Tv-tip: Vormgevers

Onder de noemer Vormgevers presenteert Canvas acht weken lang portretten van Vlaamse vormgevers uit de meest uiteenlopende vakgebieden (vanaf 19/10).

Plat Préféré III

Dinsdag 19/10, 20.40 – Canvas

Wat hebben een autobouwer, architect, graficus en een kok gemeen? Juist ja, ze dienen allemaal over een flinke dosis creativiteit te beschikken. Onder de weinig verhullende noemer Vormgevers presenteert Canvas acht weken lang portretten van tien Vlaamse – u had het al geraden – vormgevers uit de meest uiteenlopende vakgebieden. ‘Het cliché van grote kinderen met Legoblokjes klopt nog ook’, zegt Tom Meersseman, samensteller en monteur van de reeks.

Wat moet een mens doen om in jullie reeks te worden opgenomen? Tom Meersseman: Wel, bij de eerste selectie van de vormgevers ging het natuurlijk vooral om wat ze doen. Misschien is niet elk van onze vormgevers zo bekend in België als bijvoorbeeld Axel Enthoven, maar internationaal genieten ze toch enige uitstraling. Gaandeweg merkten we ook dat ze eigenlijk allemaal kleine jongetjes gebleven zijn die nooit met knutselen zijn opgehouden. Haast toevallig hebben ze er later hun beroep van gemaakt.

Nog overeenkomsten ontdekt – ondanks hun verscheidene creaties? Meersseman: Toch wel. In se hanteren ze dezelfde werkwijze. Hoewel vorm heel belangrijk is, gaat het hen niet om puur uiterlijk vertoon. Integendeel zelfs, ze vertrekken vanuit de functie van object, waaruit dan het uitzicht voortvloeit. Vaak ontstaat net zo de schoonheid ervan. En geloof mij, hoe speels hun werk soms ook oogt, ze nemen het heel ernstig. Niet verwonderlijk zijn het stuk voor stuk workaholics.

De reeks trapt af met het portret van Lowie Vermeersch, een 36-jarige West-Vlaming die in Turijn de designafdeling van een prestigieuze autofabriek leidt en ook een nieuwe Alfa Romeo ontwierp. Klinkt behoorlijk spectaculair. Meersseman: En eigenlijk is het dat ook wel. (Lacht) Het is toch fantastisch om te zien hoe een West-Vlaams jongetje met een passie na zijn studies naar Italië trekt en er daar in slaagt om zijn droom waar te maken? Bij hem gebeurde trouwens alles in het grootste geheim: we dienden documenten te ondertekenen dat we niets zouden verklappen, de tapes moesten achter slot en grendel bewaard worden en schetsen van andere wagens werden van de muur gehaald voor we begonnen te filmen. Allemaal heel top secret en spannend.

Wat krijgen we in de acht afleveringen wél zoal te zien? Meersseman: Goh, we volgen hen in hun creatieve proces hé. We hebben alle vormgevers een jaar lang mogen filmen, zodat je een unieke blik krijgt op de uitwerking – van eerste schetsen tot het afgewerkte product. Bij Lowie zie je hem echt tijdens de opnames plots iets bedenken. Kok Kobe Desramaults experimenteert dan weer aan zijn fornuis met geitenkaas en radijsjes, waaruit na een tijd een nieuw gerecht ontstaat. Daar gaat het heel letterlijk om de interne keuken. (Lacht)

Het kan niet anders dan dat ze het ook wel eens moeilijk hebben. Meersseman: Het zijn inderdaad ook maar mensen hé. Neem nu Stefan Schöning, in 2008 nog ‘designer van het jaar’. Die man werkt superhard aan een nieuw bestek, is daar fier op en krijgt dan bij een verdeler doodleuk te horen dat die het maar niets vindt. Dat is even slikken natuurlijk, maar intussen heeft hij wel genoeg ervaring om daar mee om te gaan. Die frustraties horen er nu eenmaal bij. En wees gerust: ook Schöning krijgt zijn happy end.

Barbara De Coninck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content