs en albums. We kunnen niet wachten om mee te delen wat we voor Twitter aan het maken zijn.”

Wat de knappe koppen van We Are Hunted precies voor het sociale netwerk gaan maken is blijkbaar uitgebreid. Volgens technologiewebsite CNET zou de Twitter-muziekservice er komen in de vorm van een iOS app met de volgende categorieën: Suggested, Popular en Emerging Music, met daarnaast een #Now Playing rubriek, dat de populairste songs verzamelt aan de hand van de hashtags die op dat moment gebruikt worden.

Extra troef De app wordt gepersonaliseerd op basis van welke accounts een gebruiker volgt op Twitter. Door hun favoriete artiesten te volgen, zullen gebruikers via de app bijvoorbeeld toegang krijgen tot hun biografie op SoundCloud en previews van nieuwe songs op iTunes. Aangezien zeven van de top tien gebruikers met de meeste volgers muzikanten zijn, zal die werkwijze een grote meerwaarde bieden. Om de muziek te streamen, wordt SoundCloud ingeschakeld.

Het nieuwe model van Twitter moet de concurrentie aangaan met andere diensten zoals Spotify en Pandora, maar heeft een extra troef. Het is de kunst om zowel winst te maken, als de artiesten tevreden te stellen. Aangezien Twitter door veel bedrijven en organisaties als reclametool gebruikt wordt, kunnen ze in de toekomst een model ontwikkelen waarbij ze commissie vragen op de inkomsten van ticketverkoop of downloads. (CS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content